تعدیل قیمت اوراق مسکن به دنبال کاهش سود بانکی

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۶/۰۶/۱۵
بازار اوراق حق‌ تقدم تسهیلات مسکن به ابلاغیه بانک مرکزی در خصوص کاهش نرخ سود بانکی به ۱۵ درصد واکنش نشان داد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، با وجود اینکه میان اوراق تسهیلات مسکن منتشر شده در دو سال اخیر که با نمادهای «تسه 9405» تا «تسه 9605» در فرابورس شناخته می‌شود، تفاوت خاصی در اخذ امتیاز تسهیلات وجود ندارد، اما با توجه به میزان عرضه و تقاضای متفاوت نمادهای گوناگون در بازار، قیمت اوراق منتشر شده در هر ماه با ماه‌ های دیگر تفاوت دارد. از سوی دیگر اوراق تازه منتشر شده با توجه به مهلت بیشتر تا زمان انقضا (که دو سال بعد از انتشار تعیین شده است)، از سایر نمادها گران‌ تر هستند.

اما در طول دو هفته گذشته عامل سومی هم در قیمت مبادله اوراق اثر گذاشت و آن، ابلاغیه بانک مرکزی به تمامی بانک‌ها مبنی بر تثبیت نرخ سود بانکی 15 درصدی و در نتیجه کاهش سود سپرده‌های سالانه در تمام بانک‌ها و موسسات اعتباری بود.

در حالی که رونق معاملات مسکن در مرداد و در نتیجه افزایش کم‌ سابقه تقاضای خرید اوراق، موجب افزایش بهای برخی از نمادهای اوراق تا 80 هزار تومان در دو سه روز آخر ماه میانی تابستان شده بود، اعلام خبر ابلاغیه بانک مرکزی در خصوص الزام بانک‌ها به کاهش نرخ سود سپرده‌های سالانه و تثبیت آن روی نرخ 15 درصد، نوسان افزایشی قیمت اوراق مسکن را مهار کرد.

پشتوانه اوراق مذکور که به واسطه آن می‌توان بدون نوبت از تسهیلات خرید بانک مسکن استفاده کرد، سپرده‌های ممتاز است که شامل دو نوع سود می‌شود. این سپرده‌ها علاوه بر سود اسمی که اغلب رقمی بین 11 تا 15 درصد است، نرخ سود واقعی بیشتری را شامل می‌شود؛ به این ترتیب که در صورت در اولویت قرار گرفتن هر سپرده در هر ماه، تعدادی اوراق مسکن به صاحب سپرده تعلق می‌گیرد که می‌تواند با توجه به مهلت دو ساله تا انقضا، به بالاترین قیمت ممکن در فرابورس عرضه کند.

میانگین قیمت اوراق مسکن در حال حاضر حدود 76 هزار تومان و گران‌ ترین نمادها نیز 78 هزار و 800 تومان است. بنابراین اگر یک سپرده‌گذار متناسب با شرایط سپرده خود در طول سال 24 فقره (هر ماه دو فقره) اوراق مسکن دریافت کند، دست‌کم حدود یک میلیون و 900 هزار تومان از این محل سود می‌برد که علاوه بر سود اسمی سپرده‌های ممتاز است. از این رو نرخ واقعی سود سپرده‌های ممتاز بانک مسکن رقمی بین 20 تا 21 درصد بود.

این در حالی است که اکنون با گذشت دو هفته از ابلاغیه جدید بانک مرکزی مبنی بر تثبیت سود بانکی 15 درصدی و متناسب با جو حاکم بر بازار پول، همان‌گونه که انتظار می‌رفت قیمت اوراق مسکن نیز قدری تعدیل شده و در برخی نمادها با کاهش 1500 تومانی همراه شد. در واقع از آنجاکه اوراق مذکور، بخشی از سود یک سپرده بانکی هستند و نرخ سود در بازار پول کاهش یافته، قیمت این اوراق نیز متاثر از فضای کنونی روند کاهشی پیدا کرده است.

در عین حال با توجه به اینکه از دیدگاه کارشناسان کانال 70 هزار تومانی برای قیمت اوراق تسهیلات مسکن معقول به شمار می‌آید، نوسان کاهشی قیمت بیش از این میزان با توجه به تقاضای بالای اوراق تا پایان شهریور چندان محتمل نیست. اما رسیدن به سطح قیمت میانگین 75 هزار تومانی برای کلیه نمادهای تسه و تثبیت آن، می‌تواند رخداد خوشایندی باشد که در ماه‌های آینده با تعدیل تقاضا و در عین حال ادامه تاثیر کاهش سود بانکی محقق خواهد شد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000