دومین کنفرانس یورمانی- ایران برگزار شد

پل اروپایی برای اقتصاد ایران

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۶/۱۱/۲۱
دومین کنفرانس «یورومانی» با محوریت «گسترش کانال های ارتباطی ایران و اقتصاد جهانی» به ویژه در حوزه های بانکی و مالی در پاریس، با حضور ده ها سرمایه گذار و نماینده های موسسات بانکی و پولی از کشور های مختلف برگزار شد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، روز پنج شنبه هفته گذشته دومین کنفرانس «یورومانی-ایران» با همکاری بانک مرکزی ایران برگزار شد. «یورومانی» یک موسسه معتبر بین المللی است که حدود 26 سال است بانک ها و موسسات مالی کشورهای مختلف را ارزیابی و رتبه بندی می کند. مهم ترین رسالت آن ارایه اطلاعات مختلف در خصوص موسسات پولی و مالی کشور های مختلف به شرکت ها و موسسات بین المللی است. به همین دلیل مهمترین تمرکز آن بررسی بازار کشور هایی است که از یک طرف فعالان بین المللی از وضعیت آن ها اطلاع ندارند و از طرف دیگر ظرفیت های بالقوه قابل توجهی برای پاسخگویی به نیاز بازارهای بین المللی دارند. کنفرانس «یورومانی-ایران» برای دومین بار در پاریس با شرکت ده ها سرمایه گذار، مدیران مالی و نماینده های بانک ها و موسسات مالی از کشور های مختلف آسیایی و اروپایی برگزار شد. به علاوه این کنفرانس به طور مشترک از سوی موسسه یورومانی و بانک مرکزی ایران در پاریس برگزار شد. در این کنفرانس نمایندگان ایرانی از جمله عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران، مسعود نیلی مشاور اقتصادی رییس جمهور، ناصر همتی رییس کل بیمه مرکزی ایران، محمد خزایی معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و امیر حسین زمانی نیا معاون وزیر نفت حضور یافتند. «الستر برت» معاون خاورمیانه‌‌ای وزارت امور خارجه بریتانیا،«جفری سلستین اوربین»، سرپرست روابط دوجانبه در وزارت دارایی فرانسه و «نیکلاس دوفورک»، مدیر بانک دولتی «بی‌پی‌آی فرانس» نیز در این کنفرانس به سخنرانی پرداختند. به طور کلی مهمترین محور این کنفرانس گسترش کانال های ارتباطی موجود و ایجاد کانال های جدید ارتباطی اقتصاد ایران و اقتصاد جهانی است. کانال هایی که ایران و اقتصاد بین الملل بتوانند در بستر آن ها مزیت های مالی و اقتصادی خود را به اشتراک بگذارند. در همین راستا در کنار مصاحبه ها و سخنرانی های متفاوت، 4 پنل اختصاصی 50 دقیقه ای ارایه شد. محور اصلی اولین پنل تشریح آخرین دستاورد ها و تغییرات کلیدی در اقتصاد کلان ایران و بعلاوه معرفی ظرفیت های بالقوه اقتصاد کلان ایران بود. در پنل دوم تنظیم مقررات در بازار پولی و مالی ایران مورد بررسی قرار گرفت و بستر های بانکی ایران و شکاف آن از استاندارد های بین المللی نیز ارایه شد. پنل سوم با محوریت فاینانس تجارت و سرمایه گذاری در ایران برگزار شد که موفقیت ها و چالش های اقتصاد ایران دو سال بعد از برجام، نقش آژانس های اعتباری صادراتی و تامین مالی فعالیت های سرمایه گذار را پوشش می داد. در پنل چهارم بخش تامین مالی خطوط هوایی به طور خاص مورد بررسی قرار گرفت. بعلاوه در این پنل پتانسیل های سرمایه گذاری در ایران در حوزه های مختلف از جمله صنایع گردشگری و حمل و نقل معرفی شد. بدین طریق در مجموع در این کنفرانس زمینه‌های گسترش سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مالی، نفت و گاز، گردشگری، حمل و نقل و بیمه ایران بررسی شد.

در افتتاحیه این کنفرانس احمد عزیزی مشاور سیف نیز از جانب او یک سخنرانی کوتاه با محوریت ارایه تصویری کلی از سمت تقاضای اقتصاد ایران، قرارداد های فاینانسی اخیر ایران و اهداف و ظرفیت های بانک مرکزی در آینده ارایه کرد. رشد اقتصادی حاصل شده در سال قبل، پیش بینی رشد اقتصادی در سال جاری، تعداد شغل های ایجاد شده و آمار بیکاری و پایداری تورم تک رقمی از جمله مواردی بود که در این بخش از کنفرانس به آن ها اشاره شد. بعلاوه سهم نسبی ناچیز بدهی های خارجی و و وضعیت مناسب تراز پرداخت ها در ایران نیز در این قسمت مورد اشاره قرار گرفت. در ادامه عزیزی طرح اصلاحی بانک مرکزی در زمینه های گوناگون را ارایه داد. مسعود نیلی مشاور اقتصادی رییس جمهور نیز در افتتاحیه این کنفرانس طی یک سخنرانی دیگر به طور خلاصه دو محور «شرح دستاورد های اخیر اقتصاد ایران» و «پتانسیل ها و ظرفیت های بالقوه اقتصاد ایران» را ارایه کرد. نیلی در ابتدا به اصلاحات متعدد اقتصاد ایران در سال های اخیر پرداخت و محور اصلاحات اقتصادی ایران را ایفای نقشی موثر و فعال در اقتصاد جهانی اعلام کرد. اصلاحاتی که در بستر آن ها اقتصاد ایران قادر است مزیت های اقتصادی خود را با اقتصاد بین الملل به اشتراک بگذارد. وی همچنین مراحل رشد اقتصادی در سال های اخیر را مورد بررسی قرار داد و در ادامه به اهمیت بخش نفت در رشد اقتصادی در سال های پسابرجام و همچنین تسری اثر بخش نفت به سایر بخش های اقتصاد ایران پرداخت. در محور دوم، مشاور اقتصادی رئیس جمهور راهبردهای کلیدی آینده و ظرفیت بالقوه اقتصاد ایران را تشریح کرد. وی راهبرد های کلیدی آینده اقتصاد ایران را «بهبود بهره وری» و «افزایش چشمگیر در سرمایه گذاری» اعلام کرد. به طوری که هر دو راهبرد یاد شده سمت تولید اقتصاد ایران را مورد هدف قرار می دهند. افزایش بهره وری باعث می شود تا با منابع و امکانات موجود بیشترین تولید حاصل شود و سرمایه گذاری نیز بستر های تولیدی اقتصادی را گسترش می دهد. در ادامه نیلی مزایای ایران از حیث جذب سرمایه گذاری خارجی را تشریح کرد. از جمله مزایای بالقوه یاد شده از سوی مشاور اقتصادی رییس جمهور می توان به بازار داخلی بزرگ، موقعیت مهم ژئوپولتیک، امنیت و ثبات، زیرساختارهای مناسب، نیروی کار آموزش دیده و ظرفیت های سرمایه گذاری برای بهبود مصرف انرژی اشاره کرد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000