شروط لازم برای موفقیت طرح پیشگام

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۶/۰۹/۱۳
نسخه جدید نوسازی و بازآفرینی بافت فرسوده با تاکید بر الگوی «تولید مسکن در مقیاس بزرگ» پس از چندین ماه بحث و بررسی میان دولت و شهرداری در آبان ماه با موافقت حسن روحانی رونمایی شد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، محتویات ارائه شده در این طرح که با همکاری دولت، شهرداری و نهاد توسعه­ گر قرار است با اجرایی شدن برنامه اقدام آن کلید بخورد؛ نشان می­ دهد: یک بسته پیشنهادی حاوی سه سطح ساخت و ساز است که بنا شده در فاز اول، در محدوده شهر تهران اجرایی و سپس به بافت فرسوده سایر نقاط شهری کشور تعمیم داده است. فاز اول اجرایی این طرح برای شهر تهران که تحت عنوان «طرح پیشگام» نام گذاری شده است در یک افق پنج ساله، ساخت 55 هزار واحد مسکونی در محدوده بافت ناکارآمد شهری پایتخت را پیش بینی کرده است. بررسی جزئیات این طرح نشان میدهد ساخت و ساز در قالب طرح پیشگام در قالب سه روش شامل محلی ­سازی، محله­ سازی مرحله­ ای و همچنین محله­ سازی جایگزین می تواند انجام شود.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، طراحان بسته جدید نوسازی عنوان می کنند الگوی جدید دو وجه تمایز با سایر الگوهای نوسازی اجرا شده در بافت فرسوده دارد. نخست آن که پس از سال ها دولت و شهرداری به صورت همراستا برای نوسازی بافت فرسوده در کنار یکدیگر حضور دارند و دوم آنکه در قالب اجرای این الگو ساکنان بافت فرسوده مجبور به کوچ اجباری از درون محلات نوسازی شده به سایر نقاط شهری نخواهند شد. با این حال برخی کارشناسان معتقدند برای موفقیت در اجرای این طرح نیاز است که به پنج نکته اساسی توجه ویژه شود.

سهراب مشهودی کارشناس مسکن و شهرسازی با تاکید بر آنکه هدف از طراحی الگوی جدید نوسازی بافت فرسوده ارزشمند و قابل تقدیر است، به پایگاه خبر بانک مسکن- هیبنا، گفت: در این طرح فرض بر این است که ساکنان بافت های فرسوده، غالباً مالک املاک خود هستند، در حالی که این طور نیست و بخش اعظم آنها مستأجرین هستند، که با اجرای این طرح (که منجر به گران­ تر شدن واحدهای مسکونی مطلوب ­تری که ساخته می ­شود) قادر به برگشت به آن نمی­ شوند و به نظر می ­رسد مجبور به حاشیه­ نشینی شوند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر یکی از عوامل مهم برای سودده شدن اجرای این طرح، افزایش تراکم ساختمانی است این در حالی است که افزایش تراکم خارج از برنامه این بافت­ ها تبعات و پیامدهای نامناسب زیادی را برای شهر در پی خواهد داشت. ضمن آنکه اگر واقعاً بخواهند بهسازی و بازسازی شوند، باید در سطح وسیعی اراضی را آزاد کرده و به خدمات، تأسیسات، تجهیزات و معابر اختصاص دهند، که اگر در سطح استانداردها انجام شود، هزینه فوق ­العاده ­ای خواهد داشت و چون دولت و شهرداری­ ها چنین پولی ندارند، به محلات پر تراکم بسیار بدتری تبدیل می­ شوند، که فقط ساختمان­ های نوسازی دارند.

این کارشناس مسکن و شهرسازی به نکته سومی که باید در جریان اجرای این الگو مورد توجه قرار گیرد اشاره کرد و افزود: تعریض معابر از دو متر و کمتر به 6 تا 8 متری نه­ تنها مفید نیست، بلکه با امکان ورود اتومبیل به بافت ها اثرات مخرب بیشتری بر آنها می­ گذارد. به گفته وی یکی از خطراتی که اجرای این طرح را با دشواری روبه رو می ­کند وضعیت موجود ساخت و ساز در کشور است. در حال حاضر به دلیل آنکه عرضه بر تقاضا پیشی گرفته است ممکن است برخی سرمایه ­گذاران نسبت به این طرح استقبال چندانی را به عمل نیاورند.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000