معاون وزیر راه و شهرسازی از گشایش بودجه ای برای بافت های فرسوده خبر داد

طلسم یارانه تسهیلات نوسازی شکسته شد

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۶/۱۱/۱۴
معاون وزیر راه و شهرسازی از ابلاغ اعتبار یارانه تسهیلات نوسازی بافت فرسوده توسط سازمان برنامه و بودجه خبر داد.
پایگاه خبری بانک مسکن

هوشنگ عشایری مدیر عامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران –معاون وزیر راه و شهرسازی- در گفت و گو با پایگاه خبری بانک مسکن (هیبنا)، اعلام کرد: هفته گذشته در جلسه ­ای با حضور مسوولان وزارت راه و شهرسازی و رئیس سازمان برنامه و بودجه، سرانجام گره مربوط به یارانه تسهیلات نوسازی بافت فرسوده که سال ­ها در مسیر اجرای طرح های ساختمانی در بافت مشکلاتی را رقم زده بود، باز شد.

عشایری درباره جزئیات تازه ­ترین تصمیم دولت درباره بافت فرسوده گفت: سازمان برنامه و بودجه کل کشور در راستای عمل به مقررات مربوط به حمایت مالی دولت از سرمایه­ گذاری در بافت­ های فرسوده، اعتبار 80 میلیارد تومانی برای پرداخت یارانه نرخ سود تسهیلات نوسازی بافت فرسوده را تامین و آن را به شرکت عمران و بهسازی شهری ایران ابلاغ کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره جزئیات این ابلاغیه تصریح کرد: بر اساس این ابلاغیه، آن دسته از افرادی که در قالب مالک یا سازنده در بافت فرسوده طی سه سال گذشته تسهیلات نوسازی با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار (18 درصد) دریافت کرده ­اند، مشمول این ابلاغیه خواهند شد به این صورت که یارانه تامین اعتبار شده از سوی سازمان برنامه و بودجه به این دسته از تسهیلات گیرنده ­ها تعلق می­ گیرد.

عشایری درباره نحوه پرداخت یارانه نرخ سود تسهیلات نوسازی بافت فرسوده، گفت: در حال حاضر پیگیر دریافت و تخصیص و در نهایت ابلاغ اعتبار 80 میلیارد تومانی یارانه تسهیلات نوسازی به بانک عامل هستیم و به زودی مبالغ یارانه به حساب تسهیلات­ گیرنده­ ها واریز می شود.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن -هیبنا، مقرر شده بود تسهیلات نوسازی بافت فرسوده مطابق مصوبه هیات دولت در سال 93، به شکل سود یارانه­ ای به سازنده ­ها پرداخت شود تا هزینه نوسازی در بافت برای مالکان و سرمایه گذاران با هدف تقویت انگیزه ساخت و ساز کاهش پیدا کند. بر اساس این مصوبه باید سالانه 300 هزار فقره تسهیلات نوسازی با نرخ سود 9 درصد از سوی بیش از 20 بانک عامل به سازنده­ ها در بافت فرسوده پرداخت می­ شد مشروط به آنکه یارانه 9 درصدی نرخ سود این تسهیلات توسط سازمان برنامه و بودجه تامین و به شبکه بانکی پرداخت شود. اما طی سه سال گذشته در این مسیر دو اختلال بوجود آمد. اول اینکه بانک­ ها در اجرای مصوبه، کند عمل کردند به این معنا که حدود نیمی از تسهیلات پرداختی به تنهایی توسط بانک مسکن پرداخت شد و دوم اینکه به دلیل عدم تامین یارانه نرخ سود تسهیلات، بانک­ ها طبق مصوبه شورای پول و اعتبار این تسهیلات را به همان نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار به سازنده­ ها پرداخت کردند تا بعد از تامین اعتبار یارانه نرخ سود، مبالغ به حساب تسهیلات گیرنده­ ها واریز شود. در این میان، نبود یارانه نرخ سود تسهیلات خود به عامل ضد انگیزشی برای سرمایه گذاران بافت تبدیل شد. طی سه سال گذشته کمتر از 100 هزار فقره تسهیلات نوسازی بافت فرسوده توسط بانک­ ها پرداخت شد که بیش از نیمی از آن توسط بانک مسکن به سازنده­ ها ارایه شده است.

در تهران، شهرهای بزرگ و شهرهای کوچک به ترتیب 50 میلیون، 40 میلیون و 30 میلیون تومان تسهیلات نوسازی بدون نیاز به سپرده­ گذاری پرداخت می­ شود.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با اشاره به گشایش در پرداخت یارانه 80 میلیارد تومانی نرخ سود تسهیلات نوسازی و همچنین برنامه­ ای که دولت برای سال 97 بابت تامین اعتبار تسهیلات در نظر گرفته است، اظهار امیدواری کرد: سرعت نوسازی بافت فرسوده در کل کشور افزایش پیدا کند.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000