مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن تشریح کرد:

مشکلات پیش روی تامین مالی

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن با تشریح برخی مشکلات و موانع پیش‌ روی تامین مالی، گفت: بسیاری از شرکت‌ های بخش خصوصی از ظرفیت‌ های بازار بدهی بی‌ اطلاع هستند.
پایگاه خبری بانک مسکن

سید محسن فاضلیان در گفت‌ و گو با پایگاه خبری بانک مسکن، با اشاره به اینکه یکی از انتقادهایی که بعضا به بازار سرمایه ایران وارد می‌شود، تنوع کم ابزارهای این بازار است، اظهار کرد: نقش بازار بدهی در خروج بازار سرمایه از رکود موجب شده بسیاری از کارشناسان نسبت به این موضوع حساسیت داشته و به دنبال راهکارهای تنوع‌ بخشی به ابزارهای بازار بدهی باشند.

وی با اشاره به پیشینه نسبتا اندک استفاده از اوراق بدهی در ایران، گفت: البته استفاده از این ابزار به تدریج رو به گسترش است، اما به نظر می‌رسد تثبیت جایگاه آن در بازار سرمایه، بدون کاهش نرخ سود بانکی غیرممکن است.

فاضلیان با بیان اینکه بسیاری از بنگاه‌های بزرگ اقتصادی از علاقه‌مندان استفاده از ابزارهای تامین مالی بر پایه انتشار اوراق هستند، گفت: در عین حال بسیاری از شرکت‌های با بنیه مالی متوسط و پایین به کلی از این ظرفیت‌ها بی‌ اطلاع بوده و شناختی نسبت به ظرفیت‌هایی که بازار سرمایه می‌تواند در اختیار آنها قرار دهد، ندارند.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن با اشاره به تفاوت ضوابط و مقررات انتشار مربوط به هر یک از انواع اوراق بدهی که در ایران قابلیت انتشار دارد، گفت: این موضوع بعضا ممکن است موجب سردرگمی متقاضیان تامین مالی شود و همین امر بعضا موجب می‌شود متقاضیان بخش خصوصی در بازار بدهی، از بهره‌گیری از این ابزار به کلی انصراف دهند. این در حالی است شرکت تامین سرمایه بانک مسکن آمادگی دارد در ارتباط با شیوه‌های مناسب تامین مالی متناسب با مقصود شرکت‌های متقاضی در حوزه ماموریت‌های وزارت راه و شهرسازی، خدمات مشاوره به آنها ارئه کند.

وی خاطر نشان کرد: افزون بر این بی‌ اطلاعی، مانع دیگری که پیش‌ روی استفاده از ابزارهای تامین مالی از طریق بازار سرمایه برای بسیاری از فعالان اقتصادی وجود دارد، فقدان نظام مالی شفاف است، طوری که دیتای مالی مورد نیاز به منظور بررسی وضعیت عمومی برخی از شرکت‌ها ناقص بوده و قابل تکیه نیست. طبعا اولین شرط استفاده از ابزارهایی همچون اوراق بدهی به منظور تامین مالی، برخورداری از صورت‌های مالی شفاف است و بدون وجود آن، هیچ‌ یک از شرکت‌های تامین سرمایه امکان ورود به موضوع را نخواهند داشت.

فاضلیان همچنین بر ضرورت فرهنگ سازی میان اقشار مختلف مردم در خصوص انواع روش‌های سرمایه‌گذاری تاکید کرد و گفت: در طرف دیگر بازار اوراق بدهی نیز، مردم قرار دارند که بسیار از آنها به شکل سنتی تنها راه مطمئن سرمایه‌گذاری را بازار پول و سپرده‌گذاری در بانک‌ها می‌دانند. در حالی که تقریبا در اغلب اوقات خرید اوراق بدهی نیز سود قابل قبولی معادل سود سپرده بانک‌ها برای آنها فراهم می‌کند؛ ضمن اینکه با خرید اوراق علاوه بر برخورداری سود در یک فعالیت اقتصادی مفید برای کشور نیز سهیم بوده‌اند. از این رو به نظر می‌رسد نهادینه شدن این موضوع میان مردم نیازمند اطلاع‌ رسانی و فرهنگ‌ سازی است.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000