بازار معاملاتی مسکن در هفته های نخستین سال ۹۷

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۷/۰۲/۱۵
بررسی های آماری در سامانه اطلاعات املاک مسکن حکایت از آن دارد که در ۲۲ منطقه تهران روند معاملات در نخستین ماه سال جاری از نظم مشخصی پیروی نکرده است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن -هیبنا، از میان 22 منطقه شهر تهران، 15 منطقه با کاهش معاملات روبرو بوده است و شش منطقه افزایش معاملات را تجربه کرده اند. روند معاملاتی در یک منطقه نیز بدون تغییر مانده است.
در حالیکه انتظار می رفت رفتار معاملاتی منطبق با روند قیمتی تنظیم شود اما بررسی جزئی تر نشان می دهد برخی مناطق که با افزایش معاملات روبرو بوده اند قیمت مسکن نیز بالاتر رفته است. جالب آنکه برخی مناطق که با افت قیمتی شدید روبرو بوده اند در حوزه معاملات نیز چنین وضعیتی را تجربه کرده اند. منطقه هفت و شانزده دو نمونه مورد استناد این گزارش هستند.
در منطقه هفت با وجود افزایش قیمت، تعداد معاملات رشد کرده است اما در منطقه شانزده با وجود کاهش شدید قیمت، روند معاملات نیز سقوط داشته است.
مساله چیست؟
به نظر می رسد پاسخ را باید در تقاضاهای معاملاتی جست و جو کرد. به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، در مناطقی که ثبات قیمتی وجود داشته روند معاملات بهبود یافته است. این در حالی است که در مناطق لوکس نشین یا محله هایی که با شیب تند قیمت روبرو بوده اند روند کاهش معاملات محسوس بوده است.
کارشناسان بازار اعتقاد دارند: جنس تقاضا موجب شده رفتار قیمتی و معاملاتی در اولین ماه سال نظم معناداری نداشته باشد. به اعتقاد این گروه از کارشناسان با توجه به اینکه متغیر تحریک کننده معاملات در برخی محله ها و مناطق تسهیلات پرداختی از محل صندوق مسکن یکم است بنابراین این دسته از تقاضا در محله های خاصی اقدام به جست و جو و خرید می کنند.
تحلیلگران بازار مسکن عقیده دارند تسهیلات پرداختی از محل این صندوق و همچنین سایر تسهیلات موجود در سبد تسهیلاتی بانک مسکن موجب می شود دو گروه در بازار حضور جدی باشند؛ زوج های خانه اولی و مصرف کنندگانی که بدنبال بهبود واحدهای مورد استفاده هستند. جنس تقاضای هر دو گروه گرچه واقعی است اما رفتار معاملاتی آنان با ملاحظاتی روبرو است.
در واقع کسانی که بدنبال تبدیل به احسن هستند استعداد مهاجرت منطقه ای را دارند و خانه اولی ها نیز با وجود نیاز به تامین سرپناه برخی متغیرها مانند منطقه زندگی را مد نظر دارند. بنابراین ممکن است در برخی مناطق با وجود کاهش شدید قیمت، منطقه هدف این گروه از خریداران نباشد و آنان ترجیح دهند در مناطقی که شیب افزایش قیمت کند است کماکان در جست و جوی یافتن واحد مسکونی دلخواه خود باشند.
روند آینده
برخی تحلیلگران اعتقاد دارند: تغییرات قیمت در مناطق مختلف ممکن است تقاضا ها را از این منطق به سوی مناطق با تغییر قیمت پایین تر سوق دهد. در واقع از دید آنان مهاجرت تقاضا به صورت عمودی و از بالا به پایین است. اما برخی دیگر بر این باور هستند که اگر نظام انگیزشی در بخش تامین مالی طراحی و پیاده سازی شود می توان تقاضا را به صورت متوازن تحریک کرد. با توجه به اینکه مناطقی دارای شیب نزولی قیمت و معاملات عمدتا در مناطق فرسوده و ناپایدار شهر قرار دارند پیش بینی می شود با رونق تسهیلاتی در بافت های فرسوده این مناطق نیز به جرگه مناطق با رونق معاملاتی اضافه شود.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000