تاریخ ابلاغ بودجه سال آینده مشخص شد

تغییر مکانیزم تخصیص منابع در بودجه ۱۳۹۷

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۶/۰۸/۰۳
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اعلام این که بودجه ۱۳۹۷ در تاریخ ۱۴ آذر ماه به مجلس تقدیم می شود، از تغییر مکانیزم تخصیص منابع بودجه ۱۳۹۷ بر اساس عملکرد دستگاه اجرایی خبر داد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه از ویژگی های بودجه سال 1397 خبر داد و گفت: 14 آذر لایحه بودجه سال 97 تقدیم مجلس می شود. وی درباره تحقق بودجه عمرانی در سال ۹۶ اظهار داشت: تا اول آبان ماه بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان برای طرح‌ های عمرانی تخصیص بودجه صورت گرفته است. وی افزود: این تخصیص از منابع مختلفی که قانون گذار از جمله مبالغ نفتی و اسناد خزانه در نظر گرفته، صورت گرفته است و امیدواریم که تا ماه‌ های آینده در حدود ۴۴ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی تخصیص بودجه داشته باشیم.

در ادامه صحبت‌های خود در مورد روش بودجه‌ ریزی در بودجه سالانه کشور، گفت: از سال ۹۲ تلاش کردیم زمینه اجرای بودجه‌ ریزی برمبنای عملکرد را شروع کنیم به همین جهت برای همه دستگاه‌ ها قیمت تمام شده و هزینه واحد را محاسبه کنیم. لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ به شکل بودجه‌ ریزی مبتنی بر عملکرد و نیز هزینه‌ها برمبنای قیمت تمام شده خواهد بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان این که آنچه خزانه وصول می‌کند برمبنای همان می‌توانیم به دستگاه‌ها اعتبار بدهیم، بیان کرد: معمولا به نسبت درصد وصولی خزانه به دستگاه‌ها اعتبار اختصاص پیدا می‌کند. شیوه بودجه‌ ریزی که می‌خواهیم مبنا قرار دهیم و سال ۹۷ هم اجرایی خواهد شد این است که بنا به هدف تعیین شده و قیمت تمام شده باید دستگاه‌ اجرایی نشان دهد در ۳ ماه چه میزان از هدف را اجرایی کرده و پس از آن، برمبنای عملکرد اعتبار دریافت می‌کند.

نوبخت در خصوص کسری بودجه ۹۷ با توجه به بودجه‌ ریزی عملیاتی خاطر نشان کرد: تصور من بر این است که اگر بودجه‌ ریزی عملیاتی اجرا شود کسری بودجه به میزان منطقی‌ تری رخ خواهد داد و بودجه سال ۹۷ نسبت به بودجه‌ای که حتی در سال ۹۶ دیده شده بسیار منطقی‌ تر بسته خواهد شد، به این معنا که قیمت نفت و درآمدهای مالیاتی منطقی‌ تر دیده شده است، البته باید توجه داشت که ۳۱۹ هزار میلیارد تومان بودجه به مجلس رفت، ولی از آنجا ۳۴۶ هزار میلیارد تومان بیرون آمد که از یک طرف باید منابع اضافه می‌شد و از سوی دیگر مصارف نیز افزایش می‌یافت. وی ادامه داد: وقتی مصارف بودجه افزایش پیدا می‌کند همه انتظار دارند که تخصیص بودجه بیشتر شود، در حالی که اعدادی که تصور می‌شد به اندازه درآمد دولت است، از سوی مجلس افزایش یافت و این رقمی معادل ۲۶ هزار میلیارد تومان بود، به همین دلیل روش بودجه‌ ریزی مبتنی بر عملکرد که روشی سخت است، جلوی این کسری را می‌گیرد.

موضوع دیگری که محمدباقر نوبخت به آن اشاره کرد نوسانات نرخ ارز در هفته‌های اخیر بود. وی در مورد نرخ تسعیر ارز، گفت: با توجه به تاکیدی که برای جلوگیری از نوسان قیمت دلار در بازار آزاد داریم در ارز مبادله‌ای بانک مرکزی باید دقت کنیم، ممکن است بتوانیم با اعداد بالاتری دلار را به ریال تبدیل کنیم اما آثار آن روی تورم وجود خواهد داشت و ضعیف را ضعیف‌ تر و غنی را غنی‌ تر می‌کند و از سوی دیگر یک موج روانی در بازار ایجاد می‌کند.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000