طاهرخانی در جلسه پیگری چهار TOD نمونه در کشور عنوان کرد:

همکاری شرکت عمران شهرهای جدید با راه‌آهن و شهرداری تهران برای اجرای TOD در پرند

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۶/۱۲/۱۲
در نظر داریم که ایستگاه‌های راه‌آهن و مترو به داخل شهر و مراکز اصلی سفری شهر جدید پرند منتقل شوند.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، نخستین جلسه پیگیری چهارTOD نمونه در کشور به ریاست مهرداد تقی‌زاده معاون حمل‌ و نقل وزیر راه و شهرسازی و با حضور حبیب‌ الله طاهرخانی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران شهر‌های جدید همچنین جمعی از مدیران کل راه و شهرسازی استان‌های قزوین، تهران، یزد، پرند و مدیران کل راه و شهرسازی تهران، خراسان رضوی، قزوین و یزد و برخی مدیران کل راه‌آهن، شرکت عمران و بهسازی شهری، شرکت عمران شهرهای جدید، تعدادی از معاونین شهرسازی و معماری و حمل‌ و نقل و ترافیک از شهرداری‌های کشور و نمایندگان و کارشناسان بخش خصوصی در ساختمان وزارتخانه برگزار شد.

حبیب الله طاهرخانی در این جلسه به طرح TOD شهر جدید پرند پرداخت و در مقدمه اظهار کرد: در طرح‌های توسعه ملی و منطقه‌ای و شهری مبنای توسعه جاده و خیابان است. اما با مطرح شدن توسعه مبتنی بر حمل‌ و نقل عمومی در حوزه‌های شهری و منطقه‌ای معنای تغییر انگاره اساسی در توسعه شهری را القا می‌کند.

وی افزود: البته در صورت معطوف شدن این طرح به ایستگاه‌های حمل‌ و نقلی از هدف اصلی فاصله خواهیم گرفت. همان طور که در شهرداری تهران با تاکید بر مجتمع‌های ایستگاهی مترو، TOD نتوانست به مفهوم و کارکرد‌های اصلی خود دست یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: باید دقت شود، موضوع TOD یک تغییر انگاره در حوزه شهرسازی است و از نظام مبتنی بر معبر به نظام توسعه مبتنی بر حمل‌ و نقل جابجا شود.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه «نکته مهم در این میان همکاری این دو حوزه است» تصریح کرد: اگر این طرح صرفا از منظر حمل‌ و‌ نقل اجرا شود به طور حتم اثر ملموس در نظام شهرسازی نخواهد داشت و متقابلا پیگیری این طرح صرفا از منظر شهرسازی، نمی تواند چارچوب‌ها و اصول توسعه حمل و نقل مورد غفلت قرار گرفته و اجرای طرح با مشکل واجه خواهد شد.

طاهرخانی با اشاره به آسیب‌های توسعه مبتنی بر معبر از قبیل، خیابان، جاده و بزرگراه در شهرهای جدید بیان داشت: به طور مثال شهر جدید هشتگرد که یک دهه قبل از شرایط بسار مطلوبی برخوردار بود اما با بروز مشکلات جاده قزوین-تهران از جذابیت ساقط و توسعه شهر با اختلال مواجه شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: علی‌ رغم اینکه در سایر کشورها، توسعه حمل‌ و نقل بر توسعه شهری تقدم داشته است،‌ اما در ایران برعکس عمل شد و مشکلات آن گریبانگیر مردم شد.

وی در ادامه به پروژه شهر جدید و طرح‌ و برنامه‌های ترافیکی آن پرداخت و گفت: شهر جدید پرند که برای جمعیت ۴۸۰ هزار نفری برنامه ریزی شده است اما توسعه حمل‌ و نقلی آن متکی به شهر تهران و متمرکز بر توسعه حمل‌ و نقل حومه‌ای است.

معاون وزیر راه و شهرسای با اشاره به هماهنگی‌ و همکاری شرکت عمران شهر‌های جدید و شرکت راه‌آهن اظهار کرد: طرح توسعه راه‌آهن تهران-پرند و دو خطه کردن آن با همکاری بین دو شرکت عمران شهرهای جدید و شرکت‌ راه‌آهن در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، افزود: همچنین همکاری با شهرداری تهران نیز در خصوص توسعه مترو تهران-پرند ادامه دارد و پس از اتصال مترو تهران تا فرودگاه امام (ره)،‌ امتداد آن تا پرند در دست اجرا است.

طارهرخانی خاطرنشان کرد: در نظر داریم که ایستگاه‌های راه‌آهن و مترو به داخل شهر و مراکز اصلی سفر شهر جدید پرند منتقل شود و طرح و برنامه‌های شهر هم زمان مورد بازنگری قرار گیرد.

وی با اشاره به همکاری مشاور شهرسازی،‌ دو مبحث حمل‌ و نقل و شهرسازی در مسیر رفت و برگشت مورد بررسی قرار دارند. زیرا مبنای توسعه شهر پرند بلوار ۸۰ متری و مبتنی بر حمل‌ و نقل خودرو محور است که پس از بازنگری به عنوان یک نمونه به صورت مشترک در شورای عالی معماری و شهرسازی ارائه شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان ضمن تشکر به منظور برگزاری این جلسه خاطرنشان کرد: جلسه امروز منجر به تبادل تجربیات به عنوان یک از موضوعات جدی در سطح جهان می‌شود و ضمن جلوگیری از ارتکاب اشتباهات باعث هم افزایی می‌گردد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000