عضو کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد:

تحول در نوسازی بافت های فرسوده در آینده نزدیک

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۷/۰۲/۲۵
شهرام کوسه غراوی با اشاره به اقدامات موثر دولت برای نوسازی بافت های ناکارآمد شهری گفت: امیدواریم در دولت فعلی با تمرکز بر سیاست های نوسازی این مناطق، شاهد یک تحول در احیا و بهسازی بافت های فرسوده در آینده نزدیک باشیم.
پایگاه خبری بانک مسکن

شهرام کوسه غراوی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، با اشاره به کاهش نرخ سود بازپرداخت تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم، گفت: اخیرا اقدامات خوبی در حوزه پرداخت تسهیلات خرید مسکن از محل صندوق پس انداز مسکن یکم و اوراق حق تقدم انجام شده است به گونه ای که نرخ سود بازپرداخت تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم (از محل سپرده گذاری) بین 1.5 تا 2 واحد درصد در مناطق شهری و بافت فرسوده کاهش پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه تسهیل شرایط ارائه تسهیلات مسکن نیز از ضرورت هایی است که برای ساماندهی وضعیت بازار باید مدنظر قرار گیرد، افزود: با همین رویکرد تصمیم مهم دیگری که در این بخش اتخاذ شده افزایش طول دوره بازپرداخت تسهیلات در مناطق بافت ناکارآمد شهری است که از 12 سال به 15 سال برای متقاضیان استفاده از تسهیلات اوراق افزایش یافت.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت احیای بافت های فرسوده شهری، گفت: زلزله های اخیر به ویژه کرمانشاه هشداری برای مسئولان بود تا فرایند احیا و بازسازی بافت های فرسوده تسریع شود چرا که تجربه وقوع این زلزله ها نشان داد بیشترین آسیب های جانی و مالی مربوط به بافت های ناکارآمد شهری و املاک فرسوده و محله های کلنگی شهرها است.
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه تمرکز دولت برای نوسازی بافت های فرسوده یکی از مهمترین اقداماتی است که باید در قالب یک سیاست دائمی و برنامه پایدار باشد گفت: بر اساس برنامه پنجم توسعه قرار بود سالانه 10 درصد از این بافت ها نوسازی شوند اما متاسفانه این اتفاق رخ نداد که امیدواریم در دولت فعلی با تمرکز بر سیاست های نوسازی این مناطق، شاهد یک تحول در احیا و بهسازی بافت های فرسوده در آینده نزدیک باشیم.
کوسه غراوی، افزود: امیدواریم با اطلاع رسانی خوب، مردم در جریان جزئیات استفاده از این تسهیلات قرار گیرند تا بتوانند از مزایای آن بهره مند شوند.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، گفت: علاوه بر این، سیاست های تسهیل گیر در حوزه تامین مسکن می تواند چرخه اقتصادی کشور در همه حوزه ها را به حرکت در بیاورد چرا که بخش مسکن به عنوان پیشران اقتصاد کشور با بیش از 100 رشته صنعتی و تولیدی به صورت مستقیم و غیرمستقیم در ارتباط است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه مسکن به صنایعی چون سیمان، فولاد، آهن و سایر مصالح وابسته است، بنابراین سیاست های حمایتی از مردم و تدوین بسته های متنوع برای اقشار مختلف می تواند به تحرک بخشی اقتصاد به ویژه صنعت ساخت کشور کمک کند.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهاراتش بر لزوم اقدامات بازدارنده برای جلوگیری از رشد قیمت مسکن تاکید کرد و گفت: مجموعه‌ای از عوامل باید دست به دست هم داده تا قیمت مسکن به آرامش و ثبات نسبی نزدیک شود که در همین راستا مقابله با دلالی و همچنین اثرات روانی، نظارت ویژه دستگاه های نظارتی لازم است تا به این ترتیب حباب نرخ ها تخلیه شده یا حداقل از این بیشتر نشود.
کوسه غراوی با اشاره به برخی اظهارنظرها و تاثیرگذاری آن بر بازار مسکن، گفت: متاسفانه بازار مسکن بیش از اینکه درگیر مشکلات واقعی باشد با جو روانی ناشی از اظهارات خلاف واقع درگیر است.
وی ادامه داد: برخورد با دلالی مخرب در بازار مسکن یکی از مهم ترین اهرم فشارهای تنظیم نرخ ها در این بازار است که باید از سوی دستگاه های نظارتی همچون سازمان تعزیرات حکومتی به جد دنبال شود. اکنون با توجه به ثبات نسبی نرخ ارز در بازار و همچنین تشدید کنترل ها بر نقدینگی تزریق شده به مسکن این بخش به سمت ثبات هدایت می شود.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000