از سوی شرکت سرمایه گذاری مسکن شمال شرق در دستور کار قرار گرفت؛

مدیریت ریسک پروژه‌ها با هدف ارتقای سطح کیفی و کمی پروژه‌ها

شرکت سرمایه گذاری شمال شرق ، مدیریت ریسک پروژه‌ها را با هدف ارتقای سطح کیفی و کمی پروژه‌ها در دستور کار خود قرار داد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، مدیریت ریسک از جمله موضوعاتی ست که تاثیر بسزایی بر عملکرد سازمان‌های پروژه محور دارد. شرکت سرمایه گذاری مسکن شمال شرق به عنوان یکی از شرکت‌های ساختمانی زیرمجموعه گروه سرمایه گذاری مسکن محسوب می‌شود که به منظور تامین سطح بالایی از اعتماد ذی نفعان به شیوه مناسبی در طول همه فرآیندهای سازمان به شناسایی ریسک‌ها پرداخته و آن ها را مدیریت می‌کند.

با توجه به ساختار پروژه محور شرکت سرمایه گذاری مسکن شمال شرق، استانداردهای مدیریت ریسک و سند راهنمای برنامه مدیریت ریسک پروژه‌ها تعریف شده است.

در این سند فرآیند انواع ریسک‌های محتمل در فازهای مختلف به صورت چک لیست تعیین شده که این چک لیست‌ها در مرحله شناسایی ریسک مورد استفاده قرار گرفته و می‌تواند با بهره گیری از تجربیات هر پروژه بر آیتم‌ های آن افزوده شود.

همچنین مراحل ارزیابی کفی و کمی برای ریسک‌های شناسایی شده و نیز برنامه‌های واکنش به ریسک‌ها طراحی شده‌اند. گزارش اولیه، گزارش‌های دوره‌ای و گزارش‌ نهایی ریسک‌ها نیز در این فرآیند در قالب فرم‌های استاندارد تعریف شده‌اند.

سطح دیگری از ریسک‌ که در سازمان‌های پروژه محور مورد توجه قرار می‌گیرد، ریسک‌های مرتبط با سبد پروژه‌های شرکت است که باید با بهره گیری از مطالعات جامع بازار، فرصت‌ها و تهدیدهای موجود در محیط خارجی سازمان و نیز با در نظر گرفتن نقاط قوت و زمینه‌های قابل بهبود داخلی سازمان، ریسک‌های مثبت و منفی پروژه‌های بالقوه و در حال اجرای شرکت، شناسایی و بررسی شوند.

سپس بر اساس میزان بهینه ریسک، چینش و اولویت بندی سبد پروژه‌های شرکت صورت گیرد. این مهم در قالب بخشی از فرآیند مدیریت سبد پروژه‌ها تعریف می‌شود که با توجه به ضرورت این موضوع برای شرکت کارگروه مربوطه تشکیل و تدوین فرآین مدیریت سبد پروژه‌ها آغاز شده است.

با توجه به تدوین نظام نامه و منشور مدیریت ریسک یکپارچه، مدیریت ریسک علاوه بر پروژه‌ها برای سایر فرآیندهای کلیدی همچون بازاریابی و فروش، طراحی، مدیریت پروژه و ساخت با شناسایی عومال ریسک تدوین شده است.

به منظور سنجش میزان اثر بخشی و مطلوبیت اجرای مدیریت ریسک، اقدامات جهت پایش شاخص‌های عملکرد پروژه‌ها صورت می‌گیرد. همچنین نتایج اقتصادی پروژه‌ها و تاثیر آن‌ها در یادگیری سازمانی و ارتقای جایگاه رقابتی شرکت در بازار مسکن و نیز روند سود دهی شرکت، شاخصی برای انده گیری مطلوبیت اجرای مدیریت ریسک در سطح سبد پروژه‌ها محسوب می‌شود؛ از جمله تصمیمات شرکت در مواجهه با ریسک‌های بازار می‌توان به تنوع بخشی به سبد پروژه‌ها اشاره کرد.

فروش واحدها، پیش فروش واحدها، دریافت تسهیلات بانکی، تهاتر، مشارکت با اشخصاص حقوقی و حقیقی سرمایه گذار، استفاده از بازار، تاسیس صندوق‌های زمین و ساختمان و استفاده از سایر ابزارهای مالی مانند اوراق مشارکت، اوراق صکوک اجاره و سفارش ساخت از جمله مهمترین سیاست‌های تامین مالی و اعتباری شرکت سرمایه گذاری شمال شرق هستند.

این شرکت فعالیت‌های خدمات پس از فروش را نیز در دستور کار خود قرار داده است که در این زمینه رفع معایب و هر گونه نقص و اشکال در ساختمان‌های به مدت حداقل 6 ماه از تاریخ تحویل تضمین می‌شود.

عقد قرارداد با شرکت‎‌های توانمند در ارتباط با خدمات پس از فروش بهینه به خریداران واحدهای احداثی شرکت، ارائه خدمات مرتبط با اداره و نگهداری مجمتع‌ها از جمله انتخاب هیأت مدیره هر مجتمع و واگذاری امور مربوط به مدیریت مجتمع به هیأت مدیره منتخب، تضمین رفع معایب مشاعات مجتمع به مدت حداقل 6 ماه از تاریخ تحویل مشاعات به هیأت مدیره، ارائه خدمات پس از فروش به مدت 5 سال پس از اتمام دوره تضمین شرکت و رسیدگی به سایر درخواست‌های خریداران و هیات مدیره‌ها با اخذ هزینه در دوره واگذاری، ارائه خدمات مشاوره حقوقی در زمینه نقل و اتنقال اسناد مالکیت، تغییرات و غیره، ارائه خدمات مشاوره – معرفی پیمانکاران مجرب به هیأت مدیره‌ به منظور عقد قراردادهای تعمیر و نگهداری پس از دوره تحویل نیز اهم فعالیت‌های خدمات پس از فروش شرکت سرمایه گذاری شمال شرق محسوب می‌شود.

شرکت سرمایه گذاری مسکن شمال شرق در تاریخ 23 اسفند 1384 به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس و تیرماه 1390 به سهامی عام تبدیل شد. این شرکت در تاریخ 23 مهرماه 1390 در بازار اول فرابورس و در تاریخ چهارم تیرماه 1393 نیز در بازار بورس ایران پذیرفته شد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000