آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد

تورم ۸.۸ درصدی بخش مسکن در ماه نخست

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۷/۰۲/۰۶
بر اساس آمارهای بانک مرکزی تورم نقطه به نقطه گروه «مسکن و انرژی» در فروردین ماه سال جاری ۸.۸ درصد گزارش شده است. همچنین تورم ماهانه این گروه به میزان ۰.۴ درصد ثبت شده است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، بانک مرکزی جدیدترین گزارش شاخص بهای مصرف کننده در فروردین ماه سال جاری را منتشر کرد. این گزارش نشان می دهد که در فروردین ماه تورم ماهانه گروه مسکن و حامل های انرژی، 0.4 درصد ثبت شده است. این در حالی است که در اسفند ماه سال 1396 تورم ماهانه به میزان 0.7 درصد ثبت شده بود، در نتیجه از سطح تورم ماهانه در فروردین ماه سال جاری نسبت به اسفند ماه سال گذشته کاسته شده است. تورم ماهانه مسکن، تغییرات شاخص گروه را در یک ماه نسبت به «ماه قبل» نشان می دهد.

روند نزولی در آمار تورم نقطه به نقطه نیز قابل مشاهده است. بر اساس آمارهای بانک مرکزی، نرخ تورم نقطه به نقطه گروه مسکن در فروردین ماه 8.8 درصد ثبت شده است. این رقم در اسفند ماه سال قبل، به میزان 8.9 درصد گزارش شده بود که نشان می دهد، این نرخ کاهش ملایمی را ثبت کرده است. نرخ تورم نقطه به نقطه مسکن، تغییرات شاخص گروه را نسبت به «ماه مشابه سال قبل» ارزیابی می کند. البته باید توجه کرد که با توجه به تعطیلات نوروزی و به تبع آن کاهش میزان معاملات در فروردین ماه نسبت به اسفند، روند نزولی تورم قابل پیش بینی است. این آمار در گزارش شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی بانک مرکزی منعکس شده است. این شاخص معیار سنجش تغییرات قیمت کالاها و خدماتی است که توسط خانوارهای شهرنشین ایرانی به مصرف می رسد. این شاخص به عنوان وسیله ای برای اندازه گیری سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات مورد مصرف خانوارها، یکی از بهترین معیارهای سنجش تغییر قدرت خرید پول داخل کشور به شمار می رود. کاربرد این شاخص برای تعدیل مزد و حقوق در قراردادهای دو جانبه و نیز دعاوی حقوقی و به عنوان مهمترین معیار سنجش میزان تورم در اقتصاد ایران اهمیت فراوان دارد. در این گزارش، گروه مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت ها به عنوان یک گروه تشکیل شده است. این گروه مهمترین گزارش شاخص بهای مصرف کننده است زیرا ضریب اهمیت این گروه 37 درصد ثبت شده است. به بیان دیگر، بیش از یک سوم، وزن شاخص کل از گروه مسکن و حامل های انرژی تشکیل می شود و تغییرات این گروه اثر قابل توجهی در وزن کل شاخص دارد.

آمارهای بانک مرکزی نیز از شاخص کل نشان می دهد که این رقم در فروردین ماه به 115.6 واحد رسیده است. این موضوع نشان می دهد که نرخ تورم ماهانه در فروردین ماه به میزان 0.8 درصد افزایش یافت. همچنین میزان تورم نقطه به نقطه کل نیز در فروردین ماه به سطح 7.9 درصد رسیده است. با این آمار مشاهده می شود که روند نرخ تورم کل نیز نزولی بوده است. در اسفند ماه سال قبل، نرخ تورم ماهانه معادل با 1.1 درصد گزارش شد، همچنین نرخ تورم نقطه به نقطه در اسفند ماه سال قبل رقم 8.3 درصد بوده است. با این آمار می توان مشاهده کرد که نرخ تورم میانگین در نخستین ماه سال نیز رقم 9.2 درصد همچنان در سطح تک رقمی باقی مانده است. در انتهای سال گذشته، نرخ تورم در سطح تک رقمی قرار داشت و این دومین سال متوالی بود که نرخ تورم در سطح تک رقمی باقی می ماند. نرخ تورم میانگین، تغییرات شاخص بهای مصرف کننده در 12 ماه منتهی به یک ماه، نسبت به مدت مشابه سال قبل در نظر می گیرد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000