گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه دولت در بخش مسکن منتشر شد

حمایت ۱۹۰ میلیاردی از تکمیل مسکن مهر

گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه دولت دوازدهم حاکی از پرداخت بیش از ۱۹۰ میلیارد تومان بابت تکمیل پروژه‌های مسکن مهر و حمایت‌ های مالی در بخش توسعه خدمات و ایجاد تاسیسات زیرساختی طی سه ماه اخیر است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن - هیبنا، برآورد دولت از نیاز سالانه مسکن در کشور با احتساب واحدهای نیازمند نوسازی، سالانه حدوده 800 هزار واحد مسکونی است که با فرض امکان ایجاد تاخیر در نیاز نوسازی، حداقل واحدهای جدید مورد نیاز که باید به خانوارهای جدید اختصاص پیدا کند و نیاز بحرانی کشور تلقی می‌شود، سالانه 550 هزار واحد است. با ساخت این میزان واحد مسکونی در سال، تراکم خانوار در واحد مسکونی که با توجه به آمار 24 میلیونی خانوارها در حال حاضر 1/06 است، حفظ خواهد شد.

بر اساس گزارش عملکرد 100 روزه دولت دوازدهم که شب گذشته منتشر شد، پیش‌بینی دولت این است که بخش مسکن در سال‌های 96 و 97 به ترتیب با افزایش اجاره و سپس افزایش قیمت مسکن ناشی از کمبود عرضه مواجه خواهد بود که لازم است متناسب با این پیش‌بینی، تمهیداتی برای اصلاح سمت عرضه مسکن صورت گیرد. به این ترتیب در حالی که طی سال‌های اخیر سیاست دولت در حوزه مسکن بیشتر بر «تحریک تقاضا» متمرکز بوده است، اکنون دولت درصدد است با «تشویق نوسازی در بافت‌های فرسوده» از طریق پرداخت یارانه سود تسهیلات نوسازی و نیز کمک به احداث واحدهای مسکونی اجتماعی یا ملکی گروه‌های کم‌ درآمد ضمن انجام بخشی از وظایف دولت در این حوزه‌ها نسبت به کاهش تبعات ناشی از کمبود عرضه در سال‌های آینده اقدام کند.

از مهم‌ترین اقدامات دولت در بخش مسکن طی 100 روز نخست سپری شده از عمر دولت دوازدهم می‌توان به پیگیری اجرای طرح مسکن اجتماعی و حمایت و نیز شفاف‌ سازی حمایت دولت در بخش مسکن با تامین منابع از محل قانون هدفمندکردن یارانه‌ها به منظور پرداخت بخشی از یارانه سودت تسهیلات مسکن زوج‌های جوان، اقشار آسیب‌ پذیر و تسهیلات مسکن روستایی و حمایتی اشاره کرد.

بر اساس این گزارش دولت در سه ماهه اول امسال رقمی بالغ بر 106 میلیارد و 200 میلیون تومان در قالب اسناد خزانه برای زیرساخت مسکن مهر پرداخت کرده است. همچنین حمایت‌های مالی دولت در بخش‌های تخفیف عوارض پروانه و تراکم و ایجاد تاسیسات عمومی 85 میلیارد تومان بوده که در این دوره 100 روزه از محل اسناد خزانه پرداخت شده است.

افزون بر این در سه ماهه اخیر با وجود محدودیت‌های مالی و اعتباری دولت، 151 میلیارد و 595 میلیون تومان به بهبود بافت‌های ناکارآمد شهری تخصیص یافته است.

دولت دوازدهم در گزارش عملکرد 100 روزه خود به مهم‌ترین برنامه‌های آینده بخش مسکن در چارچوب برنامه و اولویت‌های ابلاغی رییس‌ جمهور اشاره کرده است که از آن جمله می‌توان به راه‌اندازی برنامه مسکن اجتماعی و حمایتی به کمک بخش خصوصی، تکمیل مسکن مهر تا پایان سال 96 و تامین خدمات زیربنایی و روبنایی آن، حمایت از بهسازی و نوسازی بافت فرسوده با تامین تسهیلات بانکی، نوسازی و بهسازی مسکن روستایی، تهیه طرح مسکن پیشگام با رویکرد نوسازی بافت فرسوده و نوسازی مسکن با اولویت در 55 هکتار در بافت فرسوده شهر تهران و شناسایی محدوده‌ها و محله‌های هدف بر اساس مطالعات انجام شده در 495 شهر کشور اشاره کرد.

از دیگر برنامه‌های دولت دوازدهم در بخش مسکن نهادسازی با تاکید بر دو جریان اصلی «نهاد تسهیل‌گر» و «نهاد توسعه‌گر» است که در این راستا برنامه‌های تبدیل بانک مسکن به یک بانک توسعه‌ای نیز دنبال خواهد شد.

دولت دوازدهم بنا دارد سیاست‌هایی نظیر استفاده از مصالح سازگار با اقلیم و شرایط بومی منطقه، تمرکز بر اجرای برنامه‌های بازآفرینی شهری و اجرای پروژه‌های محرک توسعه در بافت‌های فرسوده و حاشیه‌ای را نیز دنبال کند. در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، مجموعه این سیاست‌ها و برنامه‌ها ذیل بودجه‌ ریزی اهرمی عملیاتی خواهد شد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000