در گفت وگو با یک اقتصاددان بررسی شد:

اثر تغییرات نرخ سود بانکی بر بازار مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۶/۰۶/۱۸
با توجه به آنکه مسکن در ایران علاوه بر مصرفی بودن، به عنوان یک دارایی برای خانوارها نیز محسوب می شود، کاهش نرخ سود بانکی می تواند اثرات متفاوتی بر بخش های مختلف این بازار داشته باشد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا،کارشناسان اقتصادی عنوان می کنند تغییر نرخ سود بانکی به عنوان یکی از اثرگذارترین متغیرهای بیرونی در بازار مسکن، می تواند مسیر متفاوتی را برای بازار ملک طی چند ماه آینده رقم بزند. در این میان داوود سوری اقتصاددان با بیان اینکه بازار مسکن حداقل دارای سه حوزه است، اظهار کرد: این سه حوزه شامل خرید و فروش، زمین و اجاره است و طبیعتا تصمیم برای کاهش نرخ سود سپرده ­های بانکی می­ تواند اثر متفاوتی بر روی هر یک از این بخش ­ها داشته باشد.

وی در گفت و گو با پایگاه خبری بانک مسکن به نقش متفاوت مسکن در اقتصاد ایران اشاره کرد و گفت: وقتی کالایی تبدیل به دارایی می ­شود از تغییرات نرخ سود بانکی اثر می ­گیرد در حالی ­که در دنیا، مسکن کالای مصرفی است و تغییرات نرخ سود فقط بخش سرمایه­ گذاری ساختمانی را تحت تاثیر قرار می ­دهد نه تمامی بخش ­ها. از این رو می توان گفت مجموعه­ ای از نبودها همچون متنوع نبودن دایره انتخاب پس انداز کنندگان، نبود ثبات در متغیرهایی مانند نرخ تورم، نبود نهادهای حرفه ای و متشکل برای خدمات مسکن و...موجب شده هر تصمیمی دومینو وار به بخش مسکن سرایت کند.

این اقتصاددان با اشاره به سه بخش بازار مسکن شامل خرید و فروش، زمین و اجاره گفت: من تصور می ­کنم از میان این سه بخش، ابتدا بخش اجاره­ درگیر می­ شود. به احتمال زیاد صاحبان خانه ­های اجاره­ ای با کاهش نرخ سود تصمیم می گیرند به جای رهن، مبلغ اجاره ماهانه را افزایش دهند. این موضوع در بخش اجاره املاک لوکس و تجاری هم می­ تواند موثر باشد با این تفاوت که قطعا شدت آن متفاوت است.­ چرا که مستاجرانی که در املاک لوکس ساکن هستند حتما درآمد بالایی دارند و اگر افزایش غیرمتعارف باشد می ­توانند منطقه خود را جابجا کنند اما در بخش کوچک و میان متراژ گزینه دیگری نیست چون آنها ممکن است ناچار به مهاجرت به مناطق اطراف شهر شوند. دوم آن که احتمال دارد کشش قیمتی در بخش املاک لوکس به دلیل عرضه بالا پرکشش باشد یعنی مردم به سراغ گزینه ­های مشابه بروند.

سوری در بخش دیگری از صحبت ­های خود به تاثیر پذیری بازار خرید و فروش از کاهش نرخ سود بانکی اشاره کرد و افزود: وضعیت خرید و فروش متفاوت از بازار اجاره است و متغیرهای بیشتری در تعیین وضعیت آن دخیل خواهد بود. اولین متغیر وضعیت پرداخت تسهیلات مسکن است اگر قدرت تجهیز تقاضا افزایش یابد یک وضعیت خواهد بود و اگر این اتفاق صورت نگیرد بازار به شکل کنونی خواهد بود. قدرت تسهیلات­ دهی بسته به توان تجهیز منابع از سوی بانک ­ها دارد اطلاعات من نشان می ­دهد جز بانک مسکن که به طور موثری در این بخش فعالیت دارد دیگر بانک ها به دلیل ماهیت بلند مدت این نوع تسهیلات تمایل به تخصیص منابع ندارند. با توجه به اینکه قدرت خرید مردم هم پایین است بعید می­ دانم تا یک سال آینده اتفاقی خاصی بیفتند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا بازه زمانی یک ساله را مثال می ­زنید؟ تصریح کرد: چون بسیاری از سپرده گذاران قبل از اجرای مصوبه بانک مرکزی، سپرده های روز شمار و کوتاه مدت خود را به سر فصل سپرده­ های یک ساله انتقال دادند تا کماکان نرخ سود بالای 20 درصد دریافت کنند. بخش زیادی از این منابع نیز مربوط به سپرده ­گذاران خرد است که ترجیح دادند به جای مصرف کماکان در وضعیت پس­ انداز سپرده ­ای نگه دارند.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000