متولی نوسازی در شهر تهران:

مرحله دوم پذیرش سرمایه گذاران طرح ملی بازآفرینی

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۷/۰۱/۱۸
مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران اعلام کرد: فاز دوم دعوت از سرمایه گذاران بخش خصوصی برای شرکت در طرح ملی بازآفرینی شهری به عنوان بازار جدید ساخت و ساز در پایتخت از اردیبهشت آغاز می شود.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، با صدور دستور حسن روحانی رئیس جمهور برای آغاز فاز نخست طرح متفاوت نوسازی هسته قدیمی شهرها از اواسط زمستان سال گذشته، متولی نوسازی در پایتخت، در قالب یک فراخوان 15 نقطه در 7 منطقه فرسوده شهر تهران را به عنوان اراضی تحت مالکیت شهرداری یا دولت که آماده واگذاری به سرمایه ­گذار بخش خصوصی هستند را معرفی کرد. در قالب این فراخوان که از 15 بهمن ماه سال گذشته آغاز و تا 24 اسفند ماه ادامه داشت، حدود 90 شرکت بزرگ سرمایه ­گذاری اولین مرحله ثبت نام خود را انجام داده ­اند.

رضا میرصادقی متولی نوسازی بافت فرسوده در پایتخت در گفت و گو با پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، با بیان اینکه در میان این شرکت ها، اسامی سرمایه گذاران بزرگ حوزه ساخت و ساز نیز دیده می­شود، گفت: 24 اسفند ماه سال گذشته مرحله نخست فراخوان جذب سرمایه ­گذار پایان یافت و پس از آن مکاتبات و بررسی­ ها برای دریافت و تکمیل اسناد سرمایه ­گذاران شرکت کننده آغاز شد. این بررسی­ها نشان داد حدود نیمی از 90 شرکتی که تا کنون در این فراخوان ثبت نام کرده­ اند، اسناد مورد نیاز را برای سازمان نوسازی شهر تهران ارسال کرده­ اند. از این رو تا دوشنبه هفته آینده به باقی شرکت ها فرصت داده شده تا اسناد مورد نیاز خود را تکمیل کنند.

وی به رتبه ­بندی شرکت ها تا این مرحله و نحوه انتخاب از میان ثبت­نام کنندگان در فراخوان اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه شرایط مشخصی برای جذب بخش خصوصی در این طرح تعیین شده است بنابراین شرکت های پیمانکاری به عنوان سرمایه­ گذار نمی توانند در این طرح حضور داشته باشند این در حالی است که بخشی از شرکت های ثبت نام کننده در این فراخوان از این گروه هستند.تا کنون از میان شرکت های ثبت نام کننده حدود 36 شرکت رتبه بندی شده اند و پس از پایان یافتن مرحله ارسال و تکمیل مدارک، تا پایان ماه جاری رتبه بندی میان شرکت ها به اتمام خواهد رسید.

مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران اضافه کرد: طی 10 روز نخست اردیبهشت ماه نیز تکلیف 15 سرمایه گذار اصلی برای حضور در این طرح ملی تعیین می شود. وی با تاکید بر اینکه برای انتخاب سرمایه گذار پنج شرط اولیه تعریف شده است، عنوان کرد: از آنجا که برای اجرای طرح ملی بازآفرینی در شهر تهران در این مرحله بیش از 15 شرکت نیاز نداریم بنابراین با توجه به شروط پنج گانه تعریف شده انتخاب سرمایه گذاران انجام می شود.

به گفته وی نکته مهمی که یکی از وجوه تمایز این طرح با سایر طرح های نوسازی اجرا در محدوده بافت فرسوده است کنترل کیفی پروژه ها در طول مراحل مختلف ساخت و ساز از یک سو و الزام سرمایه گذار به رعایت برنامه زمان بندی اعلام شده است.

وی به این شرایط اشاره کرد و افزود: «حداقل سرمایه مورد نیاز» نخستین شرط برای ورود سرمایه گذار بخش خصوصی به پروژه های جدید نوسازی است. مطابق با شرایط اعلام شده حداقل سرمایه مورد نیاز برای ثبت نام در طرح جدید نوسازی بافت فرسوده معادل 14 میلیارد تومان است. دومین شرط سرمایه‌گذار برای ورود به پروژه ملی بازآفرینی دارا بودن حداقل رتبه صلاحیت ۲ پیمانکاری ساختمان سرمایه‌گذار یا یکی از اعضای گروه مشارکت الزامی است که به نوعی می‌تواند رعایت حداقل استانداردهای کیفی ساخت وساز را تضمین کند. شرط سوم، رعایت مشخصات فنی ساخت و ساز است. زیربنای تعریف شده برای ساخت‌وسازها در ۱۵نقطه معادل ۶۰ درصد سطح اشغال و در ۵طبقه برنامه‌ریزی شده‌اند. زیربنای تعیین شده برای هر زمین ترکیبی از کاربری‌های مسکونی و خدماتی است که البته تراکم غالب در آنها مسکونی است.

میرصادقی شرط چهارم را انتخاب سرمایه‌گذار عنوان کرد و گفت: این مرحله صورت دو مرحله‌ای خواهد بود. در مرحله نخست طی یک فراخوان سرمایه‌گذاران شناسایی می‌شوند. و در مرحله دوم که مرحله نهایی است یک مناقصه محدود برگزار می‌شود و در این مرحله براساس پیشنهادهای ارائه شده درخصوص زمان‌بندی، قدرالسهم سرمایه‌پذیر و کیفیت ساخت پروژه سرمایه‌گذار نهایی انتخاب می‌شود. محدوده زمانی اعلام شده برای ساخت پروژه‌های ساختمانی در این طرح بین ۱۸ تا ۳۶ ماه تعیین شده است.

پنجمین شرط شهرداری اجرای دو تکلیف از سوی سرمایه‌گذار است. در شرایط ارائه شده به صراحت اعلام شده انتقال ساکنان بافت فرسوده به واحدهای نوساز سهم سرمایه‌پذیر بر عهده سرمایه‌گذار است همین‌طور تکلیف دومی که برای آزادسازی بر عهده سرمایه‌گذار گذاشته است این است که مسوولیت تامین ودیعه اسکان موقت بر عهده سرمایه‌گذار خواهد بود.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000