شیب رشد قیمت آپارتمان در تهران منفی شد

شروع کاهشی بازار مسکن ۹۷

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۷/۰۲/۰۹
ماه اول بازار معاملات خرید مسکن در سال ۹۷ برای شهر تهران، با کاهش ۲ درصدی قیمت به پایان رسید.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، قیمت مسکن در فروردین امسال همزمان با ریزش 59 درصدی حجم معاملات نسبت به اسفند پارسال، با رشد منفی ماهانه مواجه شد.
آمارهای بانک مرکزی از تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در فروردین امسال حکایت از آن دارد که متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی از 5 میلیون و 638 هزار تومان در اسفند 96 به 5 میلیون و 528 هزار تومان در فروردین 97 رسید که 2 درصد کاهش ماهانه نشان می دهد.
با این حال متوسط قیمت مسکن در فروردین امسال نزدیک به 30 درصد بیشتر از فروردین سال گذشته است. در اولین ماه از سال 96 آپارتمان های شهر تهران با میانگین قیمت متر مربعی 4 میلیون و 267 هزار تومان خرید و فروش شدند.
ماه گذشته در بازار مسکن تهران 5 هزار واحد مسکونی معامله شد که 59 درصد کمتر از حجم معاملات اسفند بوده است. تعداد آپارتمان هایی که در اولین ماه از سال 97 فروخته شد همچنین 6 درصد کمتر از معاملات اولین ماه سال 96 است.
شروع کاهشی معاملات مسکن در سال 97 از این منظر که تورم ماهانه مسکن فروکش کرده است نکته مثبت بازار به حساب می آید اما کوچک شدن ابعاد بازار نسبت به فروردین سال گذشته، پیام خوشایندی برای آینده رونق معاملات مسکن ندارد.
خریداران مسکن به دلیل سطح نامطلوب قیمت ها، امکان خرید ندارند. از طرفی، رشد قابل توجه قیمت مسکن طی ماه های گذشته، قدرت خرید تسهیلات را تا حدودی تحت تاثیر قرار داده است.
ماه گذشته با استناد به اطلاعات بانک مرکزی، منطقه 5 تهران به لحاظ سهم از معاملات، رتبه اول را به خود اختصاص داد. 14 درصد از معاملات خرید مسکن در تهران طی فروردین امسال در منطقه 5 انجام شد. یک سوم از کل معاملات خرید و فروش آپارتمان در تهران در سه منطقه 5، 4 و 2 انجام می شود. این در حالی است که 30 درصد مابقی در 12 منطقه عمدتاً جنوبی شهر رقم می خورد. بنابراین، تغییرات قیمتی و معاملاتی این سه منطقه،‌ تاثیر بزرگی بر میانگین قیمت،‌حجم کل معاملات و همچنین متغیرهای ملکی سایر مناطق پایتخت دارد.
ماه گذشته بیشترین رشد متوسط قیمت مسکن به لحاظ تغییرات نقطه ای در بین مناطق 22 گانه تهران،‌ برای منطقه 5 اتفاق افتاد. در منطقه 5، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در فروردین امسال به 7 میلیون و 154 هزار تومان رسید که 47 درصد افزایش نشان می دهد. همچنین کمترین تورم نقطه ای مسکن در این ماه در منطقه 19 تهران با نرخ 4 درصد به ثبت رسید.
در بین 22 منطقه تهران، کمترین متوسط قیمت مسکن به منطقه 18 تعلق دارد که معادل متر مربعی 2 میلیون و 640 هزار تومان است.
بانک مرکزی در اولین گزارشی که از بازار معاملات مسکن سال 97 منتشر کرده، آمار قبلی مربوط به متوسط قیمت در سال 96 را اصلاح کرده است.
پیش تر، متوسط قیمت مسکن در اسفند 96 متر مربعی 5 میلیون و 750 هزار تومان اعلام کرده بود. این آمار را بانک مرکزی نیمه فروردین امسال در گزارشی با عنوان تحولات بازار مسکن در اسفند 96 منتشر کرد.
اما در گزارش جدید بانک مرکزی، متوسط قیمت مسکن در اسفند 96، مترمربعی 5 میلیون و 600 هزار تومان اعلام شده است.
آنچه باعث شده بانک مرکزی، قیمت مسکن مربوط به اسفند 96 را تعدیل کند، تصحیح اطلاعات مربوط به موجودی واحدهای مسکونی در مناطق 22 گانه است.
بانک مرکزی در این باره اعلام کرد، موجودی واحدهای مسکونی در هر یک از مناطق تهران را با استناد به نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال 95، مورد بازنگری قرار داده است. از آنجا که تعداد واحدهای مسکونی در هر منطقه، در محاسبه متوسط وزنی قیمت مسکن در تهران، بکار گرفته می¬شود، اصلاح این شاخص در آمارها، باعث تغییر متوسط قیمت مسکن می شود.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000