وزیر راه و شهرسازی تشریح کرد؛

اثرات عمیق بانک مسکن در توسعه ایران

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سابقه حرفه ای بانک مسکن طی 79 سال فعالیت گفت:این بانک دارای عمیق ترین اثرات در توسعه ایران بوده است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با حضور در مراسم تودیع و معارفه مدیر عامل قدیم و جدید بانک مسکن با بیان این مطلب گفت:تبدیل شدن بانک مسکن به یک بانک توسعه ای در راستای اثرات عمیق این بانک در توسعه کشور بوده است.

آخوندی با بیان این مطلب که تبدیل شدن یک بانک به بانک توسعه ­ای نیازمند دو ابزار است اظهار کرد: اولین ابزار افزایش سرمایه بانک از مسیر بودجه کشور بود که با مطرح شدن این پیشنهاد و با پیگیری­ های انجام شده از سوی مدیریت و هیات مدیره بانک مسکن 5 هزار میلیارد تومان به سرمایه بانک مسکن افزوده شد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این مطلب که برای فعال شدن بخش مسکن که 35 درصد از انباشت سرمایه ملی ایران را دارد هنوز به افزایش سرمایه بانک مسکن نیاز داریم افزود: سرمایه کنونی بانک مسکن که در حدود 8 هزار میلیارد تومان است فقط 2 میلیارد دلار از سرمایه ملی را تشکیل می­ دهد که این سرمایه قطعا برای بخش اعظم مسکن اندک است اگر بانک مسکن بخواهد در بخش مسکن با سیکل­ های رونق و رکود مقابله کند نیاز داریم که بانک مسکن حداقل 10 میلیارد دلار سرمایه داشته باشد که بتواند با منابعی حدود 20 برابر سرمایه خود وارد بازار شود.

وی تاکید کرد: هنوز هم اعتقاد داریم که کل خط اعتباری مسکن مهر باید به افزایش سرمایه بانک مسکن تبدیل شود و این مهم­ترین راهکار مالی برای تامین مالی بخش مسکن است.

آخوندی به دومین ابزار مورد نیاز برای تبدیل شدن بانک مسکن به یک بانک توسعه ای اشاره کرد و گفت: دومین مسیری که نیاز بود از سوی بانک تعقیب شود راه ­اندازی انواع صندوق ها و اوراق رهنی و بقیه محصولات مالی و انواع روش­ های مختلف برای تامین مالی است. بانک مسکن خوشبختانه نهادهای اولیه را در این مدت مستقر کرد. شرکت تامین سرمایه بانک مسکن، ابزارهای مختلف شامل صندوق رهنی و... طی دوره اخیر اجرایی شد.

وی برای تشریح عملکرد این بخش طی چهار سال به عملکرد صندوق پس­ انداز مسکن یکم اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تعداد سپرده­ گذاران در این صندوق به بیش از 340 هزار نفر رسیده و مانده سپرده­ ها در این صندوق به بیش از 5 هزار و 800 میلیارد تومان رسیده است که قطعا رقم ارزشمندی در حوزه تجهیز منابع است و می­ تواند در حوزه اقتصاد خانوار موثر باشد.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از صحبت­ های خود، به ترسیم انتظارات از فعالیت بانک مسکن در افق پیش­رو اشاره کرد و افزود: اولا حسن تصادفی که مراسم معارفه امروز با هفتاد و نهمین سالروز تاسیس بانک مسکن دارد این است که آقای ابوالقاسم رحیمی انارکی اولین مدیرعامل بانک مسکن است که از درون مجموعه بانک مسکن منصوب می­ شوند. تاریخچه بانک مسکن نشان می­ دهد ایشان جانشین مردان بسیار بزرگی هستند بنابراین کار بسیار بزرگی از ایشان مورد انتظار است و در عین حال ما در وزارت راه و شهرسازی و وزارت امور اقتصادی و دارایی اطمینان می دهیم تمام حمایت لازم را از فعالیت بانک مسکن در دوره جدید خواهیم داشت.

آخوندی از مدیر عامل جدید بانک مسکن درخواست کرد تمام تلاش و اقدامات جدید بانک مسکن برای اعمال مصوبات مجمع عمومی در جهت توسعه­ ای شدن بانک مسکن را انجام دهد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین از بانک مسکن خواست همان طور که در چند سال اخیر به طور جدی به مساله بازآفرینی شهری ورود کرده است این مسیر را ادامه دهد.

وی در پایان عنوان کرد: بنابراین اولین کاری که بانک مسکن به عنوان یک بانک توسعه ­ای باید انجام دهد اتخاذ تدابیر و سیاست ­های روشن برای حمایت از سیاست­ های بازآفرینی شهری است. البته در این زمینه با کاهش ارقام سود ترجیحی به میزان 1.5 درصد در تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم مختص بافت فرسوده نسبت به سایر مناطق شهری عملکرد خوبی داشته است اما ما نیاز داریم که بانک مسکن سیاست­ های تهاجمی و قوی­ تری در این حوزه داشته باشد تا در هشتادمین سالروز تاسیس بانک مسکن بتوانیم تغییر رویکرد اساسی بانک مسکن را جشن بگیریم.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000