کارنامه ۵۲ ماهه تسهیلات مسکن

بررسی گزارش عملکرد چهار سال گذشته بانک مسکن نشان می دهد: نرخ سود تسهیلات در بخش مسکن پس از گذشت ۲۵ سال تک رقمی شد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به این ترتیب نرخ تسهیلات صندوق پس ­انداز مسکن یکم در بافت فرسوده 8 درصد و در سایر نقاط معادل 9.5 درصد تعیین شد. به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، عملکرد بانک مسکن در دولت یازدهم ( از ابتدای سال 92 تا چهار ماه نخست سال جاری ) حاکی از آن است که طی این بازه زمانی معادل 517 هزار و 657 فقره تسهیلات احداث مسکن و همچنین معادل 500 هزار و 658 فقره تسهیلات خرید مسکن به متقاضیان پرداخت شده است.

علاوه بر این بررسی سه جز اصلی تسهیلات بخش مسکن شامل احداث واحد مسکونی، خرید مسکن و همچنین جعاله (تعمیر و تکمیل واحد مسکونی) طی 52 ماه فعالیت بانک مسکن در دولت یازدهم مجموعا یک میلیون و 496 هزار و 93 فقره تسهیلات پرداخت شده است.

بر این اساس بررسی عملکرد بانک مسکن در پرداخت تسهیلات به بخش مسکن طی 52 ماه مورد بررسی به لحاظ ریالی نشان می ­دهد: بانک مسکن به بخش مسکن (سه جز احداث، خرید و جعاله) در سال 92 معادل 7 هزار و 949 میلیارد تومان، در سال 93 معادل 7 هزار و 909 میلیارد و 400 میلیون تومان، در سال 94 معادل 12 هزار و 92 میلیارد و 500 میلیون تومان، در سال 95 معادل 13 هزار و 819 میلیارد و 200 میلیون تومان و در چهار ماه نخست سال جاری معادل 3 هزار و 290 میلیارد و 500 میلیون تومان تسهیلات پرداخت کرده است.

به این ترتیب بانک مسکن مجموعا طی 52 ماه مورد بررسی رقمی معادل 45 هزار و 60 میلیارد و 700 میلیون تومان به سه جز اصلی بخش مسکن شامل احداث، خرید و جعاله تسهیلات تک رقمی پرداخت کرده است.

افزایش سقف فردی تسهیلات طرح مسکن مهر

در عین حال آنچه بررسی عملکرد چهار سال و نیم گذشته بانک مسکن نشان می ­دهد آن است که کارنامه این بانک در حوزه پرداخت تسهیلات طرح مسکن مهر نیز قابل توجه است.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن، در اجرای بند (د) تبصره 6 قانون بودجه سال 1386 و ابلاغیه بانک مرکزی تفاهم­ نامه ­ای ما بین بانک مسکن و وزارت راه و شهرسازی منعقد و طبق مصوبات آن مقرر شد که نسبت به اعطای تسهیلات در قالب (تسهیلات مسکن اجاره ­ای، حق بهره ­برداری از زمین، بافت فرسوده شهری، مسکن روستایی و تولید مسکن با فن­ آوری ­های جدید و اقشار خاص، اقدام شود.

اما متعاقبا بر اساس تصیمات اخذ شده در کمیسیون اقتصاد دولت، بانک مسکن عاملیت اعطای تسهیلات را به عهده گرفته است که در این راستا طبق ابلاغیه مصوبه اردیبهشت ماه سال 91، سقف تعهدات بانک در قالب طرح مسکن مهر به مبلغ 48 هزار میلیارد تومان به منظور اعطای تسهیلات در بخش­ های مسکن مهر شهری، تسهیلات مسکن روستایی و تسهیلات بافت فرسوده با نرخ سود سهم متقاضی معادل 4درصد، 7 درصد و 9 درصد به ترتیب سایر شهرها، مراکز استان ­ها و کلان شهر تهران تعیین و مابقی تا نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار که به عنوان یارانه در تضمین دولت است، تعیین شده است.

در ادامه اجرای طرح مسکن مهر ، مطابق با توافقات به عمل آمده با وزارت راه و شهرسازی مقرر شد که بانک مسکن نسبت به اعطای 390 هزار واحد تسهیلات متمم ناشی از افزایش سقف فردی از 30 میلیون به 40 میلیون تومان اقدام کند این در حالی است که تعداد واحدهای باقی مانده در طرح مسکن مهر که قرارداد مشارکت مدنی منعقد و در تعهد بانک است، در مقطع ابلاغ مصوبه شورای پول و اعتبار 648 هزار و 233 واحد بوده است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000