جزییات سه اقدام مهم بانک مسکن طی ۱۰۰ روز

بانک مسکن گزارش عملکرد خود در خصوص سه سرفصل مهم اقدامات انجام شده طی ۱۰۰ روز اول استقرار و فعالیت دولت دوازدهم را تشریح کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، در بخش هایی از این گزارش میزان و نحوه عرضه عمومی اوراق رهنی از طریق شعب بانک مسکن، جزییات مربوط به فروش و واگذاری اوراق مشارکت طرحهای تملک داراییهای سرمایه ای نیمه تمام دولت و همچنین مشروح اقدامات انجام شده در راستای توسعه ابزارهای تأمین مالی و رونق بخش مسکن اعلام شده است.

این گزارش اخیرا از سوی مدیران بانک مسکن برای ارائه به مسئولان ارشد دولت تهیه و تدوین شده و در اختیار آن ها قرار گرفته است.

عرضه عمومی اوراق رهنی از طریق شعب بانک مسکن

در این گزارش آمده است: در راستای توسعه پرتفوی خدمات بانکی و ایجاد هم­گرایی بیشتر بین بازار پول و سرمایه با رویکرد استفاده از ظرفیت ­های بازار سرمایه، در کنار بازارسازی و بازاریابی اوراقی که به پشتوانه تسهیلات رهنی و با هدف آزادسازی منابع به منظور بکارگیری و تخصیص مجدد در چرخه مالی بانک منتشر می ­شود، امکان عرضه عمومی اوراق رهنی (MBS) از طریق شعب منتخب بانک فراهم شده است.

اوراق مشارکت رهنی یا اوراق بهادار به پشتوانه تسهیلات رهنی (MBS)، ابزار بدهی است که نشان ­دهنده­ حقوق دارنده­ اوراق، بر وجوه دریافتنی ناشر است. این اوراق از جمله اوراق بهادار با پشتوانه دارایی است که جریان نقدی آن به پشتوانه اصل و سودهای پرداختی مجموعه ­ای از تسهیلات رهنی است. بانک مسکن به عنوان اولین بانک در سیستم بانکی، در تاریخ 1395/04/13 اقدام به پذیره‌ نویسی و انتشار 3,000 میلیارد ریال اوراق رهنی در فرابورس کرد. با توجه به اهمیت منافع ناشی از آزادسازی منابع بانک به منظور پرداخت تسهیلات مجدد و ایجاد رونق در بخش مسکن، بازارسازی و بازاریابی اوراق مزبور نیز ضرورت یافته است. لذا با هدف تسهیل و رونق بخشی معاملات اوراق مذکور، معاملات اولیه و ثانویه اوراق رهنی از طریق شعب بانک میسر و زمینه عرضه این اوراق در شعب بانک فراهم شده است.

فروش و واگذاری اوراق مشارکت طرح ­های تملک دارایی­ های سرمایه­ ای نیمه­ تمام دولت به تاریخ انتشار 1395/09/09

در این گزارش همچنین آمده است: بر اساس مجوز شماره 156727/96 مورخ 96/06/23 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و در راستای هم­سویی با سیاست ­های کلان اقتصاد مقاومتی، تحقق اهداف کلان بودجه کل کشور، ایفای نقش مؤثر بانک در تسویه بدهی­ های دولت و حمایت از تولید کنندگان داخلی، زمان واگذاری اوراق مشارکت طرح ­های عمرانی انتفاعی دولت از محل بند (ب) و (ج) تبصره (ه) قانون بودجه سال 1395 کل کشور به تاریخ انتشار 1395/09/09 تا تاریخ 1396/06/31 تمدید شد. بدین ترتیب بر اساس مجوز یاد شده بالغ بر 271ر1 میلیارد ریال از اوراق مذکور طبق لیست دریافتی از مراجع ذی صلاح به پیمانکاران معرفی شده، واگذار شد.

توسعه ابزارهای تأمین مالی و رونق بخش مسکن

این گزارش همچنین می افزاید: در راستای افزایش قدرت خرید خانوارها، توسعه و تقویت ابزارهای تأمین مالی و در نتیجه کمک به خروج از رکود بخش مسکن، اقدامات مهمی صورت گرفته است که از آن جمله می توان به چند مورد مهم اشاره کرد. در این راستا، تسهیلات جعاله مسکن از 100 میلیون ریال به 200 میلیون ریال افزایش و امکان پرداخت تسهیلات مذکور از محل اوراق گواهی حق تقدم (ممتاز) هم زمان با تسهیلات فروش اقساطی خرید مسکن، فراهم شده است. همچنین اقدامات اولیه به منظور عرضه واحدهای صندوق ­های سرمایه­ گذاری زمین و ساختمان در شعب بانک مسکن صورت گرفته است. از سوی دیگر، صندوق‌های سرمایه­ گذاری زمین و ساختمان این امکان را فراهم می­ آورد تا افراد با سرمایه­ های اندک نیز بتوانند در بازار مسکن سرمایه­ گذاری کرده و موجب ایجاد رونق در این بازار شوند. بدین ترتیب وجوه جمع­ آوری شده از سرمایه­ گذاران به پروژه ­های ساختمانی اختصاص می ­یابد. واحدهای ساختمانی یاد شده در پایان عمر صندوق و یا به صورت پیش­ فروش طی دوره فعالیت صندوق، به فروش رسانده می­ شوند و در نهایت عواید ناشی از این فعالیت بین دارندگان واحدهای سرمایه ­گذاری (سرمایه­ گذاران) تقسیم می­ شود. با توجه به مزایای صندوق شامل گردآوری پس­ اندازهای اندک، امکان سرمایه­ گذاری سرمایه­ گذاران خرد در بازار مسکن، مصونیت سرمایه­ گذاران خرد از افزایش قیمت بخش مسکن و ایجاد رونق در بازار مسکن، امکان عرضه واحدهای سرمایه­ گذاری این صندوق­ ها از طریق شعب بانک مسکن بررسی شد که انتظار می­ رود در آینده ­ای نزدیک پس از انجام اقدامات تکمیلی، این محصول نیز در کنار سایر محصولات بانک به مشتریان عرضه شود.

در ادامه، مکانیزم­ های تأمین و مصارف مالی ملاحظه می­ شود.

40080012/3/2017 9:38:59 AMhttps://www.hibna.ir/media/Image/2017/12/201712102766978792_Thum.jpg



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000