تحولات بازار مسکن تهران در بازه ۱۰ ماهه

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۶/۱۱/۱۱
با وجود رشد بیش از ۱۲ درصدی معاملات مسکن در ۱۰ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، نوسان قیمت در این مدت همچنان کمتر از نرخ تورم عمومی بوده است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن - هیبنا، طی 10 ماهه نخست سال جاری، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 150 هزار و 500 واحد مسکونی رسید که این میزان در مقایسه با معاملات مدت مشابه سال قبل 12/2 درصد افزایش یافته است.

این میزان رشد فاصله میان فاز پیش‌ رونق در سال گذشته با فاز رونق که در نیمه دوم سال جاری محقق شد، بازتاب می‌دهد و اگر چه دیگر کسی درباره بازگشت رونق به بازار مسکن تردید ندارد اما اگر هم تردیدی وجود داشته باشد، برطرف می‌کند.

میزان رشد معاملات مسکن در 10 ماهه سال 95 در مقایسه با سال قبل از آن که بازار مسکن به کلی در رکود عمیق فرورفته بود، 7/9 درصد بوده که اکنون با ورود بازار به فاز رونق طی سه ماه اخیر، میزان رشد معاملات 4 واحد درصد نسبت به رشد 10 ماهه سال گذشته نسبت به سال 94 بیشتر است.

در بازه فروردین تا پایان دی‌ ماه سال 94 مجموعا 124 هزار و 315 فقره آپارتمان معامله شد که این میزان در بازه مشابه سال گذشته 134 هزار و 175 واحد بود.

متوسط تعداد مبایعه‌ نامه‌های ماهانه در تهران در سال 92 معادل 9 هزار و 500 فقره، سال 93 حدود 11 هزار فقره و سال 94 تقریبا 11 هزار و 500 فقره بود. این در حالی است که با ورود بازار به فاز پیش‌ رونق در سال 95 میانگین قراردادهای ماهانه معامله مسکن در تهران به 13 هزار فقره افزایش یافت.

با ورود بازار مسکن به فاز رونق در نیمه دوم سال جاری، میانگین مبایعه‌نامه‌ها در 10 ماهه اول امسال به 15 هزار فقره در ماه رسیده است که این میزان در دی ماه در مرز 19 هزار واحد قرار گرفت و یک رکورد پس از رکود به ثبت رساند.

از سوی دیگر در 10 ماهه اول سال جاری نیز میانگین قیمت یک متر مربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات املاک در شهر تهران چهار میلیون و 750 هزار تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 8/9 درصد رشد کرده است. به این ترتیب اگر چه قیمت مسکن در دی ماه نسبت به آذر ماه 3 درصد رشد کرد و برای اولین بار پس از رکود، رشد نقطه‌ای بیش از نرخ تورم عمومی را به ثبت رساند، اما نگاهی به روند عمومی بازار مسکن در سال 96 نشان می‌دهد میانگین رشد قیمت در سال جاری همچنان پایین‌تر از نرخ تورم است.

تحلیل عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی نیز این است که قیمت مسکن باید با نرخ تورم عمومی در تعادل باشد چراکه در غیر این صورت کسی در این بخش سرمایه‌گذاری نخواهد کرد. وی معتقد است با توجه به تقاضایی که هم‌ اکنون و طی ماه‌های پیش‌ رو به دنبال پرداخت تسهیلات و بازگشت رونق به معاملات مسکن وارد بازار می شود، انتظار تغییر قیمت تا حدی وجود دارد؛ اما میانگین رشد ۱۰ ماهه قیمت مسکن که هنوز هم از نرخ تورم پایین‌تر است، موید این پیش‌ بینی است که قیمت‌ها در ماه‌های آینده با رشد شدید همراه نخواهد بود.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000