دو یپشنهاد برای رونق غیر سفته بازانه مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۶/۰۶/۰۴
یک اقتصاددان دو راهکار برای حرکت بخش مسکن به سمت رونق غیر سفته بازانه را به دولت پیشنهاد داد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن، وزیر راه و شهرسازی در روز رای اعتماد در مجلس با اشاره به وضعیت بازار مسکن، حجم سرمایه محبوس شده در حوزه مسکن و ساختمان را چهار برابر ارزش سرمایه بورس تهران عنوان کرد. به گفته عباس آخوندی هم ­اکنون بیش از 4 برابر ارزش سرمایه بورس تهران در خانه­ های خالی یا خانه های دوم حبس شده است. در عین حال وی در پاسخ به تاکید حسن روحانی رئیس جمهوری مبنی بر ایجاد رونق در بخش مسکن در این دولت، اعلام کرد که به دنبال شکل ­گیری رونق غیر سفته بازانه در بازار مسکن است. در این میان علی دینی ترکمانی اقتصاددان با اشاره به آن که رونق در بخش مسکن اتفاق خواهد افتاد، به پایگاه خبری بانک مسکن، گفت: رونق در بخش مسکن اتفاق خواهد افتاد اما کیفیت رونق مهم است. تابع قیمت مسکن در اقتصاد ایران پله ا­ی بوده است یعنی چند سال مسکن ثابت بوده است و بعد یک جهش را تجربه کرده است. الان هم همین موضوع در حال تکرار شدن است. البته این رکود در حال ثبت طولانی ترین دوره در مقایسه با ادوار مشابه است و من فکر می کنم آنچه در حال حاضر موجب شده بازار در چنین وضعیتی بماند بیش از آنکه ناشی از متغیرهای اقتصادی باشد تاثیر گرفته از فضای سیاسی حاکم بر اقتصاد ایران است.

وی ادامه داد: اقتصاد ایران پس از آن که با تحریم روبرو شد وارد یک دوره رکودی شد. بخش مسکن هم از این اتفاق مستثنی نبود بعد از برجام نیز به دلیل اتفاقات منطقه ای و جهانی این وضعیت به طور کامل برچیده نشد. در شرایطی که بیم تنش سیاسی می رود بخش غیر قابل تجارت در رکود بیشتری قرار می­گیرد چرا که قدرت نقد شوندگی پائینی دارد.

این اقتصاددان با بیان اینکه قدرت نقد شوندگی پائین ریسک سرمایه­ گذاری را در وضعیت نا اطمینانی بالا می ­برد، اظهار کرد: بنابراین سرمایه ­گذاران ترجیح می ­دهند وارد بخش­ هایی شوند که سرعت تبدیل آن به پول بسیار بالا است. با این وجود رونق در بخش مسکن غیر قابل دسترس نیست.

وی به اشاره به این موضوع که اگر اتفاق خاصی به لحاظ سیاسی نیفتد رونق در بخش مسکن غیر قابل دسترس نیست، گفت: در واقع به واسطه ارتباط پیشینی و پسینی که بخش مسکن با سایر بخش­ ها دارد ضروری است این بخش به تحرک درآید. اما تمام همیت سیاست­ گذار باید بر رونق غیر سفته ­بازانه باشد.

دینی ترکمانی در پاسخ به این سوال که اگر قرار باشد پیشنهادی به دولت کنونی برای راهبری چنین سیاستی داشته باشید بر چه محورهایی تاکید دارید؟ تصریح کرد: اول آن که با اصلاح ساختاری، ناموزونی بین بخش ­های اقتصادی را از بین ببرد تا شاهد آن نباشیم که یک بخش موتور مکنده سرمایه­ ها باشد. دوم سیاست اتمام پروژه ­های نیمه تمام را فارغ از آنکه مورد قبول بوده یا نه پیش ببرد.

وی اضافه کرد: برای مثال من در جلسات مشورتی که در وزارت راه و شهرسازی حضور داشتم تاکید می ­کردم مسکن مهر هم به واسطه امیدی که برای متقاضیان آن ایجاد کرده و هم به واسطه تبعات اقتصادی آن باید به اتمام برسد. زیرا نیمه ­تمام ماندن پروژه ­ها موجب معوق شدن تسهیلات می­ شود در ادامه معوق شدن تسهیلات موجب افزایش بیشتر تنگنای اعتبار بانک ­ها و بازگشت این نقیصه با شدت بیشتری به اقتصاد ایران می ­شود.

این اقتصاددان سومین پیشنهاد خود به دولت را در حوزه بافت فرسوده ارائه کرد و افزود: دست آخر این که سیاست بلند مرتبه سازی در بافت های فرسوده دنبال شود اکنون توجه فقط به تجمیع است در صورتی­ که این سیاست می­ تواند به روش غیر سفته ­بازانه در این بخش کمک کند.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000