گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار ملک منتشر شد

رشد توام قیمت و معاملات مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۷/۰۳/۰۶
بازار مسکن در ماه دوم از سال ۹۷ با رشد همزمان معاملات و قیمت آپارتمان مواجه شد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن -هیبنا، اطلاعات جدید بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران نشان می دهد: در اردیبهشت امسال 19 هزار و 107 واحد مسکونی در شهر تهران فروخته شد که این میزان معاملات مسکن در مقایسه با مدت مشابه در سال 96، رشد 16.7 درصدی به خود گرفته است.
افزایش نزدیک به 17 درصدی حجم معاملات خرید آپارتمان در تهران طی ماه گذشته نسبت به اردیبهشت پارسال در شرایطی رقم خورده که میانگین قیمت مسکن نیز در همین بازه زمانی با افزاش چشمگیر روبرو بوده است.
متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران در اردیبهشت ماه سال جاری به سطح 5 میلیون و 978 هزار تومان رسید که 8.2 درصد نسبت به فروردین 97 و 34.8 درصد نیز نسبت به اردیبهشت 96 افزایش پیدا کرده است.
نرخ رشد نقطه ای قیمت مسکن در اردیبهشت ماه، در طول دست کم سه سال اخیر به لحاظ میزان افزایش بی سابقه بوده است و بالاترین تورم مسکن از سال 92 تا کنون به حساب می آید.
متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان در تهران در اردیبهشت پارسال 4 میلیون و 400 هزار تومان بود که به این ترتیب میانگین قیمت ها بیش از یک میلیون تومان افزایش یافته است.
طی دو ماه اول امسال در مجموع بیش از 24 هزار واحد مسکونی در تهران فروخته شد که معدل آن نسبت به دو ماه اول سال گذشته رشد 11 درصدی نشان می دهد.
بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده در میان مناطق 22 گانه شهرداری تهران معادل 12 میلیون و 500 هزار تومان به منطقه یک و کمترین آن با 2 میلیون و 700 هزار تومان به منطقه 18 تعلق داشته است.
همچنین در این ماه، واحدهای مسکونی با سطح زیر بنای کمتر از 80 متر مربع، سهم 55.6 درصدی از معاملات انجام شده را به خود اختصاص دادند که از این میان، بیشترین سهم از معاملات انجام شده نیز به واحدهای مسکونی با زیربنای «60 تا 70» متر مربع اختصاص داشته است.
بر اساس این گزارش، نزدیک به 10 درصد از آپارتمان هایی که در ماه گذشته در شهر تهران فروخته شده، میانگین قیمت 3 تا 3.5 میلیون تومان به ازای هر مترمربع داشته است. این سهم،‌ بالاترین سهم در بین سایر گروه های قیمتی است. سهم آپارتمان های با قیمت متر مربعی 3.5 تا 4 میلیون تومان از معاملات مسکن شهر تهران در ماه گذشته، 8 درصد بوده است. سهم سایر گروه های قیمتی نیز به مراتب کمتر از این مقدار بوده است.
نزدیک به 8 درصد از کل آپارتمان های فروخته شده در تهران طی ماه گذشته قیمت بالای 10 میلیون تومان به ازای هر مترمربع داشته است.
این آمار بیانگر آن است که خریداران مسکن در تهران عمدتاً متقاضی واحدهای مسکونی با قیمت فروش متر مربعی 3 تا حداکثر 5 میلیون تومان هستند.
سال گذشته و سال قبل از آن، تمرکز خریداران بر واحدهای با قیمت متر مربعی 2.5 تا حداکثر 4 میلیون تومان بود.
به گزارش هیبنا، بانک مرکزی نرخ رشد شاخص اجاره بهای مسکن در تهران و کل کشور را به ترتیب 11 درصد و 9.6 درصد اعلام کرده است که مشخص می کند تورم اجاره کمتر از تورم مسکن است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000