اولین مولود «مسکونی» صندوق‌های سرمایه‌گذاری رونمایی می‌شود

شمارش معکوس افتتاح پروژه نسیم

پروژه مجتمع مسکونی «نسیم» که مولود تامین مالی از مسیر اولین صندوق زمین و ساختمان تشکیل شده در بازار سرمایه است، در آستانه افتتاح قرار دارد و فروش واحدهای این پروژه از هفته آینده آغاز می‌شود.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن - هیبنا، صندوق زمین و ساختمان «نسیم» به عنوان اولین صندوق زمین و ساختمان کشور در شهریور ماه 1393 طی مراسمی با حضور وزرای راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی در فرابورس پذیره‌نویسی شد. از آنجا که برای نخستین بار با تشکیل این صندوق نسبت به گردآوری سرمایه برای ساخت یک پروژه مسکونی اقدام شد، گروه مالی بانک مسکن تعهد پذیره‌نویسی این صندوق را بر عهده گرفت تا در سایه برند و اعتبار این بانک، سرمایه لازم برای اجرای پروژه مذکور از طریق بازار سرمایه جذب شود.

پروژه مجتمع مسکونی نسیم واقع در منطقه 22 اولین پروژه بخش مسکن است که به وسیله ابزار جدیدی تحت عنوان «صندوق زمین و ساختمان» تامین مالی شده است. آیین‌نامه راه‌اندازی صندوق‌های زمین و ساختمان در راستای اجرایی شدن قانون حمایت از تولید و عرضه مسکن و با هدف خروج غیرتورمی از رکود بخش مسکن تصویب شد و مسیر استفاده از این ابزار به منظور تامین مالی پروژه‌های مسکونی را هموار کرد.

با استفاده از این ابزار انحصار سرمایه‌گذاری در بخش مسکن از اختیار کسانی که اندوخته مالی قابل توجهی دارند، خارج می‌شود و تمام افراد حتی با سرمایه اندک نیز در صورت تمایل می‌توانند در بازار مسکن سرمایه‌گذاری و از سودهایی که در این بخش عاید سازنده‌ها می‌شود، بهره‌مند شوند.

افزون بر این مزیت که علاوه بر سرمایه‌گذاران کلان، سرمایه‌گذاران خرد بازار سرمایه نیز به این وسیله مشمول بهره‌مندی از سود ناشی از بازدهی صندوق زمین و ساختمان می‌کند، مزیت مهم دیگر این ابزار، دور زدن فرایند تاحدودی بروکراتیک استفاده از تسهیلات بانکی برای سازندگان است.

از آنجا که اصولا بانک‌های تجاری تمایلی به اعطای تسهیلات خرید و ساخت مسکن ندارند و الزامی هم برای ورود جدی‌تر آنها به تسهیلات‌دهی در بخش مسکن وجود ندارد، تمام بار کمک به تامین مالی پروژه‌های مسکونی روی دوش بانک مسکن است. در چنین شرایطی با توجه به محدودیت منابع این بانک برای پرداخت تسهیلات از یک‌ سو و فرآیند زمان‌ بر اخذ تسهیلات از شبکه بانکی از سوی دیگر، سازنده‌ها می‌توانند با اتکا بر ابزارهای نوین تامین مالی همچون صندوق‌های سرمایه‌گذاری، بدون اتکا به شبکه بانکی و به راحتی سرمایه مورد نیاز برای اجرای پروژه‌های ساختمانی را فراهم کنند.

ارزش هر واحد سرمایه‌گذاری در صندوق زمین و ساختمان نسیم در زمان پذیره‌نویسی 1063 تومان تعیین شد و به این ترتیب صاحبان سرمایه‌های خرد امکان مشارکت در ساخت چند سانتی‌ متر از یک ابر پروژه ساختمانی را پیدا کردند. در زمان پذیره‌نویسی اولیه این صندوق حدود نیمی از واحدهای سرمایه‌گذاری توسط سرمایه‌گذاران فعال در بازار سرمایه اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی خریداری شد و بقیه واحدها نیز در ماه‌های بعدی فروخته شد.

به این ترتیب کل منابع مورد نیاز برای ساخت یک مجتمع مسکونی در فاصله زمانی کوتاهی و تقریبا به صورت یکجا با فروش 29 میلیون و 600 هزار واحد سرمایه‌گذاری به ارزش بیش از 31 میلیارد تومان فراهم شد. این در حالی است که عموما سازندگان حین اجرای پروژه‌های ساختمانی با مشکل کمبود نقدینگی روبرو می‌شوند. این موضوع یکی دیگر از ویژگی‌های هر صندوق زمین و ساختمان است که پیش از شروع پروژه کل بودجه مورد نیاز برای ساخت تامین شده و به صورت تدریجی تزریق می‌شود.

از زمان پذیره نویسی و کلید خوردن این پروژه حدود 40 ماه می‌گذرد و اکنون شمارش معکوس برای افتتاح رسمی مجتمع مسکونی نسیم در منطقه 22 آغاز شده و قرار است روز شنبه طی مراسمی با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل بانک مسکن، از پروژه تکمیل شده رونمایی شود و پس از آن فروش واحدهای تکمیل شده به قیمت کارشناسی روز کلید بخورد.

سرمایه‌گذاران این صندوق در صورت پرداخت مابه‌التفاوت قیمت فروش بنا با اصل و سود سرمایه‌گذاری خود، در اولویت واگذاری واحدهای تکمیل شده قرار دارند.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000