در روز دوم پاسخگویی به مشتریان تشریح شد
رسیدگی به تسهیلات ساخت بدون سپرده
به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن در روز یک شنبه 5 شهریور، تبسم فرجی،معاون اداره کل تسهیلات تبصره ای و فروغ جان آقایی، معاون اداره اعتبارات و تامین مالی بانک مسکن طی دو ساعت (از ساعت 10 تا 12) بدون واسطه، به دغدغه های مشتریان گوش دادند و ابهامات پیش روی مشتریان را برطرف کردند. فضای کلی پرسش و پاسخ، به شکلی بود که اکثر مشتریان توانستند در خصوص مسائل خود با مسوولان بانک مسکن تبادل نظر کردند و پاسخ مناسب را دریافت کنند. مهمترین مسئله مطرح شده در روز دوم، در خصوص زمان و نحوه ارائه تسهیلات بدون سپرده ساخت مسکن بود و حدود 80 درصد از تماس های ارتباطی نیز در این خصوص مطرح شد. بسیاری از مشتریان معتقد بودند که جزو مشتریان با سابقه بانک مسکن هستند و از این جهت، توقع دارند بانک مسکن برای تکمیل پروژه خود، این نوع تسهیلات را به مشتریان عرضه کند. از سوی دیگر، برخی از مشتریان نیز معتقد بودند که رسوب منابع بالایی در حساب های خود در بانک مسکن دارند و به همین جهت، تقاضای اخذ تسهیلات برای ساخت داشتند.
مسوولان بانک مسکن در این خصوص چند نکته را به مشتریان تشریح کردند: نخست آن که در حال حاضر تا سه ماه آتی، بانک مسکن برنامه ای برای پرداخت تسهیلات بدون سپرده برای ساخت را ندارد، اما اگر بانک مسکن منابعی برای این کار در نظر گرفته شود، بانک مسکن اعطای این تسهیلات را دستور کار قرار خواهد داد. نکته دوم این است که در حال حاضر پیشنهاد مسوولان بانک برای تکمیل پروژه های نیمه کاره، اخذ تسهیلات به وسیله اوراق است. بدیهی است که این روش بانک مسکن می تواند با سرعت بیشتری تسهیلات را در اختیار مشتریان قرار دهد. نکته سوم این موضوع است که ارائه تسهیلات بدون سپرده جزو تعهدات بانک مسکن نیست و این بانک در صورتی که منابع مازادی در اختیار داشته باشد، به منظور حمایت از مشتریان بانک و تسریع خروج از رکود در بخش ساختمان، این نوع تسهیلات را در اختیار مشتریان قرار خواهد داد.
در این خصوص به نظر می رسید پس از تشریح این موضوع از سوی مسوولان بانک مسکن بسیاری از مشتریان در بین دو گزینه «انتظار برای دریافت تسهیلات بدون سپرده» و «اخذ تسهیلات به وسیله اوراق» رای به گزینه دوم می دادند، البته برخی نیز معتقد بودند که موجودی نقدی لازم برای خرید اوراق را ندارند و از مسوولان بانک درخواست کردند برای این موضوع راهکاری را مدنظر قرار گیرند تا مشکل این گروه حل شود. مسوولان بانک مسکن، در این خصوص تاکید کردند که این موضوع را در جلسات کارشناسانه آتی خود مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد و در صورت حصول یک راه حل، آن را به مشتریان اطلاع رسانی خواهند کرد.
در کنار این موضوع برخی از مشتریان در خصوص نحوه سپرده گذاری برای دریافت تسهیلات مسکن یکم راهنمایی خواستند، که مسوولان مقررات بانک مسکن را در این خصوص برای مشتریان تشریح کردند. همچنین برخی از مشتریان این ابهام را داشتند که آیا می توان برای پیش خرید از تسهیلات مسکن یکم استفاده کرد که مسوولان توضیح دادند برای اخذ این نوع تسهیلات نیاز به آماده بودن سند است و بدون ارائه سند امکان اخذ این تسهیلات وجود ندارد. گروهی از مشتریان نیز در خصوص تکمیل مدارک اخذ تسهیلات مسکن مهر بدون سند، سوال کردند که مسوولان شرایط اخذ این نوع تسهیلات را مطابق با قوانین بانک برای مشتریان توضیح دادند.
مدیران ارشد بانک مسکن همزمان با هفته دولت از 4 تا 8شهریور ماه و ازساعت 10:30تا 12 به صورت تلفنی به سوالات مشتریان در حوزه تسهیلات و انواع خدمات بانکداری پاسخ میدهند.