انبوه سازان در حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیران بانک مسکن مطرح کردند

درخواست مجدد برای تسهیلات بدون سپرده ساخت مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۶/۰۸/۲۱
دبیر کانون سراسری انبوه سازان از ارائه درخواست مدیران این کانون به وزیر راه و شهرسازی برای تسهیل شرایط برخورداری سازندگان از تسهیلات بدون سپرده ساخت مسکن خبر داد.
پایگاه خبری بانک مسکن

فرشید پورحاجت در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، اعلام کرد: هم اکنون مسیر دسترسی انبوه سازان و سازندگان به تسهیلات ساخت مسکن تنها از طریق اوراق حق تقدم تسهیلات امکان پذیر است این در حالی است که انبوه سازان خواستار تسهیل شرایط برای دسترسی به تسهیلات بدون سپرده ساخت مسکن هستند.

وی با اشاره به دیدار مشترک انبوه سازان با وزیر راه و شهرسازی و مسئولان بانک عامل بخش مسکن با موضوع هم اندیشی و حل و فصل برخی از مهمترین مسایل روز حوزه مسکن، خاطر نشان کرد: در دیدار با وزیر راه و شهرسازی، معاونان وی و مدیران بانک مسکن درخواست مجدد خود را مبنی بر برقراری مجدد مسیر دسترسی به تسهیلات بدون سپرده ساخت مسکن به وزیر راه و شهرسازی و مدیران بانک مسکن اعلام کردیم.

پورحاجت با بیان اینکه قرار شد گزارشی از نحوه پرداخت تسهیلات ساخت مسکن به انبوه سازان تهیه شود و در جلسات بعدی به طور مجدد این موضوع مورد بررسی قرار بگیرد، افزود: هم وزیر راه و شهرسازی و هم مدیران بانک مسکن به حمایت دو جانبه از سمت عرضه و تقاضا اعتقاد دارند اما بنا بر آن چه از سوی مدیران بانک عامل بخش مسکن «کمبود منابع برای پرداخت تسهیلات بدون سپرده ساخت مسکن» و «در اولویت قرار داشتن حمایت از سمت تقاضا در مقطع زمانی فعلی» عنوان می شود، مسیر دسترسی انبوه سازان به این تسهیلات عملا مسدود شده است.

وی ادامه داد: اگر چه بانک های کشور به خصوص بانک مسکن باید به گونه ای برنامه ریزی کند که در منابع و مصارف خود دچار چالش نشود اما انبوه سازان نیز انتظار دارند به محض فراهم شدن شرایط، مسیر دسترسی به تسهیلات بدون سپرده ساخت مسکن تسهیل و فرآیند پرداخت این تسهیلات تسریع شود.

پورحاجت گفت: شکوفایی اقتصادی در گرو شکوفایی صنعت ساختمان در صورتی محقق خواهد شد که تسهیلات مناسب عرضه و تقاضا با نرخ سود متعادل و دوره بازپرداخت مناسب و در استطاعت، به سازندگان و خریداران مسکن پرداخت شود.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان با بیان اینکه وزیر راه و شهرسازی در جریان برگزاری جلسات مشترک با انبوه سازان و مسئولان نظام بانکی کشور نسبت به حمایت از سازندگان حرفه ای مسکن اعلام آمادگی کرده است، تصریح کرد: یکی از مهمترین تقاضاهای انبوه سازان از دولت و نظام بانکی، متعادل سازی نرخ سود تسهیلات ساخت مسکن است؛ همان گونه که در تعیین و تعدیل نرخ سود تسهیلات خرید مسکن به خصوص برای خانه اولی ها حمایت های زیادی صورت گرفته و هم اکنون نرخ سود این نوع تسهیلات تک رقمی شده است، انتظار می رود با توجه به وضعیت فعلی اقتصاد کلان، بازار مسکن، نیاز به ساخت واحدهای مصرفی و تنگنای مالی انبوه سازان و سازندگان و ضربه های زیادی که از تداوم دوره رکود در بازار مسکن به آن ها وارد شد، این حمایت ها به تسهیلات ساخت مسکن نیز تسری یابد.

وی با بیان اینکه هم اکنون تنها مسیر دسترسی انبوه سازان به تسهیلات ساخت مسکن، برخورداری از تسهیلات ساخت از محل اوراق حق تقدم است،گفت: تسهیلات با اتکا به خریداری اوراق هم هزینه ها را برای انبوه سازان افزایش می دهد و هم برای خریداران، از این رو انتظار می رود با یک اراده جمعی و در یک اقدام کارشناسی، راهکارهای تامین منابع مورد نیاز به منظور پرداخت تسهیلات بدون سپرده به انبوه سازان و سازندگان حرفه ای هم اندیشی و عملیاتی شود.

پورحاجت تاکید کرد: همه انبوه سازان و فعالان حوزه مسکن، بانک عامل بخش مسکن را بانک تخصصی و توسعه ای این بخش می دانند از این رو انتظار داریم مدیران این بانک نیز با طراحی و پیشنهاد راهکارهای اثربخش به حل مشکلات سازندگان حرفه ای مسکن نیز کمک کنند.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000