مدیر کل راه و استان تهران خبر داد:

افزایش صدور پروانه ساخت در بافت‌های ناکارآمد شهری/ توجه به ماهیت زندگی سنتی

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۶/۱۰/۱۷
مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران از رشد صدور پروانه ساخت در مناطق بافت حاشیه ای خبر داد.
پایگاه خبری بانک مسکن

محمد نادر محمدزاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن - هیبنا، با اشاره به افزایش صدور پروانه ساخت و ساز در مناطق بافت‌های ناکارآمد شهری تهران گفت: خوشبختانه یک رویکرد جدید در عرصه نوسازی این بافت‌ها در وزارت راه و شهرسازی آغاز شده است که به تدریج این سیاست گذاری ها به منصه ظهور می رسد.
وی با بیان اینکه مشارکت خود مردم در نوسازی این مناطق یکی از مهمترین استراتژی‌های دولت در رویکرد جدید به شمار می رود گفت: همین رویکرد مشارکت مردم، تفاوت الگوهای بهسازی بافت‌های ناکارآمد شهری در دولت تدبیر و امید نسبت به ادوار و الگوهای گذشته است.
مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران به آغاز اجرای پروژه 100 واحدی سیروس تهران به عنوان یکی از مناطق ناکارآمد شهری در پایتخت اشاره کرد و گفت: این نمونه‌ای از الگوی جدید در بهسازی این نوع بافت‌ها در کشور است به طوری که تلاش شده تا حس نوستالژیک و خاطره‌های گذشته ساکنان منطقه باقی بماند تا به فراموشی سپرده نشود.
وی با تاکید بر اینکه اجرای این پروژه در منطقه سیروس تهران می تواند یک الگوی موفق نه برای تهران که برای کل کشور باشد گفت: ما ناگزیر هستیم از مشارکت مردم در اجرا و نوسازی بافت‌های ناکارآمد شهری استفاده کنیم چرا که تجارب گذشته نشان داده هر گاه در امور خود مردم مشارکت داشته باشند، اهداف محقق شده است.
محمد زاده ادامه داد: نظر به اینکه دیدگاه وزارت راه و شهرسازی نوسازی منطقه همراه با ابقای احساسات سنتی روابط انسانی و ارتقای منزلت و جایگاه انسانی است، در طراحی این پروژه 100 واحدی سعی شده تمام المان ها برای تحقق این چشم انداز مد نظر قرار گیرد.
وی افزود: در همین راستا تراکم بیش از 4 طبقه در این منطقه داده نمی شود به این معنا که حداکثر تعداد طبقات قابل ساخت در این بافت 4 طبقه خواهد بود. از طرفی برای هر واحد به طور مجزا یک حیاط در نظر گرفته شده است البته به گونه ای که از ساختمان‌ها و بناهای اطراف هیچ اشرافی به حیاط وجود نداشته باشد.
توجه به ماهیت همسایگی به عنوان الگوی جدید ساخت وساز
مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران با تاکید بر اینکه همچنین به ماهیت همسایگی به عنوان الگوی جدید ساخت و ساز در این بافت توجه شده است، گفت: هدف و برنامه اصلی وزارت راه و شهرسازی در توسعه و نوسازی بافت‌های ناکارآمد شهری این است که تا حد امکان از تخریب و نوسازی در سطح وسیع در این بافت ها بپرهیزد و با ارائه بسته‌های حمایتی مردم را در نوسازی این بافت ها مشارکت دهد.
محمد زاده تجمیع پلاک ها در سطح محدود را از رویکردهای دیگر در عرصه نوسازی بافت‌های ناکارآمد شهری توسط وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد و گفت: نوسازی برخی محلات در تهران با این رویکرد آغاز شده است که پروژه سیروس یکی از همین مناطق است.
مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران با اشاره به استقبال از ساخت و ساز در بافت‌های ناکارآمد شهری استان تهران گفت: به رغم اینکه در سال گذشته با کاهش صدور پروانه‌های ساخت مواجه بودیم اما میزان پروانه صادر شده ساخت در این بافت ها افزایش یافته که تمایل برای نوسازی این مناطق را نشان می دهد. همچنین رشد پروانه ساختمانی در این مناطق نشان دهنده جهت گیری های صحیح سیاست گذاری ها است و ما را امیدوار می کند.
وی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره وضعیت بافت های ناکارآمد شهری استان تهران گفت: در این استان 15 هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری وجود دارد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با بیان اینکه در حال حاضر حدود 4 میلیون و پانصد هزار نفر در بافت های ناکارآمد شهری استان تهران سکونت دارند گفت: امیدواریم با رویکرد جدید در عرصه نوسازی این مناطق، شاهد بهسازی بافت های ناکارآمد شهری در کل کشور باشیم.
محمد زاده اظهار امیدواری کرد: قطعا با حمایت دولت و حضور مردم در قالب سازمان های مردم نهاد می تواند در افزایش سرعت پیشرفت بهسازی و نوسازی بافت‌های ناکارآمد شهری بسیار تاثیر گذار باشد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000