در صدر اولویتهای گروه سرمایه گذاری مسکن قرار گرفت؛
تامین مسکن اقشار میان درآمد، ماموریت جدید تعریف پروژهها
به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، بازار مسکن عموما با سه گروه از مخاطبان برای تامین مسکن مواجه است؛ گروه نخست تامین مسکن لوکس برای دهکهای بالای جامعه است که توانایی تامین مسکن با امکان ویژه را دارند.
دو مخاطب دیگر بازار مسکن که بیشترین مخاطبان را در این بازار به خود اختصاص داده، اقشار کم درآمد و میان درآمدی جامعه هستند؛ در عین حال بازار مسکن به دلیل متنوع بودن به گونهای نیست که دولت بتواند یک سیاست واحد را برای تمام مخاطبان خود به کار بگیرد بلکه باید متناسب با هر گروه سیاستهای جداگانه و خاصی از سوی دولتها برای تامین مسکن اتخاذ شود.
بر اساس تجارب دنیا و همچنین نظر کارشناسان و صاحبنظران، اقشار کم درآمد که دهکهای پایین جامعه هستند و تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار دارند هیچگاه نمیتوانند با سیاست دریافت تسهیلات صاحب خانه شوند چرا که این قشر از جامعه توان بازپرداخت تسهیلات را ندارند، هر چند تسهیلات پرداختی ارزان قیمت باشد.
آنچه که دولت باید برای حمایت از این گروه از جامعه باید به عنوان سیاست تامین مسکن به کار گیرد اجرای طرح های حمایتی مانند مسکن اجتماعی و طرح زمین شهری سابق است که با اتخاذ سیاستهایی همچون ارائه زمین های رایگان به انبوه سازان، بتواند اقشار تحت پوشش نهادهای حمایتی را تحت پوشش بازار مسکن قرار دهد.
اما آن چه که بخش عمده ای از جمعیت کشور را شامل میشود، اقشار میان درآمدی هستند که غالبا با مشکل تامین مسکن مواجه هستند؛ سیاستی که در دنیا برای حمایت از این اقشار به کار گرفته میشود پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به این مخاطبان از بازار مسکن است.
در مقابل یکی از چالشهای تامین مسکن اقشار میان درآمدی در کشور ما طی چند سال گذشته افزایش قیمت ملک و در مقابل تثبیت میزان تسهیلات مسکن بود به نحوی که تسهیلات سهم بسیار اندکی از قیمت تمام شده مسکن را به خود اختصاص میداد و همگام با سیر صعودی قیمت، میزان تسهیلات ثابت بود؛ اما از سال 94 تسهیلات مسکن البته با کنترل نقدینگی با تاسیس صندوق پس انداز مسکن یکم افزایش یافت تا سهم تسهیلات از قیمت تمام شده مسکن نیز افزایش یابد.
بنابراین با توجه به گستردگی حجم اقشار میان درآمدی از کل جمعیت کشور تامین مسکن این قشر به عنوان یکی از سیاستهای بانک مسکن و به تبع آن گروه سرمایه گذاری مسکن از هلدینگهای تابعه بانک قرار گرفت. موضوعی که مدیرعامل این هلدینگ آن را به عنوان یکی از سیاستهای محوری و مهم شرکت اعلام میکند.
در همین رابطه محمدرضا امینی، مدیر عامل گروه سرمایهگذاری مسکن با تاکید بر تعریف پروژههای جدید با بازدهی مناسب و منطبق با نیاز بازار معتقد است: گروه در ساخت مسکن مناسب اقشار میان درآمدی سوابق گستردهای دارد بنابراین مدیران عامل شرکتهای تابعه این قشر از جامعه را به عنوان مهم ترین بازار هدف مورد توجه قرار داده و در تمام شهرها، پروژههایی را برای این اقشار تعریف کنند.
امینی همچنین نوسازی بافتهای فرسوده را از دیگر برنامههای گروه سرمایه گذاری مسکن اعلام کرد و گفت: شرکتهای تابعه گروه باید پروژههایی را در این بافتها به منظور ایفای تعهدات و مسئولیت اجتماعی خود تعریف کنند.
مدیرعامل گروه سرمایه گذاری مسکن با اشاره به ضرورت توجه شرکتهای تابعه به تحقق سیاستهای گروه، درباره شرایط سخت بازار طی سالیان گذشته گفت: داشتن روحیه کار گروهی به منظور جلوگیری از هر نوع تصمیم اشتباه نیز یک ضرورت است که باید شرکتهای گروه در دستور کار قرار دهند.
امینی، چالش نقدینگی را یکی از مهم ترین چالشهای پیش روی گروه دانست و گفت: مقابله با این چالش، جز با تعریف محصول مناسب و منطبق با نیاز بازار، مدیریت صحیح فرآیند ساخت و دستیابی به کمترین بهای تمام شده در پروژهها و بازاریابی و فروش مناسب، امکان پذیر نخواهد بود.