وزیر راه و شهرسازی تشریح کرد
نسخه حل دو معضل بنیادین در شهرها
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، عباس اخوندی صبح امروز در هفدهمین کنفرانس بینالمللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک در سالن همایشهای بینالمللی برج میلاد اعلام کرد: شهرهای ما در حال حاضر با دو مسئله بسیار بنیادین و جدی مواجه هستند که آن دو مسئله عبارتند از امکان سکونت و امکان جابهجایی در شهرها که ورود به هر کدام بحثهای دامنه داری را میطلبد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه پیامدهای اجتماعی توجه به اقتصاد حمل و نقل بسیار زیاد است خاطر نشان کرد: بحث قابلیت سکونت در شهرهای ایران و مشکلاتی که دارند بحثی است که بسیار در مورد آن صحبت شده است، مباحثی همچون آلودگی هوا، امکان دسترسی به مسکن مناسب و اشتغال بحثهای دامنهداری هستند که امروزه به این مسائل به حد کافی توجه نمیشود؛ این در حالی است که حمل و نقل درون شهرها و حمل و نقل برون شهری موضوعی بسیار مهم در ارتباط با کلان شهرها است.
وی همچنین با اشاره به برنامهها و سیاستهای وزارت راه و شهرسازی در دو موضوع حمل و نقل چند وجهی و حمل و نقل یکپارچه گفت: لازم است به جای توسعه مترو که راه حل گران قیمتی است توسعه ریل سبک و تراموا را در تهران و سایر کلان شهرها ایجاد کنیم.
آخوندی گفت: اقتصادحمل و نقل موضوعی است که بسیار مورد توجه ما بوده و هست و این بخش هنوز در ایران به طور جدی مورد توجه قرار نگرفته است و امکان ورود به این بخش به شکل جدی در ایران فراهم نیست.
آخوندی تصریح کرد: قطعا یکی از دلایل قابلیت سکونت در شهرها به نظام حمل ونقل در شهرها مرتبط است زیرا اگر نظام حمل و نقل مطمئن سریع و ایمنی داشتیم وضعیت شهرهای کنونی در این حد از تمرکز نبود و امروز میتوانستیم حومه نشینی سالمی را تجربه کنیم. به همین دلیل پدیدهای که امروزه با آن مواجهایم پدیدهای معکوس در شهرهاست ، بدین معنا که پیرامون، کیفیت نازلی دارد و درون شهرها به نسبت وضعیت مناسبتری نسبت به پیرامون دارند.
وی با اشاره به اینکه در شهرهای دنیا پیرامون از درون شهرها وضعیت مناسبتری دارد دلایل این موضوع را به حمل و نقل همگانی مرتبط دانست و گفت: در دهه ۶۰ تصمیم بر آن شد تا شهرهای جدید با این هدف که از تمرکززدایی در بافتهای شهری پرهیز شود در اطراف کلان شهرها طراحی و احداث شود. متاسفانه نتیجه این شد که شهرهای جدید پیرامون کلان شهرها بعد از ۳۰ سال هنوز نتوانستند موقعیت سکونتگاهی خود را ایجاد کنند.
وزیر راه و شهرسازی افزود: اگر قرار بود شهرهای جدید همچون هشتگرد، پرند، پردیس، اندیشه و ... ایجاد شود باید قبل از آن حمل و نقل عمومی مطمئن ایجاد میشد و این رابطه متقابل امکان حرکت در شهرها و امکان سکونت است که این بحث تنها مربوط به تهران نبوده بلکه در سایر کلان شهرهای دیگر نیز مطرح است.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه هنوز در شهرهای جدید حمل و نقل همگانی و ریلی مناسب ایجاد نشده است، گفت: بخشی از چالشهای شهرها و چالش حمل و نقل آنها به نبود حمل و نقل یکپارچه برمیگردد. متاسفانه هنوز در مورد حمل و نقل یکپارچه به صورت تئوری بحثهایی مطرح میشود و هنوز در سیستم مدیریت شهری یکپارچگی در دستور کار نیست.
آخوندی ادامه داد: هم اکنون حمل و نقل درون و برون شهری کاملا جدا از هم هستند و ارتباطی با هم ندارند. به همین دلیل مدتی است که تمرکز ما بر روی حمل و نقل یکپارچه قرار دارد و به همین دلیل مفهوم TOD را مطرح کردیم که در تمام حوزههای حمل و نقلی و همچنین در حوزه بار و مسافر مصداق خواهد داشت.