رییس جمهور تشریح کرد:

باید سرمایه ی بانک ها افزایش یابد

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۶/۰۶/۰۸
رییس جمهور در گفت و گوی زنده تلویزیونی با مردم ایران اسلامی، اصول، خط مشی و برنامه دولت دوازدهم در حوزه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را تشریح کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن به نقل از سایت دولت، رییس جمهور در بخشی از سخنان خود و در پاسخ به این سوال که با وجود اقدامات خوب برای اصلاح نظام بانکی مثل اصلاح نرخ سود و ساماندهی موسسات مالی غیرمجاز، اما همچنان با نظام بانکی مطلوب فاصله داریم، در این خصوص دولت چه اقدام فوری را در نظر دارد؟ ، گفت: بانک‌ها نقش بسیار مهمی در اقتصاد جامعه دارند. اقتصاد ما تا حدی بانکی است البته بازار سرمایه هم باید در کنار بانک به میدان بیاید.

دکتر روحانی اضافه کرد: باید اقتصاد را متحول کنیم. در سال 96 برنامه‌ریزی ما بر این است که 30 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به بنگاه‌های کوچک و متوسط پرداخت شود. هم برای رونق و هم برای اشتغال، بنابراین بانک‌ها کار بزرگی می‌توانند انجام دهند.

رییس جمهور با بیان اینکه اما بانک‌ها مشکلات فراوانی هم دارند، اظهار داشت: اولین مشکل آنها این است که سرمایه‌شان کم است. سرمایه بانک‌ها را باید بالا ببریم. دومین مشکل بانک‌ها این است که بانک‌ها امروز یک رقابت نا سالم با یکدیگر دارند. باید جلوی این رقابت نا سالم را بگیریم. یعنی این یکی مخفیانه با یک برنامه‌ ریزی پشت پرده سودش را بیشتر قرار می‌دهد تا پول آن یکی بانک را جذب کند. این ها رقابت‌های نا سالم بانکی است که باید جلویش گرفته شود.

دکتر روحانی تصریح کرد: مشکلاتی در بانک‌ها و مؤسسات غیرمجاز بود که الحمدالله قدم‌های خوبی برای رفع آنها برداشته شده ولی هنوز برای تکمیل آن قدم هایی باید برداریم. بانک‌های ما بنگاه داری می کنند که باید دست از بنگاه داری بردارند و اموال راکد و جامدی را که دارند، به فروش برسانند و فعال شوند.

رییس جمهور معضل بزرگ اقتصاد کشور را مسأله سود تسهیلات دانست و خاطر نشان کرد: وقتی سود تسهیلات بالای 20 درصد می‌شود، فردی که می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند، چقدر باید سرمایه‌گذاری کند که 20 درصدش را به بانک دهد. در آخرین گزارشی که مرکز آمار از نرخ تورم داده و مربوط به مرداد امسال می‌شود، تورم سالانه زیر 8 درصد است. اینکه سود بانکی یک مقدار از تورم بیشتر باشد، این درست است. تورم 8 درصد است سود بانکی 11 درصد باشد، این قابل قبول است.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه تفاوت 2 الی 3 درصدی سود سپرده تا سود تسهیلات قابل قبول است، گفت: اما الان هم سود تسهیلات و هم سود سپرده در یک چارچوب منطقی پیش نمی‌رود. این کار می‌تواند لطمه بزرگی به ما وارد کند. اگر می‌خواهیم جذب سرمایه‌ خارجی و داخلی کنیم و در عرصه گردشگری و اشتغال توسعه ایجاد کنیم، یک بخش کار بانک‌ها هستند. بانک‌ها باید به میدان بیایند و یکی از اقدامات مهم دولت دوازدهم، این است که سود تسهیلات بانکی را پایین بیاورد.

رییس جمهور اضافه کرد: البته سود بین بانکی را خیلی پایین آوردیم. سود بین بانکی در آغاز دولت ما، حدود 29 درصد بوده که در حال حاضر 19 درصد است. اما در عین حال قدم‌های بزرگی در زمینه اصلاح نظام بانکی باید برداریم.

دکتر روحانی اظهار داشت: یکی از برنامه‌های مهم دولت دوازدهم ساماندهی امور بانک‌های کشور، صندوق‌های بازنشستگی کشور، به اجرا در آوردن اصل 44 قانون اساسی، رقابتی کردن صحیح اقتصاد و برداشتن انحصارها و ساماندهی بودجه، جذب سرمایه داخلی و خارجی است. یکی از گام های اساسی در این مسیر اصلاح سود تسهیلات است که می‌تواند سامانی به وضع اقتصادی کشور بدهد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000