نوسازی بافت فرسوده در مسیر جدید

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۶/۰۷/۲۶
سرپرست شرکت عمران و بهسازی ایران از نهایی شدن چارچوب نسخه جدید نوسازی بافت فرسوده در آینده ای نزدیک خبر داد.
پایگاه خبری بانک مسکن

هوشنگ عشایری سرپرست شرکت عمران و بهسازی ایران در گفت و گو با پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، با بیان اینکه اقبال بخش عرضه و تقاضا به درون شهر در آمارهای رسمی مربوط به بازار مسکن در پنج ماهه نخست امسال خود را نشان داده است، عنوان کرد: دولت پیگیر است تا ابزار تشویقی برای حضور همزمان و متوازن عرضه و تقاضا در بافت فرسوده درون شهر را گسترده کند. از این رو در نسخه جدید برای تشویق بیشتر بخش عرضه و تقاضا در محدوده درونی شهر ابزارهایی پیش ­بینی شده است.

وی ادامه داد: رشد متوازن عرضه مسکن از طریق ابزاری همچون کاهش مدت زمان سپرده ­گذاری، کاهش نرخ سود بانکی و در مقابل افزایش طول دوره بازپرداخت اقساط امکان ­پذیر است. چرا که این ابزارها شرایط ورود متقاضیان به بازار خرید مسکن درون بافت فرسوده را تسهیل می­ کند و در مقابل سازندگان وقتی مشاهده می­ کنند بستر ورود متقاضیان برای خرید مسکن فراهم شده انگیزه پیدا می کنند و به داخل بافت فرسوده مراجعه خواهند کرد. به این معنا که به این نتیجه می­ رسند که می توانند به راحتی واحدهای ساخته و تکمیل شده خود را در بافت فرسوده به فروش برسانند.

از دیدگاه سرپرست شرکت عمران و بهسازی ایران این موضوع طی چهار سال گذشته نیز از سوی صاحبنظران و کارشناسان بخش مسکن که منتقد تامین مسکن اقشار کم­ درآمد از طریق ساخت وساز در محدوده خارج از شهر به شکل طرح مسکن مهر هستند عنوان شده است.

وی در این باره معتقد است: به نظر می ­رسد هر چند ممکن است اجرای طرح مسکن مهر در مقطعی کوتاه جواب گو بود اما نمی تواند موتور محرکه رونق مسکن باشد. از این رو معتقد هستیم موتور محرکه رونق مسکن درون شهر است.

عشایری با تاکید بر آن که آغاز جریان رونق ساخت و ساز در بافت میانی شهر بر عکس ساخت مسکن در بافت خارج از محدوده شهری است، تصریح کرد: به این معنا که شکل­ دهی ساخت و ساز در بیرون از شهر اگر چه شروع راحتی دارد و استمرار آن دشوار است اما درون بافت شهری شروع سختی به دلیل موضوع مالکیت­ های مختلف، همراهی مالکان و... دارد. با این وجود اگر این موتور به وسیله اهرم­ های مختلف آغاز شود می­ تواند استمرار داشته باشد.

وی در عین حال به اشتباهات رویکردهای نوسازی در دوره ­های گذشته اشاره کرد و افزود: اشتباهاتی در جریان نوسازی بافت فرسوده در دوره ­های گذشته وجود داشت که به نوعی رویکرد ساخت و ساز در بیرون از شهر را تکرار می­ کرد. در الگوی گذشته، مداخله مستقیم و گسترده دولت برای نوسازی پلاک­ های متعدد ملک کلنگی منجر به نیمه کاره ماندن جریان نوسازی طی سال­ ها و اخراج اجباری ساکنان قدیمی از درون بافت به سایر نقاط شهری بود. این نکته به معنی نبود عملکرد مناسب در محدوده بافت قدیمی شهر نیست اما به نظر می رسد روش مناسبی انتخاب نشده بود.

به گفته وی به نظر می ­رسد مدل بهینه نوسازی بافت فرسوده که بتواند به رونق بخش مسکن هم منجر شود کاهش هزینه ­های ساخت وساز از طریق حذف برخی فاکتورهای هزینه همچون بیمه است و همچنین ورود توسعه گران با حمایت دولت به این حوزه بسیار ضروری است.

وی تاکید کرد: بخش مهمی از تصمیماتی که در نسخه جدید بافت فرسوده آمده با نظر نهایی دولت قابلیت اجرایی پیدا می ­کند. در این زمینه یکی از مهم­ترین مواردی که دولت می تواند ورود کند تسهیل ­کردن شرایط اخذ تسهیلات برای ساکنان بافت فرسوده است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000