مجمع سرمایه گذاران زمین و ساختمان شمال غرب برگزار شد

مجمع دارندگان واحدهای سرمایه گذاری زمین و ساختمان با حضور دارندگان واحدهای سرمایه گذاری این صندوق تشکیل شد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک‌ مسکن، مجمع دارندگان واحدهای سرمایه گذاری صندوق زمین و ساختمان روز یکشنبه پنجم شهریورماه با حضور ۱۰۰ درصد دارندگان واحدهای سرمایه گذاری برگزار شد.
سرمایه گذاران صندوق‌های زمین و ساختمان همچون سایر فعالیت‌های اقتصادی باید ریسک‌هایی را بپذیرند.
این ریسک‌ها هم مرتبط با صنعت ساختمان و هم مرتبط با دارندگان واحدهای سرمایه گذاری هستند و به طور مجزا قابل بررسی هستند که در ادامه ریسک‌های پیش روی پروژه در دو طبقه انواع ریسک‌های مرتبط با صنعت انبوه سازی و انواع ریسک های مرتبط با سرمایه گذاران صندوق مورد بررسی قرار می‌گیرد.
در بخش انواع ریسک‌های مرتبط با سرمایه گذاران صندوق، می‌توان به ریسک کاهش ارزش دارایی های صندوق، ریسک افزایش هزینه‌های ساخت، ریسک عدم اتمام پروژه در موعد مقرر و ریسک کاهش قیمت بازاری واحدهای سرمایه گذاری اشاره کرد.
در بخش ریسک کاهش ارزش دارایی های صندوق انتظار آن است که با توجه به سود ناشی از ساخت و ساز و افزایش عمومی قیمت‌ها در این بخش بازده مناسبی برای سرمایه گذاران ایجاد شود. اما این امکان نیز وجود دارد با کاهش عمومی قیمت زمین و ساختمان ارزش دارایی‌های صندوق کاهش و در نتیجه سرمایه‌گذاران بازده مورد انتظار دست پیدا نکنند.
در عین حال با تحلیل ریسک افزایش هزینه‌های ساخت می‌توان به این نتیجه رسید در شرایط استثنا ممکن است هزینه‌های ساخته پروژه از قبیله مصالح ساختمانی، تاسیسات اجاره، ماشین آلات و دستمزدها به طور غیرمنتظره ای افزایش یابند.
در این صورت ممکن است هزینه‌های ساخت به تایید هیأت مدیره صندوق افزایش یابد. در صورتی که قیمت فروش واحدهای ساخته شده متناسب با افزایش هزینه رشد نکند بازده مورد انتظار صندوق کاهش خواهد یافت.
عدم اتمام پروژه در موعد مقرر نیز از دیگر ریسک‌های پیش روی سرمایه گذاران صندوق خواهد بود؛ در این خصوص مدیر ساخت متعهد است در زمان تعیین شده در امیدنامه عملیات ساخت پروژه را مطابق طرح توجیهی به پایان برساند.
هر چند ارکان صندوق در فرآیند ساخته پروژه نظارت دارند اما در صورت عدم توانایی مدیر ساخت در پروژه این امکان وجود دارد که سود پروژه کاهش یابد.
از سوی دیگر کاهش قیمت بازاری واحدهای سرمایه‌گذاری از ریسک های پیش روی سرمایه گذاران صندوق های زمین و ساختمان است به طوری که هر چند بازارگردان صندوق با داد و ستد واحدهای سرمایه‌گذاری نقد شوندگی آنها را افزایش دهد اما این امکان وجود دارد که قیمت واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق به دلیل کاهش ارزش خالص پروژه یا شرایط خاص بازار، روندی کاهنده داشته باشد.
در عین حال یک سرمایه گذار در صندوق های سرمایه گذاری زمین و ساختمان باید ریسک های مرتبط با صنعت ساختمان و انبوه سازی را تحلیل و مورد بررسی قرار دهد.
بازارهای رقیب، مصالح و مواد اولیه، رکود و رونق بازار مسکن و همچنین قوانین و مقررات انواع ریسک های مرتبط با صنعت انبوه سازی و ساختمان هستند.
در بخش بازارهای رقیب، از آنجا که تقاضای مسکن به دو دسته مصرفی و سرمایه ای تقسیم می‌شود بنابراین وجود بازارهای رقیب مانند بازار پول، بازار سرمایه، بازار ارز، بازار طلا و غیره موجب می‌شود در صورت بازدهی بیشتر در این بازارها میزان تقاضای سرمایه ای در بازار مسکن کاهش یابد.
با بررسی ریسک مربوط به بخش مصالح و مواد اولیه نیز می‌توان به این نتیجه دست یافت که در ساخت مسکن اقلام و مواد اولیه بسیار زیادی به کار می رود که در این میان فولاد و سیمان نقش پررنگی ایفا می کنند.
با توجه به اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها و وابستگی بیش از پیش فولاد و سیمان به انرژی شاهد افزایش بهای تمام شده فولاد و سیمان بودیم که این امر موجب افزایش هزینه‌های ساخت طی سال‌های اخیر شده است. هر چند که دیگر احتمال افزایش قیمت مصالح به تبع اجرای این قانون پس از حدود ۵ سال از زمان اجرا بسیار ضعیف به نظر می‌رسد.
از دیگر ریسک‌های موجود در بازار مسکن می‌توان به دوره‌های رکود و رونق اشاره کرد؛ بنابر این وجود چرخه‌های تجاری در این صنعت، سرمایه گذاری در این حوزه را با ریسک های زیادی مواجه می سازد.
در بخش قوانین و مقررات نیز تغییر قوانین و عدم ثبات آنها در حوزه انبوه سازی و بهداشت واحدهای تجاری می‌تواند کسب و کار این شرکت را تحت تاثیر قرار دهد.
بنابر این گزارش آنچه که مسلم است سرمایه‌گذاران صندوق‌های زمین و ساختمان باید نسبت به پیش‌ بینی ریسک های مرتبط با صنعت انبوه سازی و همچنین ریسک های مرتبط با سرمایه‌گذاران که به آنها اشاره شد، توجه کنند.
نکته قابل اهمیت این است که با توجه به کاهش نرخ سودهای بانکی صندوق‌های زمین و ساختمان و بازارهای مشابه می‌تواند یکیاز ظرفیت‌ های خوب سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران باشند.
لازم به ذکر است در مجمع یکشنبه، برخی از مفاد اساسنامه و امیدنامه تغییر یافت که جزئیات آن پس از تایید نهایی اطلاع‌ رسانی می‌شود.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000