سقوط عرضه مسکن با افت سرمایه گذاری بخش خصوصی

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۶/۰۹/۰۵
سال گذشته با افت شدید میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنعت ساختمان، حجم عرضه واحد مسکونی به بازار یک سوم کاهش پیدا کرد و به ۳۸۱ هزار واحد رسید.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن - هیبنا، کل سرمایه گذاری بخش خصوصی در ساخت و ساز طی سال 95، رقمی معادل 14 درصد افت کرد.

سال گذشته بر اساس اطلاعات بانک مرکزی، 60 هزار میلیارد تومان توسط بخش خصوصی در بازار ساخت و ساز کشوری سرمایه ­گذاری صورت گرفت. از این رقم، 9 هزار و 781 میلیارد تومان صرف تکمیل واحدهای مسکونی در حال ساخت شد که نتیجه این میزان اندک سرمایه­ گذاری، به تکمیل و عرضه 381 هزار و 500 واحد مسکونی به بازار معاملات مسکن منجر شد.

حجم عرضه مسکن در سال 95، کمترین میزان عرضه طی سال­ های گذشته به حساب می ­آید.

اطلاعات مربوط به روند سرمایه ­گذاری بخش خصوصی در ساخت و سازهای مسکونی حکایت از آن دارد که در سال های اخیر، حداقل عرضه مسکن تکمیل شده به بازار، 440 هزار واحد مسکونی در سال بوده است. بنابراین، میزان عرضه در سال 95 از یک سو، عمق رکود ساختمانی را بیان می ­کند و از سوی دیگر بی ­پاسخ ماندن تقاضا در بازار را نشان میدهد.

برآوردها در طرح جامع مسکن مشخص می­ کند بازار مسکن کشور تا افق 1404، به سالانه یک میلیون واحد مسکونی جدید نیاز دارد تا تعادل بین عرضه و تقاضا در این بازار برقرار شود. نیاز یک میلیونی بازار مسکن به واحد جدید، شامل تقاضاهای ناشی از ازدواج سالانه، میزان نوسازی مورد نیاز در بافت فرسوده و همچنین نرخ تخریب و مشارکت در ساخت است. در تهران و غالب شهرهای بزرگ، در ازای ساخت هر 5 واحد مسکونی، دو واحد تخریب می­ شود. بنابراین، بخشی از ساخت و سازها، صرف جبران خانه ­های تخریب شده برای تامین زمین می­ شود.

با این حال، آخرین وضعیت عرضه مسکن مربوط به سال 95 در کل شهرهای کشور از کمبود واحدهای مسکونی جدید حکایت دارد.

کل سرمایه­ گذاری بخش خصوصی در ساخت و سازها، در سه سطح «ساخت و ساز جدید»، «نیمه تمام­ ها» و «تکمیل نیمه­ کاره ­ها» طبقه بندی می ­شود.

در سال گذشته، بیشترین افت سرمایه­ گذاری ساختمانی مربوط به تکمیل ساختمان ­های نیمه کاره با ثبت نرخ رشد منفی 36 درصدی، اتفاق افتاده است.

سازنده­ ها در سال گذشته، بیش از 14 هزار میلیارد تومان برای ساخت و سازهای جدید سرمایه ­گذاری کردند که 9 درصد کمتر از سال 94 بوده است.

همچنین میزان سرمایه ­گذاری بخش خصوصی در ساختمان ­های نیمه کاره بیش از 36 هزار میلیارد تومان بوده که این شاخص نیز در سال 95 کاهش 8 درصدی را نسبت به سال 94 تجربه کرد.

برآوردها حکایت از آن دارد که در کل شهرهای کشور حداقل 50 هزار واحد مسکونی نیمه تمام وجود دارد که در صورت بازگشت سازنده ­های آنها به پای پروژه ­ها، در فاصله کمتر از یک سال، امکان عرضه آن ها به بازار به وجود می­ آید.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن، متوسط مساحت واحدهای مسکونی تکمیل و عرضه شده به بازار در سال 95، رقمی برابر با 148 متر مربع بوده که نسبت به سال 94، حدود 3 درصد از مساحت واحدها کاسته شده است.

متوسط مساحت واحدهای مسکونی تکمیل شده در سال 95، بزرگ ­سازی سازنده ­ها بر خلاف میل به خرید واحدهای مسکونی کوچک و متوسط متراژ را نشان می ­دهد.

طبق آمارها، در تهران متوسط مساحت آپارتمان ­های خریداری شده، 88 مترمربع است. از طرفی بیش از 60 درصد معاملات خرید ملک در تهران به واحدهای با مساحت کمتر از 90 مترمربع اختصاص دارد. این در حالی است که متوسط مساحت واحدهای مسکونی عرضه شده به بازار مسکن تهران در سال گذشته، 125 متر مربع بوده است.

بر اساس این گزارش، در تهران طی سال 95، نزدیک به 15 هزار میلیارد تومان در پروژه­ های ساختمانی سرمایه­ گذاری صورت گرفت که 24 درصد کل سرمایه ­گذاری­ های ساختمانی در کشور را به خود اختصاص می­ دهد.

میزان سرمایه­ گذاری بخش خصوصی در آن دسته از پروژه ­های ساختمانی که سال گذشته تکمیل و به بازار مسکن عرضه شدند، کاهش 27 درصدی نشان می ­دهد.

در تهران، طی سال 95 رقمی معادل 2 هزار میلیارد تومان برای تکمیل واحدهای مسکونی نیمه کاره، سرمایه ­گذاری صورت گرفت.

آمارهای بانک مرکزی نشان می­ دهد: سال گذشته، هزینه ساخت و ساز به ازای هر متر مربع 873 هزار تومان بوده است که 3 درصد نسبت به سال 94 ارزان شده است.

در استان تهران نیز هزینه ساخت و ساز در سال 95 رقمی معادل 4 درصد کاهش پیدا کرد و به یک میلیون و 15 هزار تومان رسید.

ساخت و سازهای مسکونی در تهران بر روی زمین­ هایی با متوسط مساحت 232 متر مربع انجام شد.

مساحت زمین در ساخت و سازهای کشوری طی سال گذشته نیز 308 مترمربع بوده است.

مساحت زمین در پروژه ­های ساختمانی در کل کشور طی سال 95 کمتر از 6 درصد افزایش پیدا کرد اما در تهران به دلیل تورم زمین (افزایش قیمت خرید ملک کلنگی)، مساحت زمین در پروژه ­های ساختمانی 16 درصد کاهش یافت.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000