اتصال سوئیچ کارت های بانکی ایران و روسیه از ۱۰ دسامبر

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۶/۰۹/۱۲
رییس کل بانک مرکزی از اتصال سوئیچ کارت های بانکی ایران و روسیه از ۱۰ دسامبر خبر داد و گفت: با اتصال این سوئیچ ها شهروندان دو کشور می توانند از کارت های بانکی در سفر به دو کشور استفاده کنند.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن، ولی الله سیف با حضور در برنامه "نگاه یک" شبکه اول سیما با ارایه گزارش عملکرد صد روزه بانک مرکزی و نظام بانکی در دولت دوازدهم، اظهار داشت: مهمترین اولویت های نظام بانکی دارای موارد مختلفی است که یکی از آن ها طراحی و عملیاتی کردن زیر ساخت های اصلی بانکی است البته برخی اقدامات از قبل انجام شده بود.

وی با اشاره به طراحی سامانه بومی برای تمرکز حساب های دولتی(نسیم)، اظهار داشت: این سامانه آماده بهره برداری شده و حساب هایی به صورت پایلوت به آن منتقل شده است این سامانه اشراف کامل را برای خزانه کشور ایجاد کرده و منابع دولتی به صورت متمرکز انجام می شود و نظارت دقیق در این زمینه وجود دارد تا اطلاعات مدیریتی مناسبی دریافت شود.

وی همچنین با اشاره به راه اندازی سامانه صیاد گفت: این سامانه سایز و فرم چک ها را یکسان سازی می کند و اعتبار را به چک بر می‌گرداند.

سیف، فرآیند ساماندهی موسسات غیر مجاز را یکی دیگر از موارد اعلام کرد و اظهار داشت: بازار پول به دلیل وجود این موسسات نمی توانست فعالیت مناسبی داشته باشد وتصمیم ها به درستی اجرایی نمی شد ضمن اینکه نرخ سود نیز به درستی رعایت نمی شد.

وی با تاکید بر اینکه، با وجود این موسسات بازار رقابتی مخربی ایجاد شده بود، گفت: اما هم اکنون در شرایطی هستیم که هیچ موسسه غیر مجاز فعالی نداریم.

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: در شهریور ماه سال جاری تصمیم گرفتیم مصوبه نرخ سود را اجرایی کنیم و به دلیل نبود موسسات غیر مجاز انضباط مناسبی ایجاد شد به نحوی که حدود

۴۵۰۰ تا ۵ هزار شعبه بازرسی شده و نظام بانکی به صورت منضبط در حال اجرای نرخ سود است.

سیف درباره وضعیت ارایه تسهیلات نیز گفت: ۳۱۳ هزار میلیارد تومان ۷ ماهه سال ۹۶ تسهیلات ارایه شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲.۶ درصد افزایش داشته است البته این امر علی رغم تنگنای مالی بوده و نظام بانکی همه توان و ظرفیت را برای پشتیبانی اقتصاد به کار گرفته است.

وی با اشاره به اجرای طرح ضربتی قرض الحسنه ازدواج، گفت:ظرف مدت ۵۰ روز ۵۲۰ هزار مورد در قالب ۷۸۰ هزار قرض الحسنه ازدواج پرداخت شده و صف تسهیلات ازدواج از بین رفت.

رئیس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنانش درباره اقدامات نظام بانکی برای زلزله‌ زدگان اظهار داشت: دو تصمیم در همان ابتدای کار در نظام بانکی گرفته شد که یکی از آن ها امهال دو ساله کل تسهیلات و بدهی زلزله‌ زدگان به نظام بانکی بود؛ ستاد بازسازی آسیب‌ دیدگان را به شبکه بانکی معرفی می‌کند و بانک‌ها ملزم به اقدام هستند.
وی افزود: همچنین کل مبلغ سود تسهیلات دریافتی آسیب‌ دیدگان به نظام بانکی بخشیده می‌شود و دولت آن را پرداخت می‌کند، علاوه بر این به تمام واحدهای صدمه دیده ۱۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه تعلق می‌گیرد.

سیف خاطر نشان کرد: برای بازسازی اماکن روستایی ابتدا ۲۵ میلیون تومان با نرخ سود ۱۲ درصد و بازپرداخت ۱۵ ساله در نظر گرفته شده بود که در سفری که به کرمانشاه داشتیم این مبلغ به ۳۰ میلیون تومان تبدیل شد، همچنین برای بازسازی اماکن شهری ۳۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده بود که به ۴۰ میلیون تومان افزایش یافت.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: در مجموع ۱۱ هزار واحد روستایی و ۴۵۰۰ واحد شهری شناسایی شده‌اند که تسهیلات به بنیاد مسکن به عنوان مجری تعلق خواهد گرفت تا این واحدها را بازسازی کند.
سیف با اشاره به سایر تسهیلات در نظر گرفته شده گفت: ۱۲ میلیون تومان تسهیلات برای تعمیر اماکن روستایی، شهری و تجاری برای ۱۵ هزار واحد پیش‌ بینی شده که با بازپرداخت ۷ ساله اعطا می‌شود.

وی ادامه داد: در جلسه‌ای که با مدیران عامل بانک‌ها، فرماندار و مسئولان شهرستان در قصرشیرین داشتیم مقرر شد کارکنان بانک‌ها بخشی از حقوق خود را به صورت داوطلبانه اهدا کنند و یا از محل صرفه‌ جویی در مواردی مانند چاپ سررسید مبالغی به زلزله‌ زدگان اختصاص یابد.

سیف تصریح کرد: برای استفاده صحیح از این منابع اولویت‌هایی در نظر گرفته شده که در صورتی که کمک های مردمی برای بازسازی مدارس کافی نباشد اعطای کمک بلاعوض بانک‌ها به مدارس اولویت نخست و اولویت دوم بازسازی خانه‌های بهداشت است.

وی افزود: در این زمینه کمیته‌ای با مسئولیت معاون نظارتی بانک مرکزی و عضویت رئیس شورای هماهنگی بانک‌ها و رئیس کانون بانک‌های خصوصی شکل گرفته است، همچنین دو بانک کشاورزی و آینده به عنوان مسئول در قصرشیرین انتخاب شده‌اند تا به صورت ویژه هر مشکلی که باشد را پیگیری کنند.

ولی الله سیف در ادامه برنامه نگاه یک شبکه اول سیما درباره زمان به سرانجام رساندن پروژه ها در مناطق زلزله زده، گفت: استاندار کرمانشاه از روز اول زلزله با سرعت مسائل را تجزیه و تحلیل و پیگیری کرده است و تمام دستگاه ها و وزارتخانه ها نیز ستاد تشکیل دادند و ستاد بازسازی مناطق آسیب دیده نظارت بر اجرایی شدن تصمیمات دارد.

وی افزود: کمیته مسائل بانکی نیز که متشکل از معاون نظارتی بانک مرکزی، رئیس شورای هماهنگی بانک های دولتی و رئیس کانون بانک های خصوصی است، وظیفه اجرایی شدن مصوبات بانکی برای زلزله زدگان کرمانشاه را دارد.

رئیس کل بانک مرکزی درباره زلزله کرمان نیز گفت: البته دامنه خسارت ها در کرمان بسیار ناچیز است ولی همان تصمیماتی را که برای کرمانشاه در نظر گرفتیم، برای کرمان نیز اجرا می کنیم.

وی از مذاکره برای امضای پیمان های پولی با روسیه، برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس و جمهوری آذربایجان خبر داد و افزود: مذاکراتی را با روسیه، ترکیه، پاکستان برخی کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس آغاز کرده ایم تا سوئیچ کارت های بانکی مان به یکدیگر متصل شوند.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: با اتصال این سوئیچ ها شهروندان دو کشور می توانند از کارت های بانکی در سفر به دو کشور استفاده کنند؛ اتصال کارت های بانکی ایران و روسیه از دهم دسامبر اجرایی می شود.

وی در ادامه درباره کاهش نرخ سود تسهیلات اظهار داشت: برای تعیین نرخ سود تسهیلات عواملی مثل نرخ تامین مالی بازار سرمایه، نرخ سود بازار بین بانکی موثر است.

سیف افزود: نرخ سود بازار بین بانکی به ۲۸ درصد رسیده بود اما با ورود بانک مرکزی بین ۱۷.۷ و ۲۰ درصد قرار دارد و این متوسط نرخ سود بین بانکی است که بانک مرکزی سعی کرده با ورود به این بازار، از انحراف جلوگیری و بازار را هدایت کند.

رییس کل بانک مرکزی افزود: همچنین در بازار سرمایه نیز اوراق سخاب داشتیم که در بورس پذیرفته نشده بود و پارازیت قیمت در بیرون از بازار ایجاد کرده بود اما با شروع دولت دوازدهم سخاب وارد بورس شد و قیمت این اوراق کاهش یافت و هم اکنون از شرایط خوبی برخوردار است.

رییس شورای پول و اعتبار تاکید کرد: هم اکنون نرخ سود سپرده های بانکی ۱۵ درصد و تسهیلات نیز ۱۸ درصد است و خوشبختانه بانک ها نیز عملکرد خوبی داشته اند و اگر سود بیشتری هم پرداخت می شده، بانک مرکزی با تذکر موردی به این موضوع ورود کرده است.

وی گفت: با سخت گیری بانک مرکزی اصلاحاتی در ساختار و عملکرد بانک ها رخ داده است تا در مسیر غلط گذشته حرکت نکنند اما باز هم برخی مشکلات وجود دارد که باید حل شود.

رییس شورای پول و اعتبار توضیح داد: بانک مرکزی با رسیدگی به وضعیت مطالبات، افزایش سرمایه بانک ها و هدایت بانک های خصوصی به سمت رعایت استانداردهای جهانی سعی در اصلاح و حل مشکلات بانک ها دارد.

سیف گفت: همچنین با توجه به ایجاد مشکلات زیادی که به دلیل مطالبات مردم و دولت برای بانک ها ایجاد شده، با همکاری قوه قضاییه به مطالبات رسیدگی شد.

وی ادامه داد: همچنین کارگروهی فرا دستگاهی در بانک مرکزی برای رسیدگی به روندهای کلان و درست بانکی تشکیل و در حال فعالیت مرتب است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000