بررسی بایدها و نبایدهای اصلاح سند حریم پایتخت
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن به نقل از وزارت راه و شهرسازی، جلسه تعیین تکلیف حریم شهر تهران با حضور محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی، مهدی حجت معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران، نمایندگانی از استانداری، فرمانداری، اداره کل راه و شهرسازی استان تهران و همچنین مدیران کل حوزه نظارت بر طرحهای توسعه و عمران و همچنین طرحهای کالبدی در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.
در ابتدای جلسه ، زهره داودپور مدیرکل دفتر طرحهایکالبدی به ارایه نکاتی در باره پیشینه موضوع حریم شهر تهران پرداخت و گفت: سند حریم شهر تهران نخستین بار در سال ۱۳۷۴ بر اساس طرح مجموعه شهری تهران تهیه شد و قرار شد سندی برای مدیریتیکپارچه در منطقه کلان شهری تهران باشد که منطقه کلان شهری تهران در آن زمان شامل استانهای البرز، تهران، بدون فیروزکوه بود.
مدیرکل دفتر طرحهای کالبدی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به این مطلب که با تفکیک استان تهران به دو استان تهران و البرز و تبدیل روستاها به شهرها، مشکلات متعددی برای کلان شهر تهران رقم خورد، افزود: مصوبه هیات دولت برای تهیه مجموعه شهری تهران مربوط به سال ۷۴ بود و به استناد طرح مجموعه شهری که مورد توجه قرار گرفت مدیریت یکپارچه نیز پیشنهاد شد اما مدیریت یکپارچه هیچگاه عملیاتی نشد. بعدها به جای مدیریت یکپارچه نهاد دیگری تشکیل دادند که استاندار رئیس منطقه شهری تهران میشد ولی آن نهاد نیز هیچگاه جلساتش تشکیل نشد.
وی در بیان معضلات اصلی، گفت: مشکل اصلی این است که در مناطق کلان شهری عین سایر مناطق برخورد میشود. یعنی شهری که ۵ هزار نفر جمعیت دارد مانند یک کلان شهر، قوانین و ضوابط در آن مورد توجه قرار میگیرد و همین موضوع است که مشکلات عمدهای را رقم میزند.
داودپور با تاکید بر این مطلب که به استناد قانون، حریم هیچ شهری نمیتواند از محدوده شهرستان فراتر برود، گفت: در تهران متاسفانه شهرستانهای واقع در حریم حریم تهران بسیار افسار گسیخته در حال گسترش است و همین موضوع نیز مشکلات عمدهای را برای پایتخت رقم زده و در آینده در صورت تداوم روند موجود رقم خواهد زد.
وی ادامه داد: در سال های گذشته پیشنهادات و مصوبات شورایعالی شهرسازی و معماری ایران و همچنین مقام عالی وزارت راه و شهرسازی بر این مطلب متمرکز بود که نباید تقسیمات در کلان شهرها خرد شود اما متاسفانه به دلیل آنکه در تقسیمات خرد، منافع فراوانی وجود دارد تقسیمات اتفاق افتاد. متاسفانه در منطقه کلان شهری تهران به طور مداوم تقسیمات خرد و خردتر شد و به تبع آن نیز شهرها و شهرستانهای جدیدی ایجاد شد.
داودپور افزود: زمانی که شهری جدید ایجاد میشود شهرداریهای واقع در حریم تهران، میتواند به استناد طرحی که دارد، اجازه ساخت و ساز بدهد در حالی که در شرایط عادی هیچگاه نباید این اتفاق بیفتد.
وی گفت: به استناد قانون، حریم هیچ شهری نمیتواند از محدوده شهرستان فراتر برود. وقتی شهرستان ایجاد میشود شهرستان تهران کوچکتر میشود و طبیعتا قدرت مانور مدیریت شهری برای جلوگیری از ساخت و سازهای بیرویه و تخلفات کاهش پیدا میکند و این مشکلی است که ما داریم.
مدیرکل دفتر طرحهای کالبدی ادامه داد: اگر کسی بخواهد جلوی ساخت و ساز را بگیرد هیچ مشکلی وجود ندارد و بر اساس تمامی قوانین همه میتوانند جلوی ساخت و ساز بیرویه را بگیرند. اما مشکل اصلی این است که بر عکس ضوابط و مقررات، نهادها و سازمانهای مختلف میخواهند اجازه ساخت و ساز بدهند و پولی بگیرند و اینجاست که بحث و جدل بین شهرداری های مختلف مطرح می شود.
وی تاکید کرد: پیشنهاد ما ایجاد مدیریت هماهنگ و یکپارچه است و با توجه به اینکه اسنادی وجود دارد نیازمند سند یکپارچهای هستیم تا در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به تصویب برسد و سند فوق برای تمامی منطقه کلان شهری پایتخت، لازم الاجرا شود.
پایتخت در معرض خطر جدی است
مهدی حجت معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران با تاکید بر این مطلب که شهرداری تهران آمادگی لازم برای کمک به نهادها و سازمانهای صاحب قدرت برای تصویب سند حریم تهران را دارد، گفت: آینده پایتخت در خطر است و ما در شهرداری تهران فریاد میزنیم تا صدایمان به گوش دولت، مجلس و وزارت کشور برسد.
معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران ادامه داد: قطعا یقین بدانید که این دوره از مجلس با دوره قبل تفاوت دارد و اگر موضوع سند حریم تهران به مجلس دهم برود با توجه به اهمیتی که موضوع برای آینده پایتخت دارد، مجلس محترم به آن توجه ویژه خواهد داشت.
حجت همچنین پیشنهاد کرد تا نامه ای به رئیس جمهور ارسال شود و در آن موضوع ضرورت تصویب سند حریم تهران تاکید شود.
وی با تاکید بر این مطلب که ادامه روند موجود و از دست دادن تنها فرصتهای باقی مانده تهران، واقعا زجرآور است و قابل ادامه نیست، گفت: فرمانداران مکلفاند تا از مصوباتی که شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و سایر نهادها تهیه میکنند تبعیت کنند.
محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در جمعبندی این نشست که در رابطه با ضرورت تهیه سند حریم تهران تشکیل شده بود، گفت: حریم پایتخت، موضوع بسیار با اهمیت و پرچالشی است. خواهشم این است که با توجه به اهمیت موضوع برای آینده کشور، از رویکرد بخشی دست برداریم و برای حل چالش، گام های جدی برداریم.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: کمیتهای با حضور نمایندگانی از شهرداری تهران، فرمانداری، استانداری، وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی و نمایندگان مجلس تشکیل شود و برای حل موضوع چارهاندیشی فوری و عاجل صورت بگیرد.
ایزدی تاکید کرد: پایتخت دچار چالشهای عمدهای است و باید برای آن چاره اندیشی شود زیرا تبعات آن دامن گیر همگان خواهد شد.