پایگاه خبری بانک مسکن بررسی می کند

پربازده ترین سرمایه گذاری در سال ۲۰۱۷

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۶/۱۰/۱۶
موتور جست‌ و جو‌گر گوگل، بیت‌کوین را به‌ عنوان یکی از پر تکرارترین‌ کلمات کلیدی سال ۲۰۱۷ معرفی کرد و این ارز دیجیتالی لقب پربازده ترین سرمایه گذاری سال گذشته میلادی را به نام خود ثبت کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، بازدهی ۸۰ درصدی بورس اوکراین یا بازدهی ۶۰ درصدی اوراق قرضه یونان بهترین محل سرمایه‌گذاری دنیا در سال ۲۰۱۷ را نشان نمی‌دهد. پربازده‌ترین بازار سال ۲۰۱۷ به بیت‌کوین و ارزهای رمز نهاد اختصاص دارد. ارزش هر بیت‌کوین در سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۱۵ برابر شد که در پاره‌ای از زمان‌ها از ۲۰ برابر هم تجاوز کرده بود. با تمام این تفاسیر، فضای اقتصادی سال ۲۰۱۷ میلادی با اوج‌گیری تمرکز عمومی بر پدیده ارزهای رمز نهاد به پایان رسید؛ به‌ طوری‌که موتور جست‌ و جو‌گر گوگل، بیت‌کوین را به‌ عنوان یکی از پر تکرارترین‌ کلمات کلیدی سال ۲۰۱۷ معرفی کرد. پرسش‌ هایی در خصوص چگونگی خرید، استخراج و مبادله بیت‌کوین فضای شبکه اینترنت را پر کرده بود. پایگاه‌های خبری، وب‌ سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و نرم‌ افزارهای بسیاری در سال ۲۰۱۷ میلادی ارزهای رمز نهاد را تحت پوشش قرار دادند. از طرف دیگر برخی از دولت‌ها اقدام به راه‌اندازی ارزهای دیجیتالی خود کردند و صدها شرکت خصوصی ارزهای رمزنهاد جدیدی را پایه‌ ریزی کردند. در کل، این حجم گسترده توجه در سطح بین‌ المللی، ارزش بازار ارزهای دیجیتالی را به شدت بالا برد. سرمایه‌گذاران سیل عظیمی از تقاضا برای این حوزه را تولید کردند و بانک‌های مرکزی سراسر دنیا به همراه اقتصاددانان مطرح، واکنش‌های متعددی نسبت به این پدیده نوظهور ابراز کردند. برخی از تداوم رشد روزافزون این ارزها حمایت کرده و برخی دیگر نسبت به وجود حباب قیمتی هشدار دادند. با این اوصاف بررسی دلایل رشد نجومی ارزش بازار ارزهای رمز نهاد و رویدادهای مهم در این زمینه دیدگاه مناسبی نسبت به این بازار داغ ایجاد می‌کند.

ارزش بازار ارزهای دیجیتالی از ابتدای سال ۲۰۱۴ میلادی تا کنون، رشد چشمگیری را نشان می‌دهد که تامل‌ برانگیز است. ارزش بازار این گروه که می‌توان آنها را به دارایی‌های دیجیتالی تشبیه کرد، در روزهای ابتدایی سال ۲۰۱۴ نزدیک به ۱۲ میلیارد دلار بود. سال ۲۰۱۵ میلادی با افت ارزش اکثر ارزهای رمز نهاد آغاز شده بود و ارزش بازار سرمایه‌های دیجیتالی به ۵ میلیارد دلار کاهش یافت. در طول ۱۲ ماه این سال، ارزش بیت‌کوین و برخی دیگر از گروه ارزهای دیجیتالی اندکی تقویت شد تا آغاز سال ۲۰۱۶ میلادی با ارزش بازار ۷ میلیارد دلاری همراه شود. در طول سال ۲۰۱۶، ارزهای دیجیتالی جدیدی راه‌اندازی شدند و سطح پذیرش تراکنش‌های بیت‌کوینی افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کردند. با این شرایط، ارزش بازار ارزهای رمز نهاد در روز ابتدایی سال ۲۰۱۷ میلادی، به ۱۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار افزایش یافت و زمینه را برای صعود نجومی بازار ارزهای دیجیتالی فراهم کرد. در سال ۲۰۱۷ میلادی عوامل بسیاری باعث شدند که ارزش بازار ارزهای دیجیتالی در آخرین روز سال، به بالاتر از ۶۱۸ میلیارد دلار برسد. ارزش بازار بیت‌کوین‌های حاضر در چرخه در هفته گذشته نزدیک به ۲۳۰ میلیارد دلار ثبت شده بود؛ هر چند یک ماه پیش، ارزش بازار بیت‌کوین از مرز ۳۲۰ میلیارد دلاری نیز گذر کرده بود. در حال حاضر نزدیک به ۱۶ میلیون و ۷۷۵ هزار بیت‌کوین استخراج شده‌ است.

با نگاه به ارزش بازار ابرکمپانی‌های عمومی موجود در بازار سهام، ارزش بازار ارزهای دیجیتالی هم‌ ردیف با ۱۰ شرکت بزرگ دنیا قرار گرفته است. به‌ عنوان مثال شرکت اپل با ارزش نزدیک به ۸۰۰ میلیارد دلار، آلفابت (یا همان گوگل) با ارزش نزدیک به ۷۰۰ میلیارد دلار و مایکروسافت با ارزش نزدیک به ۶۰۰ میلیارد دلار ثبت‌ شده‌اند. این ارقام نشان می‌دهد که ارزش بازار ارزهای دیجیتالی با اینکه مقایسه‌ پذیر نیست؛ اما پس از گوگل در لیست پرارزش‌ترین بازارهای عمومی قرار می‌گیرد. برای مقایسه بهتر بیت‌کوین و سایر دارایی‌های دیجیتالی و با سایر بخش‌های فعال در بازار جهانی، می‌توان از ارزش بازار کارت‌های اعتباری بهره برد. ارزش بازار آمریکن‌ اکسپرس در حدود ۶۷۴ میلیارد دلار برآورد شده، Chase و بانک آمریکا به ترتیب دارای ارزشی معادل ۶۰۰ میلیارد و ۳۲۰ میلیارد دلار هستند. ارزش بازار ارزهای رمز نهاد در حال پیشی گرفتن از بزرگ‌ترین موسسه تراکنش‌های مالی در دنیا (آمریکن‌ اکسپرس) است. ارزش بازار بیت‌کوین در مقایسه با شرکت‌های صادرکننده کارت‌های اعتباری، به تنهایی در رتبه پنجم قرار می‌گیرد و بالاتر از کردیت‌کارت و ویزاکارت خواهد بود.

بیت‌کوین در سال ۲۰۱۷ بارها رکورد شکنی کرد و از ۹۰۰ دلار تا نزدیک به ۲۰هزار دلار پرتاب شد. هر چند در پایان سال ارزش هر بیت‌کوین طی عملیات تعدیل و تصحیح تا ۱۴هزار دلار نیز پایین آمد؛ اما رشد بیت‌کوین در این سال هنوز هم چشمگیر است. در کنار بیت‌کوین ارزهای دیجیتالی دیگری مانند اتریوم، لایت‌کوین و بیت‌کوین‌کش نیز در سال ۲۰۱۷ میلادی رکوردهای تاریخی خود را شکستند. این روند رکورد شکنی، سرمایه‌گذاران بسیاری را به سمت بازار ارزهای رمز نهاد جذب کرد و به مانند یک آهنربای غول‌ آسا، ارزش این بازار را نزدیک به ۳۵ برابرکرد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000