پیدا و پنهان طرح ملی بازآفرینی
به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، در این روند همکاری، با توجه به تجارب شهرداری تهران در حوزه نوسازی، توجه صرف دولت به تولید مسکن که در قالب طرح مسکن پیشگام ارائه و بر بلندمرتبه سازی تأکید شده بود، تا حدود زیادی تعدیل و با رویکردهای کیفی و محله محور مطرح در مجموعه وزارت راه شهرسازی، رویکردهای حاکمیتی در این حوزه، عنوان جامعتر "بازآفرینی شهری امید" را به خود گرفته است. در این طرح با ارزیابیهای صورت گرفته، هزینههای مترتب بر نوسازی احصا و سعی شده است در قالب تسهیلات مختلف از سوی دولت و شهرداری (نظیر؛ تسهیلات کم بهره برای ساخت با قابلیت انتقال به خریدار، بخشودگی عوارض ساخت و ساز، ارائه خدمات رایگان تسهیلگری از سوی دفاتر خدمات نوسازی، تأمین بخشی از مسکن معوض مورد نیاز، پوشش بخشی از هزینههای انشعابات و نظام مهندسی و ...) در حوزه مسکن و نیز تأمین خدمات مورد نیاز محلات، شرایط مناسبتری برای نوسازی بافتهای فرسوده فراهم شود.
به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، در چارچوب این طرح مقرر شده است اراضی متعلق به شهرداری و دستگاههای دولتی، در اختیار توسعهگران قرار گرفته و قدرالسهم آنها از پروژهها و نیز قدرالسهم سرمایهگذاران، با اولویت واگذاری به ساکنان بافت، صرف پشتیبانی از اقدامات نوسازی در بافتهای فرسوده (اعم از تأمین مسکن و ارتقا سرانههای خدماتی) شود.
به گفته معاون سازمان نوسازی شهر تهران به عنوان متولی اجرای این طرح در شهر تهران بر اساس فراخوان مذکور تا کنون حدود 50 شرکت ساختمانی با توان سرمایهگذاری بالا و دارای سابقه سرمایهگذاری در پروژههای بزرگ، در سامانه مربوطه ثبت نام کردهاند.
علی خانی معاون سازمان نوسازی با اشاره به ابعاد این طرح، معتقد است که باید چندین نکته مهم در اجرای این طرح ملی مورد توجه قرار گیرد. وی در این باره گفت: تداوم نوسازی مسکن (در قالب پشتیبانی از نوسازی مردمی و طرح مسکن پیشگام)، بهبود سرانههای خدماتی (در حوزه فضای سبز، پارکینگ و سایر خدمات)، ارتقاء کیفیت عرصههای عمومی در قالب پروژههای امید (از طریق بهسازی محیطی و ارتقاء نفوذپذیری بافت)، بهبود وضعیت اجتماعی و اقتصادی محلات (از طریق ارتقاء امنیت و کاهش آسیبهای اجتماعی، توانمندسازی ساکنان، ارتقاء حس تعلق اجتماع محلی)، ارزشآفرینی در بافت (از طریق شناسایی و تسهیل اجرای پروژههای الگو در سطح محلات) و ارتقاء نقش ملی و بین المللی شهر تهران (از طریق اجرای پروژههای فاخر بازآفرینی شهری) از جمله نکات مهم مورد توجه در روند اجرای این طرح است.
وی با بیان اینکه برای هر کدام از رئوس برنامههای مذکور پروژههای مورد نظر با لحاظ شرایط تحققپذیری، پیش بینی و اعتبارات مورد نیاز هم در بودجه سال 97 شهرداری پیشبینی شده است، تصریح کرد: گرچه بودجه پیشنهادی در ابتدا بر مبنای الزام قانونی سالانه ده درصد نوسازی، تدوین شده بود اما در ادامه با توجه به شرایط مالی شهرداری، بودجه مورد نظر تعدیل و بر حداقلهای ضروری که بتواند با تحرک نسبی در نوسازی و اتخاذ رویکرد کیفی، رضایتمندی عمومی را به بار آورد، متمرکز شد.
وی ادامه داد: اجرای پروژههای مسکونی در اراضی موصوف به عنوان؛ تنها فرصتهای توسعه آتی شهر، در صورت عدم برقراری ارتباط مناسب میان پروژهها با فرآیند نوسازی بافتهای فرسوده، ضمن از بین بردن فرصتهای مذکور، با توجه به تشدید تراکم در این بافتها و محدودههای همجوار، افت بیش از پیش کیفیتهای زیستی را در پی خواهد داشت. از این رو تأکید بر تأمین مسکن در اراضی یاد شده و تداوم این رویه، به جای توجه به تأمین کسری خدمات که هم بستگی بیشتری با مسئولیتهای بخش عمومی دارد، میتواند با تقلیل طرح بازآفرینی شهری ارائه شده از سوی دولت به برنامه تأمین مسکن و یا راهی برای خروج از تنگناهای ایجاد اشتغال، اشکالات فراوانی را در شهر و زندگی ساکنان بافت های فرسوده ایجاد کند.