برنامه روحانی برای بافت فرسوده

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۶/۱۱/۰۳
رئیس جمهوری مجوز استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای تامین کسری اعتبارات موردنیاز برای پرداخت تسهیلات نوسازی بافت فرسوده کشور را صادر کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، شب گذشته حسن روحانی رئیس جمهوری در یک گفت و گوی تلویزیونی با اشاره به زلزله اخیر استان کرمانشاه ، یکی از طرح های مهم دولت در بودجه 97 کشور را مقاوم سازی ساختمان ­ها از مسیر نوسازی بافت فرسوده اعلام کرد و گفت: برای پیگیری این هدف طرحی در دولت تهیه و تصویب شده که با استفاده از سه ابزار زمین دولتی، منابع صندوق توسعه ملی و تسهیلات بانکی مسیر نوسازی بافت فرسوده را تسریع و تسهیل می­ کند.

حسن روحانی در این باره تصریح کرد: از طرح هایی که در بودجه 97 پیش بینی کردیم که به مقاوم سازی و مقاومت ساختمان ها در برابر زلزله اشتغال و رفاه مردم مربوط می شود مساله بافت های فرسوده است.

وی ادامه داد: ما تصمیم گرفتیم که بافت های فرسوده را بازآفرینی کنیم، اولین تصمیم ما برای این بازآفرینی به سال 93 باز می گردد، مقرراتی وضع شده، محلاتی در سراسر کشور تعیین شده است اما در ماه ها و سال آینده مردم شاهد تلاش مضاعف خواهند بود.

روحانی افزود: در محله هایی که بافت فرسوده وجود دارد آنجا که می توانیم زمینی اختصاص دهیم زمین دولتی، مربوط به شهرداری یا نهادهای عمومی، زمین مجانی در اختیار توسعه گرها برای ساخت ساختمان قرار می دهیم و به افرادی که در بافت های فرسوده هستند به طور مجانی این ساختمان ها را می دهیم.

او تاکید کرد: هر کسی که صد متر ساختمان دارد هر متر ساختمان یک و دو دهم واحد مسکونی را بدون پرداخت هزینه فراهم می کنیم، ساختمان های قدیمی آنان تخریب و به پارک یا خانه های لازم برای زندگی مردم تبدیل می شود.

رییس جمهوری گفت: توسعه گر این ساختمان را که می سازد معادل آن یک ساختمان دیگر در همان زمینی که در اختیارش می گذاریم، می سازد که ساختمان معادل خرج خود را در می آورد و به سود می رسد در ساختمان معادل که خالی است تسهیلاتی را در اختیار می گذاریم و تضمین می کنیم که ساختمان هر چه سریع تر به فروش برسد.

وی اضافه کرد: تسهیلات ارزان قیمت در اختیار افراد قرار می دهیم، برای این کار از بانک ها و صندوق توسعه ملی و بوجه دولت استفاده می کنیم.

رییس جمهوری تاکید کرد: اولین کلنگ در دهه فجر امسال در چند نقطه در تهران زده می شود و سپس شهرستان ها این اقدام مبارکی است هم برای رفاه و هم برای اشتغال مردم است.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، آبان ماه امسال، طرح مشترک دولت و شهرداری تهران برای «تامین مسکن در بافت فرسوده»، نهایی شد. طرح مسکن «پیشگام»، به دنبال تاکید رئیس‌جمهوری برای تدوین «نقشه راه» نفوذ موثر به هسته فرسوده شهرها تهیه شده که با توافق صورت‌گرفته، فاز اول آن با همکاری کم‌سابقه دولت و شهرداری پایتخت به اجرا درمی‌آید.

مطابق جزئیات طرح «پیشگام»، ساخت ۵۵ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده تهران برای افق ۵ ساله، هدف‌گذاری شده است؛ به‌ طوری‌که با شروع فاز اول، امکان تکرار این ظرفیت برای هر سال وجود دارد. ساخت‌ و ساز در این طرح نوسازی با سه روش «محلی‌سازی»، «محله‌سازی مرحله‌ای» و «محله‌سازی جایگزین» انجام می‌شود. در روش اول، پروژه‌های ساختمانی «متعارف و کم‌واحد» با تجمیع حداکثر ۵ پلاک کلنگی و در روش دوم،‌ عملیات نوسازی در مقیاس «بلوک شهری» استارت می‌خورد. روش سوم بر شهرک‌سازی با اهرم «زمین‌های ذخیره» استوار است.

البته آنطور که در این طرح آمده: اجباری به برج‌سازی در بافت فرسوده مطابق این طرح وجود ندارد و مقرر شده الگوی تکثیر طرح در سایر شهرها همزمان با اجرا در تهران، تهیه شود. خط قرمز طرح پیشگام، «بازگشت ساکنان قدیمی به محله‌های نوسازی‌شده» است. برای این منظور،‌ نیمی از نوسازها با «معاوضه مطلوب»، به مالکان اولیه واگذار می‌شود.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000