حجم مبادله اوراق مسکن رکورد زد

رابطه قیمت اوراق تسه با رونق بازار مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۶/۰۶/۰۱
رکورد حجم مبادله اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در طول دست‌ کم ۱۷ ماه گذشته، در پایان مرداد ماه شکسته و آمار فروش یک میلیون و ۸۹۰ هزار فقره اوراق ثبت شد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن، بازار مبادله اوراق مسکن از ابتدای سال 95 تا کنون هرگز به اندازه دو ماه اخیر پر حرارت نبوده و همین موضوع نشانه محکمی برای سرعت گرفتن حرکت بازار مسکن به سمت خروج کامل از رکود است. هر چند افزایش تدریجی مبادله اوراق از اواخر زمستان پارسال شکل گرفته بود اما در ماه‌ های اخیر رکوردهای متفاوتی ثبت شد.

طی یک ماهه مرداد 96 حجم مبادله اوراق در رکوردی بی‌ سابقه از ابتدای سال 95 به آستانه یک میلیون و 900 هزار فقره رسید که این میزان 22/4 درصد نسبت به تیر 96 و حدود 67 درصد نسبت به مرداد پارسال رشد داشته است.

این رشد قابل توجه در مورد آمار کل اوراق مبادله شده طی پنج ماهه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نیز صدق می‌کند، به نحوی که طی این مدت حدود هفت میلیون و 400 هزار فقره اوراق مبادله شد که این میزان در مقایسه با پنج ماهه سال 95 بیش از 41 درصد افزایش یافته است. به این ترتیب اگر چه سال گذشته نیز رشد آمار معاملات ماهانه مسکن موید ورود بازار مسکن به فاز پیش‌ رونق بود، اما در عین حال رشد حجم اوراق مبادله شده در مدت سپری شده از سال جاری نشان دهنده شتاب گرفتن حرکت بازار در مسیر تغییر فاز از «پیش‌ رونق» به «رونق» است.

نوسان افزایشی قیمت اوراق تسهیلات مسکن از ابتدای امسال نیز از رشد حجم مبادله اوراق نشات گرفته است، به این معنا که به دنبال افزایش تقاضای موثر در فرابورس طی سه ماه اخیر یعنی در ایام بعد از انتخابات که بازار مسکن از حالت تعلیق خارج شد، قیمت‌ها نیز تحت تاثیر مکانیزم عرضه و تقاضا رو به افزایش گذاشت. البته این افزایش بسیار تدریجی و محدود بوده است به نحوی که میانگین قیمت اوراق مسکن از 73 هزار و 500 تومان در اردیبهشت به حدود 77 هزار و 500 تومان در حال حاضر رسیده است. البته نمادهای تازه منتشر شده اغلب قیمتی بیش از 78 هزار تومان دارند و بهای تازه‌ ترین نماد عرضه شده در بازار (تسه 9604) نیز به آستانه قیمتی 80 هزار تومان رسیده است.

با این حال حتی بالاترین سطح قیمت اوراق تسه نیز در مقایسه با تابستان 95 بسیار پایین‌ تر است. سال گذشته با وجود اینکه حجم تقاضای خرید اوراق مسکن در بازار نسبت به تابستان 94 فقط اندکی افزایش یافته بود و به رغم مسدود بودن مسیر سفته‌ بازی، قیمت اوراق با افزایش ناگهانی شدید همراه شد و به آستانه 100 هزار تومان در مرداد ماه رسید.

این در حالی است که امسال با وجود تقاضای بیشتر نسبت به سال 95، نوسان قیمت اوراق بین سه تا حداکثر پنج هزار تومان بوده است که نشان از مدیریت بهینه بانک مسکن در عرضه اوراق به بازار دارد. بانک مسکن در سال جاری با جذاب‌ سازی حساب سپرده ممتاز و تقویت منابع این سپرده که پشتوانه انتشار اوراق مسکن است، عرضه اوراق را 20 درصد افزایش داد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000