رئیس کل بانک مرکزی تشریح کرد

روایت بانک مرکزی از تسهیلات صندوق پس انداز یکم

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۷/۰۲/۱۰
آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد که در طرح صندوق پس انداز مسکن یکم، ۳۷ هزار نفر تسهیلات خود را دریافت کردند و در این بخش ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، رئیس کل بانک مرکزی معتقد است که در چهار سال گذشته بیشترین تصمیمات و مصوبات شورای پول و اعتبار برای بخش مسکن اتخاذ شده است. ولی ا... سیف معتقد است که آثار این تصمیمات قابل مشاهده بوده و تحرکی در بخش مسکن ایجاد شده است. تحرکاتی که نوید بخش حرکت در سایر بخش ها خواهد بود. البته رئیس کل بانک مرکزی، به طور مشخص عنوان نکرد که منظور از این تحرکات در بخش مسکن کدام مورد است، اما به نظر می رسد منظور این مقام مسوول، آمار رشد اقتصادی بخش مسکن از نگاه بانک مرکزی است. این آمار نشان می دهد که رشد اقتصادی در تابستان و پاییز سال جاری رقم مثبت را تجربه کرده و پیش بینی می شود، این رشد مثبت در فصل چهارم نیز ادامه یابد. ارزش افزوده بخش مسکن از سال 92 تا سال گذشته همواره رشد منفی را تجربه کرد که مهمترین علت آن رکود ساختمانی و دست کشیدن سازنده­ها از سرمایه ­گذاری در پروژه­های مسکونی بود.

به گفته سیف، با پی گیرهای مستمر رئیس جمهوری، برای بخش مسکن در سال 97 طرح ملی بازآفرینی بافت های فرسوده شهری در دستور کار قرار گرفته است، که این طرح می‌تواند آثار مثبت زیادی از جمله بهبود تغییر چهره شهرها، ایجاد اشتغال و تحرک اقتصادی را داشته باشد. وی تاکید کرد که وزارت راه و شهرسازی عاملیت این طرح را بر عهده دارد و نظام بانکی کشور با حمایت بانک مرکزی هم نقش جدی در این زمینه دارد.

رئیس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از صحبت های خود آمارهای بانک مرکزی از طرح صندوق پس انداز مسکن یکم را تشریح کرد. این آمارها نشان می دهد که در این طرح 296 هزار نفر، سپرده گذاری کردند که از این تعداد 37 هزار نفر تسهیلات خود را دریافت کردند. این صحبت رئیس کل بانک مرکزی حکایت از این دارد که طی یک سال اخیر، تقاضا به شکل قابل توجهی برای دریافت این نوع تسهیلات رشد کرده است. همچنین بر اساس آمارهای بانک مرکزی تاکنون به میزان 2 هزار و 700 میلیارد تومان تسهیلات صندوق پس انداز یکم پرداخت شده است.

همچنین رئیس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از صحبت های خود عنوان کرد: در طرح بازآفرینی بافت های فرسوده پیش بینی شده است که همه ساکنان یک محله، در جای دیگری اسکان موقت پیدا کنند. وی افزود: پیش بینی می شود 2 برابر واحدهای فرسوده تخریب شده واحدهای مسکونی جدید ایجاد شود. در این طرح ساکنان قبلی بافت فرسوده پس از نوسازی و بازآفرینی محله­، به محل اولیه خود برمی گردند و واحدهای خود را دریافت می کنند و بقیه واحدها به توسعه گر ارایه می شود تا به کمک تسهیلات خانه ­اولی آنها را به زوج­های جوان واگذار کند. سیف اضافه کرد: برای ساخت این واحدهای مسکونی از تسهیلات بانکی با نرخ سود پائین استفاده می شود که برای زوج‌های جوان خانه اولی، 6 درصد و در حوزه روستایی 4 درصد است. آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد که عزم سیاست گذار پولی برای حمایت از بخش مسکن به شکل هدفمند ادامه دارد. سیاست گذار پولی سعی کرده است در سیاست گذاری جدید با یک نرخ متعارف سود تسهیلات، قدرت تقاضا برای خرید خانه را در طبقه متوسط جامعه افزایش دهد.

قرار است سالانه 100 هزار واحد مسکونی در قالب طرح ملی بازآفرینی شهری در بافت­های فرسوده سراسر کشور روی زمین­های دولتی و شهرداری­ها احداث شود.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000