آمارهای بانک مرکزی در بهمن ماه نشان می دهد:

بازگشت تورم به سطح تک رقمی

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۶/۱۲/۰۷
آمارهای بانک مرکزی حاکی از آن است که در بهمن ماه نرخ تورم میانگین با ثبت رقم ۹.۹ درصد به سطح تک رقمی بازگشته است، همچنین نرخ تورم در گروه مسکن نسبت به ماه های قبل در سطح کمتری بوده است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، بانک مرکزی آخرین آمار گزارش شاخص بهای مصرف‌کننده در سال جاری مربوط به بهمن ماه ۱۳۹۶ را منتشر کرد. آمار تورمی آخرین ماه یعنی اسفند در هفته نخست سال آینده منتشر خواهد شد. شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی (CPI) معیار سنجش تغییرات قیمت کالاها و خدماتی است که توسط خانوارهای شهرنشین ایرانی به مصرف می‌رسد. این شاخص به‌ عنوان وسیله‌ای برای اندازه‌گیری سطح عمومی قیمت‌ کالاها و خدمات مورد مصرف خانوارها، یکی از بهترین معیارهای سنجش تغییر قدرت خرید پول داخل کشور، به شمار می‌رود. بر اساس آمارهای بانک مرکزی در بهمن ماه سال جاری شاخص قیمت مصرف‌کننده در بهمن ماه به ۴. ۱۱۳ واحد رسیده است. این شاخص در دی ماه معادل ۴. ۱۱۲ واحد عنوان شده بود، بنابراین تورم ماهانه بهمن ماه معادل ۹. ۰ درصد گزارش شده است. تورم ماهانه در دی ماه معادل ۴. ۰ درصد اعلام شده بود، بنابراین این دومین ماه متوالی است که تورم ماهانه زیر یک درصد گزارش شده است. در دو ماه آبان و آذر تورم ماهانه به ترتیب ۳. ۱ و ۹. ۱ درصد ثبت شده بود و بیم این می‌رفت که روند صعودی نرخ تورم در ماه‌های پایانی سال جاری نیز تداوم یابد.

آمارهای میانگین نشان می‌دهد نرخ تورم ماهانه در سال جاری نسبت به سال قبل کمتر بوده است. بر اساس این آمار، به‌طور میانگین تورم ماهانه در یازده ماه نخست سال جاری ۶. ۰ درصد ثبت شده است، این رقم در یازده ماه نخست سال قبل ۸. ۰ درصد ثبت شده بود. معیار مهم دیگر برای ارزیابی نرخ تورم، تغییرات شاخص بهای مصرف‌کننده در یک ماه مشخص نسبت به مدت مشابه سال قبل است که به آن نرخ تورم نقطه به نقطه گفته می‌شود. نرخ تورم نقطه به نقطه در سال ۱۳۹۶، سه مسیر متفاوت را طی کرد. از فروردین تا مهر ماه سال جاری از سطح ۷. ۱۲ درصد به سطح ۴. ۸ درصد کاهش یافت، اما پس از کاهش نرخ سود بانکی در شهریور ماه، انتظارات بازارها نیز تغییر کرد و به سطح ۱۰ درصد در آذر ماه افزایش یافت. اما در دو ماه اخیر این روند نیز تغییر یافته و دوباره نرخ تورم نقطه به نقطه در دو ماه دی و بهمن ماه روند نزولی را طی کرده است. نرخ تورم نقطه به نقطه که در دی ماه با ثبت ۷. ۹ درصد دوباره وارد فاز تک رقمی شده بود، حال این روند نزولی ادامه داده و در بهمن ماه سال جاری به رقم ۴. ۹ درصد رسیده است. باید تاکید کرد که با توجه به شرایط کنونی و تغییر انتظارات تورمی، پتانسیل کاهش نرخ تورم در ماه‌های آینده نیز وجود دارد. بررسی‌ها از آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که نرخ تورم ماهانه اسفند کمتر از ۷. ۱ درصد گزارش شود، نرخ تورم نقطه به نقطه وارد فاز ۸ درصد خواهد شد.

آمار سوم و مهمی که می‌توان از گزارش شاخص بهای مصرف‌کننده، استخراج کرد، نرخ تورم میانگین است. این نرخ دارای حافظه ۲۴ ماهه است، به این نحو که تغییرات شاخص بهای مصرف‌کننده در ۱۲ ماه منتهی به یک ماه مشخص را نسبت به مدت مشابه سال قبل در نظر می‌گیرد. این نرخ، در گزارش دهی‌ها عموما مورد توجه مسوولان قرار می‌گیرد، گرچه برخی از کارشناسان و اقتصاددانان، معتقدند نرخ تورم نقطه به نقطه دارای اطلاعات به روزتری است و باید این نرخ مورد ملاک تغییرات سطح قیمت‌ها قرار گیرد. آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد نرخ تورم میانگین در بهمن ماه پس از دو ماه ماندن در سطح دو رقمی، دوباره به سطح زیر ۱۰ درصد رسیده است، بر اساس این آمارها نرخ تورم میانگین در دومین ماه زمستان، ۹. ۹ درصد ثبت شده است. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که با یک احتمال بسیار بالا نرخ تورم میانگین در پایان سال ۱۳۹۶، تک رقمی خواهد شد. بر اساس محاسبات، تنها در صورتی نرخ تورم میانگین بالاتر از ۱۰ درصد ثبت می‌شود که نرخ تورم ماهانه در اسفند ماه بیش از رقم ۳. ۴ درصد باشد.

بانک مرکزی در یک گزارش، جزئیات تورم در گروه‌های کالاها و خدمات شاخص بهای مصرف‌کننده را نیز منتشر می‌کند. در این گزارش ۱۲ گروه با وزن‌های متفاوت وجود دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشترین اثر مثبت را در تورم بهمن ماه گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها داشته است. این گروه از لحاظ اهمیت دومین گروه مهم گزارش شاخص بهای مصرف‌کننده را دارد و وزن این گروه یک چهارم وزن کل شاخص بهای مصرف‌کننده است. بر اساس آمار این گزارش، تورم ماهانه خوراکی‌ها ۳. ۱ درصد است که یکی از تورم‌های ماهانه بالا در بین گروه‌ها است. همچنین تورم نقطه به نقطه این گروه نیز معادل ۵. ۱۱ درصد بوده که نسبت به میانگین رقم بالایی بوده است. مهم‌ترین گروه گزارش شاخص بهای مصرف‌کننده، مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها است که ۳۷ درصد وزن کل را تشکیل می‌دهد. این گروه در بهمن ماه دارای تورم ماهانه ۶. ۰ درصدی بوده، که نسبت به ماه‌های قبل، روندی کاهشی را ثبت کرده است نرخ تورم نقطه به نقطه این گروه نیز ۸. ۸ درصد ثبت شده است.

بیشترین نرخ تورم ماهانه در بین گروه‌ها در گروه تفریح و امور فرهنگی چاپ شده که معادل ۲ درصد بوده است، همچنین کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به گروه پوشاک و کفش بوده که تورم ماهانه این گروه منفی ۱. ۰ درصد ثبت شده است. در بین گروه‌ها بیشترین تورم نقطه‌به نقطه در گروه تحصیل ثبت شده که این رقم ۱. ۱۴ درصد بوده است، همچنین نرخ تورم نقطه به‌نقطه گروه ارتباطات با ثبت رقم ۷. ۱ درصد، کمترین سطح را در مقایسه با دیگر گروه‌ها دارد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000