نسخه ۵ بعدی خروج از رکود مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۶/۰۷/۲۱
رییس اتحادیه مشاوران املاک کشور ۵ راهکار خروج از رکود در بازار مسکن را تشریح کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا،حسام عقبایی با بیان اینکه اگر چه حجم معاملات خرید و فروش مسکن طی ماه های اخیر افزایش یافته است و پیش بینی می شود رونق در بازار مسکن تا پایان سال محقق شود اما هنوز 5 تهدید عمده در مسیر رونق وجود دارد که لازم است سیاست گذاران حوزه مسکن برای آن چاره اندیشی کنند.

وی با بیان اینکه حل و فصل و چاره اندیشی برای این 5 چالش یا تهدید عمده به منزله طراحی 5 سیاست کلیدی برای خروج از رکود و ایجاد رونق واقعی در بازار ملک است،گفت: جنس رونق در دوره پیش رو به هیچ وجه از جنس رونق سال های ابتدایی دهه 90 و سال های میانه دهه 80 نیست؛ بلکه رونق فعلی مختصات خاص خود را داشته و هرگز نباید با دوره های جهش قیمت مقایسه شود.

عقبایی گفت: یکی از مهمترین و اصلی ترین تهدیدهایی که هم اکنون در مسیر رونق بازار مسکن قرار دارد «عدم اصلاح سیاست های پولی و بانکی کشور» است که به تبع آن اصلاح این سیاست ها از جمله اقدامات مهم و ارزشمند برای رسیدن به رونق است.

وی افزود: به رغم تدوین لایحه اصلاح سیاست های پولی و بانکی، هنوز اقدامی از سوی بازوی قانون گذاری کشور برای تصویب قانون مربوط به اصلاح این سیاست ها صورت نگرفته است؛ این در حالی است که از مجلس دهم انتظار می رود هر چه سریعتر خروجی قانونی این اصلاحات را تصویب و ابلاغ کنند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک کشور تصریح کرد:کاهش نرخ سود سپرده های بانکی هر چند یکی از اقدامات مهم سیاست گذار پولی برای ایجاد رونق در بخش های تولیدی از جمله رونق بخش مسکن بوده است و طی دو ماه گذشته اثرات نسبی خود را در بازار مسکن نشان داده است اما این اقدام تنها یکی از زیرمجموعه ها و اجزای سیاست های پولی و بانکی کشور است که مورد اصلاح قرار گرفت.

وی تاکید کرد: دومین تهدید برای بازار مسکن که از سال های گذشته تا کنون نیز ادامه دارد «بنگاه داری برخی بانک های خصوصی و ورود آن ها به عرصه سرمایه گذاری های ساختمانی» است؛ این در حالی است که حجم زیادی از سرمایه های به کار گرفته شده در پروژه های ساختمانی شرکت های وابسته به این بانک ها که هم اکنون در این پروژه های فروش نرفته و فاقد مشتری به حالت انجماد درآمده است می توانست به صورت تسهیلات در اختیار متقاضیان مصرفی ساخت و خرید مسکن قرار بگیرد.

عقبایی «مدیریت نادرست زمین در دوره های گذشته تا کنون» را از دیگر تهدیدها در مسیر رونق بازار مسکن عنوان کرد و گفت: مدیریت صحیح زمین یکی از الزامات رونق مسکن است؛ هر چند این مدیریت صحیح هرگز به معنای تقسیم اراضی بین متقاضیان مشابه آنچه در دهه 70 شاهد بودیم نیست؛ همچنین اجرای طرح هایی همچون مسکن مهر نیز به هیچ وجه مورد تایید کارشناسان نیست و لازم است سیاست گذار بخش مسکن در مقطع زمانی فعلی تدابیر درست و کارشناسانه ای برای مدیریت زمین طراحی و عملیاتی کند.

وی تاکید کرد: با مدیریت درست در بازار مسکن می توان قیمت مسکن را در شرایط فعلی تا حدی زیادی کاهش داد.

عقبایی تهدید چهارم بازار مسکن در شرایط فعلی را «افزایش تعداد خانوارهای مستاجر و نبود سیستم اجاره داری منسجم در قالب یک نظام حمایتی اجتماعی برای خانوارهای کم درآمد» عنوان کرد. وی گفت: هر چند دولت و مجلس با ایجاد سیستم اجاره داری حرفه ای به منظور حمایت از اقشار کم درآمد و آسیب پذیر جامعه موافق هستند اما طی سال های اخیر تا کنون به دلیل محدودیت در منابع مالی این طرح عملا اجرا نشده است؛ انتظار می رود سیاست گذار مسکن طی چهار سال پیش رو ایجاد نظام حرفه ای اجاره داری را در رئوس برنامه های خود در حوزه مسکن قرار دهد.

وی «اصلاح سیاست های مالیاتی متناسب با شرایط روز اقتصادی، وضعیت روز بازار مسکن و توان و بنیه فعالان بخش مسکن» را پنجمین گام مهم برای تسریع در رونق مسکن عنوان کرد؛ به گفته وی در شرایط فعلی سیاست های مالیاتی باید به گونه ای اصلاح و باز تعریف شوند که سازندگان به ساخت واحدهای مصرفی و ارزان قیمت ترغیب شوند.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000