مرکز آمار ایران گزارش می دهد:

خروج بازار ساخت و ساز از کما

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۶/۱۱/۲۵
قیمت هر متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده در سه ماهه سوم سال جاری معادل ۱۶.۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، مرکز آمار ایران در گزارشی تحولات بازار مسکن در فصل پائیز امسال در سه حوزه زمین، اجاره بها و املاک مسکونی مورد بررسی قرار دارد. مطابق با بررسی­ های انجام شده از سوی مرکز آمار ایران، در پائیز امسال متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی به 5 میلیون و 73 هزار تومان با میانگین مساحت 91 مترمربع و متوسط عمربنای 10 ساله رسیده است که در مقایسه با پائیز سال گذشته معادل 16.6 درصد و نسبت به سه ماهه تابستان سال جاری معادل 7.3 درصد رشد را نشان می­ دهد. در عین حال حجم معاملات املاک مسکونی در فصل پائیز نیز از یک روند صعودی برخوردار بوده است. طوری که مطابق با نتایج به دست آمده از حجم معاملات ثبت شده در بنگاه­ های املاک پایتخت، حجم معاملات آپارتمان ­های مسکونی در فصل پائیز سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته معادل 32.6 درصد رشد داشته است.

بر اساس این گزارش، حداقل قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله از طریق بنگاه های املاک معادل 585 هزار و 700 تومان و حداکثر قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله معادل 27 میلیون و 100 هزار تومان بوده است.

در عین حال تازه ­ترین بررسی مرکز آمار ایران از وضعیت بازار زمین شهر تهران در فصل پائیز نشان می ­دهد: متوسط قیمت هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه­ های معاملات ملکی در شهر تهران معادل 5 میلیون و 238 هزار تومان با میانگین مساحت 235 مترمربع بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته معادل 17.8 درصد و نسبت به سه ماهه دوم سال جاری معادل 1.4 درصد رشد را نشان می­ دهد.

بررسی جزئیات مربوط به حجم معاملات زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی نیز مشخص می­کند که حجم معاملات زمین در سه ماه سوم سال جاری حدود 50 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

کارشناسان مسکن افزایش نزدیک به 50 درصد حجم معاملات زمین یا زمین ساختمان کلنگی را نشانه روشنی از بازگشت تدریجی سرمایه­ گذاران ساختمانی به این بازار معرفی می­ کنند. به گفته آن ها به دنبال خروج بازار مسکن از رکود و افزایش حجم معاملات خرید و فروش مسکن از نیمه دوم سال جاری، سازندگان و فعالان بازار مسکن نیز با دریافت سیگنال بازگشت متقاضیان به این بخش، فعالیت خود برای ساخت و سازهای مجدد را آغاز کردند.

سومین بخش گزارش مرکز آمار ایران به تحولات مربوط به بازار اجاره مربوط می­ شود. مطابق با این گزارش، متوسط مبلغ اجاره به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های املاک در شهر تهران معادل 25 هزار و 734 تومان با میانگین مساحت 76 مترمربع و متوسط عمربنای 14 سال بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته معادل 14.8 درصد و نسبت به فصل قبل سال جاری معادل 2 درصد افزایش داشته است.

در فصل پائیز حجم معاملات اجاره معادل 15.7 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته و معادل 28 درصد نسبت به فصل قبل کاهش داشته است.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000