پایگاه خبری بانک مسکن بررسی می کند

خطای شناختی در مصرف بهینه آب

کمپین اجتماعی «من ایرانم، مرا دریاب» با حمایت بانک مسکن سعی می کند به کارگیری روش هایی برای حذف مصارف غیرضروری در زمینه آب را تشریح کند.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، برخی از افراد در مواجهه با شیوه های درست مصرف کردن با این خطای شناختی مواجه می شوند، که مصرف درست و بهینه را معادل با کاهش مصرف ضروری تلقی می کنند، این در حالی است که اقتصاددانان درباره نحوه مصرف به این نکته توجه می دهند که مراد از صرفه جویی، کم مصرف کردن نیست، بلکه بهره گیری روش هایی برای کاهش زیان و به اصطلاح، ایجاد روش های بهینه مصرف است.

باید این اصل اخلاقی پذیرفته شود که در هر منبع طبیعی که بخشی از نیاز انسان را برطرف می سازد، به مقدار مورد نیاز از آن استفاده کرد و این موضوع در شرایط طبیعی، توسط عموم مردم پذیرفته شده است. تنها مسأله ای که اقتصاددانان آن را مطرح می سازند این است که در زمان بحران های اقتصادی و کاهش توزیع و یا تولید، باید به حداقل بسنده کرد و درحد رفع حاجت و نیاز ضروری از آن استفاده کرد تا فرصت بیش تری به دیگران داده شود. در حقیقت در زمان بحران سخن از مصرف در حد ضرورت و رفع نیاز است ولی این بدان معنا نیست که شخص از سطح مصرف معقول خود بکاهد. در کنار تغییر روش های مصرف، باید از روش هدر رفت آب نیز جلوگیری کرد. به عنوان مثال در اروپا، قریب به یک سوم آب شهری از محل نشت لوله‌ها اتلاف می‌شود. با نصب سنسور در لوله‌ها و استفاده‌ از روبات‌های لوله‌نورد نشت‌یاب، اتلاف آب در بیت ‌المقدس ۱۱ درصد است که کمترین در دنیا به‌ حساب می‌آید. اتلاف آب اما در تهران بین ۶۵ تا ۷۵ درصد تخمین زده می‌شود.

به گفته کارشناسان، بحران آب اما فقط با دقت در مصرف حل نمی‌شود. عرضه آب را نیز باید افزایش داد. یک راه افزایش عرضه آب، افزایش بارش است. درخت‌ها، به ‌واسطه رطوبتی که ایجاد می‌کنند، بارور‌کننده‌ طبیعی ابر هستند. به همین دلیل مناطق جنگلی چون آمازون بارندگی بیشتری نیز دارند. آب باران بارورکننده جنگل است و جنگل بارورکننده ابر. در فلات ایران اما شاهد جنگل‌زدایی و پیشرفت کویر هستیم که خود موجب کاهش بارندگی و جنگل‌زدایی بیشتر می‌شود. در اینجاست که باید افزایش عرضه آب را مهندسی کرد. تصفیه آب شور یا تقطیر با انرژی خورشیدی، از روش‌های مرسوم هستند. راه دیگر افزایش عرضه آب، بازیافت آب فاضلاب شهری و آب باران جاری در خیابان‌ها برای مصارف مختلف است. یک استفاده آب بازیافتی، آبیاری کشاورزی است. از مصارف دیگر آن مبارزه با آتش‌سوزی جنگل‌ها‌ست. مورد مصرف دیگر افزایش جریان رود‌خانه‌ها به منظور اجتناب از ورود آب شور دریا به جلگه‌ رودخانه است. یکی از کشورهای موفق در بازیافت آب اسپانیا است که یک چهارم کل آب فاضلاب و باران شهری را بازیافت می‌کند. اما در خاورمیانه هم تجربه‌ای موفق وجود دارد. در سرزمین‌های اشغالی ۸۵ درصد فاضلاب پس از بازیافت به مصرف کشاورزی می‌رسد و ۱۰ درصد آن برای اطفای حریق و حفظ سلامت رودخانه‌ها استفاده می‌شود. به‌عبارت دیگر فقط ۵ درصد فاضلاب بدون استفاده به دریا می‌ریزد.کارشناسان معتقدند راه‌اندازی صنایع تصفیه آب یا بازیافت آب، با دستور و ابلاغ و برنامه پنج‌ساله محقق نمی‌شود. برای افزایش بازده آب، انگیزه اقتصادی لازم است. انگیزه اقتصادی را بازار آزاد ایجاد می‌کند. بنابراین به ‌جای کارگروه و آیین‌ نامه، به یک بازار آب و حقوق تعریف شده مالکیت آب نیازمندیم.

بانک مسکن با کمپین اجتماعی «من ایرانم، مرا دریاب» قصد دارد در زمینه نحوه مصرف بهینه آب شرب در کشور، فرهنگ­سازی کند و از شیوه­ هایی که منجر به بهبود وضعیت مصرف آب و کاهش معضل کمبود منابع آبی می­شود حمایت لازم و موثر را به عمل آورد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000