دو مدل جدید نوسازی بافت فرسوده

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۶/۰۹/۰۸
مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران از تدارک دو سناریو برای تسریع در روند نوسازی بافت فرسوده شهر تهران خبر داد.
پایگاه خبری بانک مسکن

رضا میرصادقی مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران در گفت و گو با پایگاه خبری بانک مسکن اظهار کرد: سناریوی نخست همکاری با دولت برای اجرای طرح مسکن پیشگام در پایتخت است. در قالب این طرح قرار است 55 هزار واحد مسکونی در سه سطح احداث شوند.

وی درباره ابعاد این طرح گفت: الگوی جدید نوسازی بافت فرسوده و تولید مسکن محلی در مقیاس بزرگ، پس از چندین جلسه بحث و بررسی مشترک میان دولت و شهرداری، بالاخره 11 آبان­ ماه مورد موافقت رئیس جمهوری قرار گرفت. در قالب این طرح که به دلیل تاکید رئیس‌جمهوری برای تسریع در فرآیند نوسازی بافت‌های فرسوده تدوین شده است، قرار است طی یک بازه زمانی ۵ ساله، در فاز اول، ۵۵ هزار واحد مسکونی در محدوده‌ها و محلات هدف نوسازی شهر تهران با اولویت ۵ منطقه فرسوده پایتخت شامل ۱۱، ۱۲، ۱۵، ۱۶ و ۱۷ به اجرا در آید.

میرصادقی با بیان اینکه در این مدل محلات مبنای توجه هستند یعنی پروژه ­ای به شکل خاص دیده نمی ­شوند، عنوان کرد: محدوده­ جغرافیایی هدف، محله است و در محلات در سه سطح امکان برنامه ­ریزی و اجرای پروژه وجود دارد. در سطح اول یعنی «محلی‌ سازی»، عمدتا نوسازی از طریق اجرای پروژ­ه ­های خرد مقیاس محلی متعارف و کم واحد جلو می رود. در این روش ساخت سالانه ۳۵ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده شهر تهران هدف‌گذاری شده است؛ هر چند ظرفیت هر پروژه در این روش محدود است، اما قرار است تعداد پروژه‌هایی که با استفاده از این روش در بافت‌های فرسوده اجرا می‌شود، در سطح وسیع توزیع شود. در روش محلی‌ سازی، تجمیع یک تا حداکثر ۵ پلاک تعریف شده است. در سطح دوم یعنی«محله‌ سازی مرحله‌ای» اجرای پروژه ­های نوسازی، از مقیاس پلاک فراتر می ­رود و به بلوک شهر می­ رسد و در قالب آن بیش از 5 پلاک شهری تجمیع و نوسازی می ­شوند. در سطح سوم یعنی «محله‌ سازی جایگزین» نیز نوسازی در یک سطح گسترده ­تر از دو سطح قبلی مورد توجه قرار دارد که در صورت وجود داشتن فرصتی برای نوسازی در یک زمین باز یا یک عرصه گسترده ­تر اتفاق می ­افتد.

مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران به دومین سناریوی پیشنهادی برای تسریع روند نوسازی بافت فرسوده اشاره کرد و افزود: پس از توافق انجام شده برای اجرای طرح مسکن پیشگام، یکسری پیشنهادها از طرف سازمان نوسازی شهرداری تهران به وزارت راه و شهرسازی با محوریت کاهش هزینه­ های ساخت و ساز ارائه شد.

وی تاکید کرد: اعتقاد داریم از طریق کاهش یک سری از هزینه ­های ساخت و ساز می ­توان انگیزه حضور سرمایه ­گذاران در بافت فرسوده را افزایش داد. به عنوان مثال محاسبات انجام شده نشان می ­دهد می ­توان از طریق حذف یک سری از عوارض ساخت و ساز همچون حق انشعابات آب، برق و... هزینه ساخت هر متر مربع واحد مسکونی را حدود 340 هزار تومان کاهش داد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هزینه ساخت هر مترمربع واحد مسکونی بین یک میلیون و 200 تا یک میلیون و 270 هزار تومان است، تصریح کرد: از آنجا که هزینه ساخت با قیمت فروش فاصله نزدیکی به یکدیگر دارند از طریق کاهش یک سری از هزینه ­های ساخت و ساز می توان میزان سودآوری سازنده ­ها را افزایش داد و به این ترتیب در میان سرمایه گذاران انگیزه حضور و سرمایه ­گذاری در بافت فرسوده را ایجاد کرد.

صادقی عنوان کرد: اگر بتوانیم حدود 30 درصد از هزینه ­های ساخت و ساز را از طریق حذف یک سری از عوارض کاهش دهیم می­ توان به افزایش سرعت در روند نوسازی بافت فرسوده امیدوار بود.

به گفته مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران تسریع در روند نوسازی بافت فرسوده پایتخت سبب می ­شود تا از بروز برخی حوادث ثانویه در جریان وقوع حوادث طبیعی همچون زلزله جلوگیری شود.

وی به حادثه زلزله اخیر استان کرمانشاه اشاره کرد و افزود: برآوردهای اولیه نشان می ­دهد در مدت 22 ثانیه وقوع این زمین ­لرزه، معادل 2 هزار و 800 میلیارد تومان در شهرستان سرپل ذهاب سرمایه نابود شد. اگر در شهرستان کوچکی این حجم سرمایه نابود شد در بافت فرسوده شهر تهران که مساحتی معادل 3 هزار و 268 هکتار معادل چندین شهرستان دارد و جمعیتی نزدیک به 3.5 میلیون نفر در آن زندگی می­ کنند اگر زلزله­ ای رخ دهد قطعا خسارتی به مراتب سنگین تر به وجود خواهد آمد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000