نشست طرح ملی بازآفرینی شهری استان کردستان

اولین نشست هم اندیشی طرح ملی بازآفرینی شهری با تأکید بر احیای بافت فرسوده و ناکارآمدشهری با همکاری دستگاههای اجرایی مرتبط و با محوریت بانک مسکن در مدیریت شعب استان کردستان برگزار شد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، جلال الدین سلیمی مدیر شعب استان ضمن ابراز خرسندی از حضور دستگاه های اجرائی مرتبط در این نشست و با تاکید بر اهمیت جذب سرمایه‌گذار در راستای احیای بافت‌های فرسوده شهری، گفت: احیای بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری یکی ازسیاست‌های بانک مسکن در سال‌جاری می باشد که برنامه‌ریزی‌های خاصی در این راستا در سطح کشور در حال انجام است.
سلیمی در ادامه بر حفظ بافت های سنتی و تاریخی استان در کنار نوسازی مناطق بافت فرسوده تأکید کرد و افزود: با توجه به اینکه حجم وسیعی از بافت های فرسوده در شهر ها را بافت های سنتی و تاریخی در مراکز شهری تشکیل می دهد می توان با بازسازی این مناطق و ایجاد جاذبه های گردشگری در کنار حفظ بافت های فرسوده و تاریخی ، موجبات جذب گردشگر به استان را نیز فراهم کرد.
مدیر شعب بانک مسکن کردستان ، مشارکت و توان سرمایه گذاری را به عنوان دو ویژگی مهم بانک مسکن برشمرد و تصریح کرد: یکی از بهترین راه های تامین مالی طرح های بهسازی و نوسازی شهری خصوصا طرح ملی بازآفرینی شهری ، جذب سرمایه گذاران خرد و کلان برای این طرح ها است و بانک مسکن نیز ضمن حمایت از این سرمایه گذاران ، با پرداخت تسهیلات مشارکت مدنی می تواند مکمل بسیار موثر و خوبی برای سرمایه گذاری در استان و احیای بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری باشد.
سلیمی از پرداخت تسهیلات بدون سپرده با نرخ سود 18 درصدی در این راستا خبر داد و گفت: این تسهیلات با نرخ سود 18 درصد اعطا می‌شود که10 درصد آن در تعهد دولت و 8 درصد سهم متقاضی تسهیلات است.
مدیر شعب بانک مسکن کردستان به سابقه درخشان شرکت سرمایه گذاری مسکن در استان بر حمایت جدی متولیان امر از شرکت سرمایه‌گذار زیر مجموعه بانک مسکن تاکید کرد و گفت: اجرای این طرح فرصتی مناسب برای آغاز سرمایه‌گذاری‌های مختلف شرکت سرمایه گذاری مسکن از شرکت های زیر مجموعه بانک مسکن در استان به ویژه شهر سنندج خواهد بود.
مدیرکل مدیریت بحران استان کردستان نیز در این نشست با بیان اینکه باید بسته های مربوط به طرح بازآفرینی شهری در جلسه بعدی ستاد معرفی شود، افزود: نیاز است اجرای این طرح با سرعت بیشتری انجام گیرد.
آرتیکاس اقبال ورود بانک مسکن استان کردستان را برای حمایت از اجرای این طرح قابل تقدیر دانست و اضافه کرد: حمایت بانک مسکن از احیای بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری قابل تقدیر بوده و نیاز است با ایجاد دفاتر تسهیل گری در سطح شهر، مردم را نسبت به مزایای این طرح آگاه کرده و در واقع این دفاتر رابط بین دولت و مردم باشند.
در ادامه این نشست فرهاد لشکری مدیرشهرسازی ومعماری اداره کل راه وشهرسازی کردستان با اشاره به اینکه تولید مسکن با حفظ بافت های قدیمی وتاریخی در دستورکار این اداره کل قراردارد، گفت: بی شک ساخت وساز در محله های قدیمی با کسب مجوزاز سازمان میراث فرهنگی قابل انجام است.
عزیزالله رضاعی معاون فرماندار سنندج هم در این نشست با اشاره به زلزله سال گذشته کرمانشاه، گفت: علی رغم اینکه کانون وقوع این زلزله با سنندج فاصله زیادی داشت ولی درشهرماهم احساس شدوحتی حدود۵۰۰خانه هم دراینجا خسارت دید.
رضاعی با بیان اینکه ۴۰۰ هکتار بافت تاریخی و قدیمی در سنندج وجود دارد، افزود: باید فکر و تدبیری برای این بافت ها انجام شود تا در زمان وقوع حادثه ای هم چون زلزله شاهد کمترین آسیب و خسارت باشیم.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان نیز به حفظ بافت های سنتی و تاریخی در کنار احیای بافت فرسوده اشاره کرد و ابراز داشت : دربافت های قدیمی وتاریخی سطح استان بناهایی وجود دارد که ارزش حفظ و حراست دارند و باید همواره در این راستا تلاش کنیم.
لقمان حیدری سرپرست سازمان عمران و باز آفرینی فضاهای شهری شهرداری سنندج از اعلام آمادگی همکاری شهرداری دراحیای بافت فرسود و ناکارآمد خبر داد و گفت: این سازمان توانایی استارت حرکت دراجرای این طرح وهمچنین سرمایه گذاری درآن رادارد.
حیدری با اشاره به اینکه حل مشکلات ساخت و ساز در اراضی قولنامه ای هم نیازمند تدبیر مسئولان است، بیان کرد: مکانیزم حرکتی برای پرداخت تسهیلات برای ساخت واحدهایی در مناطق با بافت فرسوده باید تدوین شود.
گفتنی است شرکت کنندگان در پایان این نشست بر تدوین طرح جامع سرمایه گذاری جهت احیای بافت فرسوده شهر سنندج و ارائه آن به مدیریت شعب بانک مسکن استان کردستان تأکید کردند .


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000