بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در آبان ماه گزارش داد:

سیگنال مثبت آمار از رونق مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۶/۰۹/۰۶
گزارش رسمی بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در دومین ماه از فصل پائیز سال جاری از افزایش ۱۸.۵ درصدی حجم معاملات مسکن در پایتخت نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، بانک مرکزی در تازه ­ترین گزارشی که از وضعیت بازار مسکن مربوط به آبان ماه سال 96 منتشر کرده، حجم معاملات خرید و فروش آپارتمان ­های مسکونی در پایتخت را معادل 14 هزار و 800 واحد مسکونی اعلام کرده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (آبان ماه سال 95) معادل 18.5 درصد رشد را نشان می ­دهد. نکته مهم دیگر آن که در ماه آبان حجم معاملات آپارتمان ­های مسکونی نسبت به ماه قبل از آن (مهرماه سال جاری) هم معادل 6.9 درصد افزایش داشته است که مطابق با تحلیل کارشناسان نشان از فاصله گرفتن از رکود و نزدیک شدن به فاز رونق بازار مسکن در پایتخت دارد.

در عین حال بر اساس این گزارش متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه ­های معاملات ملکی شهر تهران در ماه گذشته به 4 میلیون و 890 هزار تومان رسیده است که نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 10.9 درصد افزایش داشته است. همین طور قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی نسبت به ماه ابتدایی فصل پائیز امسال نیز دارای افزایش جزئی معادل 2.1 درصد بود.

بررسی­ های بانک مرکزی نشان می ­دهد در ماه مورد گزارش بیشترین رشد متوسط قیمت نسبت به ماه مشابه سال گذشته مربوط به منطقه پنج معادل 17.1 درصد بوده است. در این میان بیشترین متوسط قیمت هر متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل 10 میلیون و 270 هزار تومان به منطقه یک و کمترین آن با 2 میلیون و 370 هزار تومان به منطقه 18 تعلق دارد.

بر اساس گزارش رسمی ارائه شده از سوی بانک مرکزی در خصوص تحولات بازار مسکن پایتخت طی یک ماه آبان ماه سال جاری، بیشترین سهم از مجموع 14 هزار و 800 واحد مسکونی معامله شده در این ماه، معادل 47.2 درصد از معاملات به آپارتمان ­های مسکونی نوساز تا پنج سال اختصاص داشته این در حالی است که این سهم در مقایسه با آبان ­ماه سال گذشته معادل 5 درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت 6 تا 10 سال و همین طور بیش از 15 سال افزوده شده است.

در این میان همچون روال ماه ­های گذشته بررسی­ ها از توزیع معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران نیز حاکی از آن است که از میان مناطق 22گانه شهر تهران، منطقه پنج با سهم 16.5 درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه نامه را به خود اختصاص داده است. همچنین مناطق 4 و 2 به ترتیب با سهم­ های 11.6 و 10.1 درصدی در رتبه ­های بعدی قرار گرفته ­اند. این گزارش همچنین حکایت از انجام 56.5 درصد از مجموع معاملات خرید و فروش کمتر از سطح میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی شهر تهران در این ماه( 4 میلیون و 890 هزار تومان) دارد طوری که بیشترین سهم از معاملات انجام شده در آبان ­ماه سال جاری بر حسب قیمت هر مترمربع به آپارتمان ­های در دامنه قیمتی 3 میلیون تا 3 میلیون و 500 هزار تومان به ازای هر مترمربع اختصاص داشته است.

بانک مرکزی علاوه بر این در گزارش خود به این موضوع اشاره کرده که بیشترین سهم از معاملات انجام شده در ماه گذشته از سال جاری به واحدهای مسکونی با زیربنای 60 تا 70 مترمربع معادل 14.8 درصد مربوط بوده است و همچنین حدود 50 درصد از معاملات برای واحدهای مسکونی با ارزش کمتر از 350 میلیون تومان ثبت شده است.

بر اساس این گزارش، در آبان ماه سال 96، شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 9.6 و 8.5 درصد رشد را نشان می ­دهد.

روند 8 ماه بازار مسکن

بخش دیگری از گزارش بانک مرکزی به تحولات بازار مسکن در هشت ماه نخست سال جاری پرداخته است که بررسی آن نیز مجددا نزدیک شدن بازار مسکن به فصل رونق را تائید می­ کند. این گزارش نشان می ­دهد: در بازه زمانی هشت ماهه امسال، تعداد معاملات آپارتمان­ های مسکونی شهر تهران به 113 هزار و 800 واحد مسکونی بالغ شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، افزایش 7.7 درصد را نشان می دهد. در این مدت متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه ­های املاک شهر تهران معادل 4 میلیون و 650 هزار تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته معادل 7.1 درصد رشد نشان می­ دهد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000