دولت چگونه برنامه خود را در بافت فرسوده تغییر داد؟

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۶/۰۷/۱۷
برنامه پرداخت ۳۰۰ هزار فقره تسهیلات به نوسازی و بهسازی با یارانه ۱۰ درصد به دلیل کمبود منابع، جای خود را به چهار نوع تسهیلات کم بهره داده است.
پایگاه خبری بانک مسکن

با این که نوسازی بافت های فرسوده در دولت یازدهم رشد ۱۶۰۰ درصدی را نسبت به قبل از آن تجربه کرد، نوسازی هنوز با هدف ۱۰ درصد سالیانه فاصله زیادی دارد. طبق برنامه دولت یازدهم قرار بود سالیانه ۳۰۰ هزار تسهیلات نوسازی با یارانه ۱۰ درصد پرداخت شود اما با توجه به کمبود منابع، طی چهار سال اخیر میزان پرداخت تسهیلات حدود یک سوم از این رقم بوده است. بعد از آن یارانه ۱۰ درصد ملغی شد و دولت به فکر راه‌های جایگزین افتاد.

دولت از ابتدای سال ۱۳۹۲ ستاد نوسازی و بهسازی را با حضور ۱۹ دستگاه تشکیل داد تا هم افزایی در این خصوص ایجاد شود. بعد از آن تعداد تسهیلات را به ۱۵۰ هزار فقره کاهش داد؛ با این حال، تسهیلات نوسازی تا سقف ۵۰ میلیون تومان، تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومانی صندوق پس‌ انداز مسکن یکم با سود ۸ درصد، مجوز پرداخت ۱۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به انبوه‌سازان و همچنین تسهیلات ودیعه مسکن از تسهیلاتی است که دولت یازدهم برای بافت‌های فرسوده و ناکارآمد در نظر گرفت.

به گزارش ایسنا، محمد سعید ایزدی ـ مدیرعامل سابق عمران و بهسازی ـ در این خصوص گفته است: در دولت یازدهم برای اولین‌ بار برنامه جامعی برای ۵۴۴ شهر که از حاشیه‌ نشینی، بافت‌های فرسوده و ناکارآمد رنج می‌برند که حدود ۲۷۰۰ محله را تشکیل می‌دهد تدوین شد که در دو بخش درمان و بخش پیش‌ نگری اقدامات را جلو بردیم.

وی تاکید کرد: در طول دولت یازدهم علاوه بر ۵۰ میلیون تومان تسهیلات برای هر واحد، توانستیم گام‌های متعددی را برداریم که هم‌ اکنون بیش از چهار نوع تسهیلات داریم که می‌توانیم به متقاضیان نوسازی بدهیم. یکی تسهیلات نوسازی با سقف ۳۰، ۴۰ و ۵۰ میلیون تومان در شهرها است. یکی دیگر بحث تسهیلات از محل صندوق پس‌ انداز مسکن یکم است که برای اولین‌ بار در کشور تسهیلات با سود ۸ درصد پرداخت می‌کنیم. سومین اقدام که صرفا برای انبوه‌سازان است، مجوز پرداخت ۱۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات با سود ۸ درصد از سوی بانک مسکن است که در روزهای اخیر ابلاغ شد. تسهیلات دیگر نیز ودیعه مسکن است که به مردم برای نوسازی پرداخت می‌شود.

همچنین عشایری که بعد از رفتن ایزدی، سرپرستی شرکت عمران و بهسازی شهری تهران را بر عهده دارد درباره قانون برنامه پنجم در احیای ده درصدی احیای بافت های فرسوده می گوید: در برنامه پنجم ۱۰ درصد برای دولت تکلیف دیده شده بود اما وزارت راه و شهرسازی صرفا مبنای تهیه طرح و سیاست گذاری این موضوع را تدوین کرد و منابع این موضوع به صورتی بود که ورود یک جانبه راه و شهرسازی برای احیا و نوسازی بافت های فرسوده امکان پذیر نبود. وی افزود: در برنامه ششم این موضوع منطقی تر نوشته شد به صورتی که وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور و شهرداری و دستگاه های عضو ستاد بازآفرینی شهری که ۲۱ دستگاه هستند و بخش خصوصی موظف شدند ۲۷۰ منطقه را با کمک هم احیا کنند.

عشایری بیان کرده است: امروز ما مدل احیای توسعه محله اجرا کرده ایم که بدون این روش احیا امکان ندارد. بافت تاریخی در قبل با بافت فرسوده ادغام شده بود که برای بافت تاریخی مشخص کردیم که بافت های تاریخی شامل فرسودگی نمی شوند چون دارای ارزش تاریخی هستند و باید از بافت فرسوده جدا شوند. هم زمان ما گردش سخت افزاری در نوسازی بهسازی مسکن و ارتقای زیرساخت محله ها و ارتقای روبنایی داریم که باید دولت ملی و محلی در کنار هم این امکان را ایجاد کنند که در خطوط زیربنایی خطوط آب، برق و گاز و شبکه معابر و ... در شبکه سخت افزاری کمک کنند.

بنابراین گزارش، هم‌ اکنون در ۴۵۶ شهر برنامه های بازسازی و بهسازی، برای ۱۷۵ شهر برنامه بافت تاریخی و برای ۱۱۰ شهر برنامه سکونت گاه های غیر رسمی تدوین شده که در قالب ۲۷۰۰ محله در قالب برنامه ششم برنامه ارایه شده است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000