معاون وزیر راه و شهرسازی تشریح کرد

برنامه سه وجهی برای تامین مسکن مصرفی

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۷/۰۲/۱۸
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی برنامه سه وجهی دولت برای تامین مسکن مصرفی مورد نیاز خانوارها را تشریح کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

حامد مظاهریان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، در تشریح این برنامه گفت: دولت برای حمایت از خانوارها و متقاضیان مصرفی مسکن یک برنامه سه وجهی تدارک دیده است که هم اکنون شاهد عملیاتی شدن بخش های مهمی از این برنامه برای حل مشکل تامین مسکن هستیم.
وی با بیان اینکه این سیاست، سه گروه از خانوارها و متقاضیان مصرفی واحدهای مسکونی را در برمی گیرد، گفت:خانه اولی ها، ساکنان بافت های فرسوده و گروه های نیازمند حمایت دولت برای تامین مسکن که به تنهایی قادر به تامین مسکن مورد نیاز خود برای سکونت نیستند این سه گروه را تشکیل می دهند که در واقع مهمترین اقشار نیازمند حمایت برای تامین مسکن هستند.
مظاهریان افزود: دولت با همکاری نظام بانکی همواره در صدد بهبود شرایط سکونتی در بافت های فرسوده از طریق کمک به نوسازی این بافت ها بوده است؛ اجرای سیاست های حمایتی در این زمینه موید این مطلب است؛ هم اکنون ساکنان و متقاضیان سکونت در بافت های فرسوده به ارزان ترین شکل تسهیلات خرید مسکن در این بافت ها دسترسی دارند که در مقاطع زمانی مختلف با تسهیل شرایط دریافت این تسهیلات، در واقع گام موثری در جهت بهبود این رویه حمایتی برداشته شده است. هم اکنون با تصویب جدید شورای پول و اعتبار، در بافت فرسوده تهران تسهیلات 80 و 160 میلیون تومانی با نرخ سود 6 درصد به خانه اولی ها پرداخت می شود.
وی گفت: در شرایط فعلی ساکنان و متقاضیان سکونت در بافت های فرسوده شهری می توانند از تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم که ارزان ترین و مناسب ترین شکل تسهیلات برای خانه دار شدن است استفاده کنند؛ این در حالی است که شرط خانه اولی بودن که یکی از شروط اساسی برای بهره مندی از این تسهیلات است برای ساکنان و متقاضیان خرید مسکن در بافت های فرسوده برداشته شده است و همین موضوع یکی از حمایت های موثر به منظور نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری محسوب می شود.
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی همچنین با اشاره به کاهش نرخ سود تسهیلات خرید مسکن در بافت های فرسوده گفت: علاوه بر آنچه گفته شد به تازگی، به دنبال پیشنهاد دولت و موافقت شورای پول و اعتبار نرخ سود تسهیلات خرید مسکن از محل صندوق پس انداز مسکن یکم برای متقاضیان خرید مسکن در بافت های فرسوده از 8 درصد به 6 درصد کاهش یافت که این اقدام نیز مشوق خوبی در جهت رونق معاملات مسکن در محدوده ها و محلات هدف نوسازی و کمک به تسریع فرآیند بازآفرینی شهری در این محدوده هاست.
وی همچنین به هدف گیری خانه اولی ها به عنوان گروه دیگری از متقاضیان اصلی مورد حمایت دولت در بازار مسکن خاطرنشان کرد: تجربه های گذشته نشان می دهد نظام پس انداز بهترین نظام تامین مالی برای خانه دار شدن و تامین مالی مسکن خانه اولی ها و سایر گروه های نیازمند مسکن مصرفی است؛ در این راستا دولت طی چند سال اخیر تلاش کرده است با پرهیز از مداخله مستقیم برای تامین مسکن اقشار متوسط جامعه از طریق راه اندازی و بازتعریف مجدد نظام پس اندازی با اتکا به سرمایه ها و منابع خود مردم اقدام به تامین مالی برای خرید مسکن مورد نیاز این دسته از متقاضیان کند. در این شکل، هزینه تامین منابع برای بخش مسکن به پایین ترین سطح ممکن می رسد چرا که نیازی به یارانه تسهیلات وجود ندارد و هزینه تمام شده تسهیلات در حد کارمزد بانکی، محدود می شود.
مظاهریان ادامه داد: راه اندازی صندوق پس انداز مسکن در این راستا صورت گرفته است که در قالب آن خانه اولی ها به مناسب ترین و ارزان ترین شکل تسهیلات مسکن دسترسی دارند و برای دریافت این تسهیلات اقدام به سپرده گذاری یکساله در این حساب برای دریافت تسهیلاتی معادل دو برابر سپرده اولیه می کنند؛ این تسهیلات هم اکنون با سقف 160 میلیون تومان برای زوجین خانه اولی شهر تهران و 80 میلیون تومان برای متقاضیان خانه اولی انفرادی پرداخت می شود. در شهرهای بزرگ نیز به ترتیب 120 و 60 میلیون تومان و در سایر شهرها به ترتیب 80 و 40 میلیون تومان است.
وی خاطرنشان کرد: همراستا با حمایت از متقاضیان خرید مسکن در بافت های ناکارآمد وفرسوده شهری و کاهش نرخ سود تسهیلات یکم برای خرید مسکن در بافت فرسوده به 6 درصد، نرخ سود تسهیلات مسکن یکم برای سایر متقاضیان –متقاضیان خرید مسکن در سایر مناطق شهری غیر از بافت های فرسوده – به 8 درصد کاهش یافته است که همین موضوع یکی از عوامل تحریک تقاضا در بازار مسکن است.
مظاهریان با بیان اینکه حمایت از گروه های مصرفی برای خانه دار شدن به هیچ وجه منجر به تورم مسکن و ایجاد تقاضای هیجانی در مقطع زمانی فعلی نمی شود افزود:دولت همچنین برای حمایت از گروه های کم درآمد برنامه مسکن اجتماعی را طراحی کرده است که به زودی عملیات اجرایی مربوط به آن آغاز خواهد شد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000