رکوردزنی اوراق مسکن در اردیبهشت

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۷/۰۳/۰۹
با وجود رشد حدود ۲۹ درصدی مبادله اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در اردیبهشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، قیمت اوراق با افت ۱۱ درصدی همراه بوده است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن – هیبنا، بازار رسمی مبادله اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات بدون سپرده مسکن در فرابورس، به دنبال بازگشت رونق به معاملات مسکن روزهای گرمی را پشت سر می‌گذارد.

رونق مبادله اوراق مسکن به عنوان یکی از بازارهای بالادست بخش مسکن از سال گذشته مشهود بود اما از ابتدای امسال به نظر می‌رسد استفاده از تسهیلات از محل خرید اوراق مسکن با اقبال بیشتری روبرو شده است.

در فروردین ماه سال گذشته حدود 572 هزار فقره اوراق به بهای میانگین 70 هزار و 880 تومان مبادله شد که این میزان در سال جاری با حدود 23 درصد رشد به 707 هزار فقره رسید. در این میان قیمت اوراق نیز در فروردین امسال با وجود اقبال به خرید با افت روبرو شد طوری که به طور متوسط 12.2 درصد از قیمت هر فقره اوراق در فروردین 97 کاسته شد.

اگرچه بهای اوراق تسهیلات مسکن در سال جدید در پایین‌ترین سطح ممکن قرار داشت اما پس از دو ماه نوسان این قیمت قدری افزایش یافته است به این ترتیب که قیمت از حدود 62 هزار تومان در ابتدای امسال به حدود 65 هزار تومان در حال حاضر رسیده است. اما حتی این قیمت نیز در مقایسه با میانگین قیمت اوراق در بهار سال گذشته بسیار کمتر است.

اردیبهشت امسال با ثبت بیش از 19 هزار فقره معامله مسکن، یک ماه استثنایی در بازار مسکن از زمان پیش‌رونق تاکنون به شمار می‌آید. به تناسب این حجم از معاملات، مبادله اوراق نیز روند افزایشی داشته است، طوری که بیش از یک میلیون و 700 هزار فقره اوراق مسکن در ماه میانی بهار مبادله شد که این میزان در مقایسه با سال گذشته حدود 29 درصد رشد داشته است.

میانگین قیمت 24 نماد اوراق تسه – اوراق بانک مسکن- که اکنون در فرابورس در حال مبادله است در اردیبهشت 64 هزار و 900 تومان بوده و در هفته اول خرداد نیز تقریبا در همین حدود حفظ شده است.

البته گزارش مبادله اوراق در هفت روز اول خرداد حاکی از این است که رشد مبادلات در مقایسه با مدت مشابه پارسال ادامه دارد. امسال در هفت روز اول خرداد 550 هزار و 540 فقره اوراق مبادله شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 48 درصد رشد داشته است.

تقریبا در تمام روزهای معاملاتی این هفته از خرداد، تعداد اوراق مبادله شده بیش از 100 هزار فقره بوده و در این میان تنها روز اول این ماه استثنا بوده است. این حجم از مبادلات روزانه حتی از متوسط مبادله اوراق در روزهای مختلف اردیبهشت امسال نیز بیشتر است.

به نظر می‌رسد بخشی از تقاضای خرید اوراق که عمدتا متقاضیان بالقوه خرید مسکن در خرداد و تیرماه پیش‌رو هستند، با توجه به تعطیلات هفته دوم خرداد ماه تلاش کرده‌اند اوراق مورد نیاز خود را قبل از تعطیلات خریداری کنند و به همین خاطر میزان مبادله روزانه اوراق در خرداد، از اردیبهشت گرم بازار مسکن نیز پیشی گرفته است.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند با توجه به مدیریت عرضه اوراق تسه از سوی بانک مسکن، نوسان قیمت این اوراق در هفته‌های پیش‌رو نیز حتی در صورتی که تنور معاملات مسکن گرم‌تر از وضعیت کنونی شود، از محدوده مورد انتظار فراتر نرود و حداکثر به متوسط قیمت اوراق در سال گذشته برسد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000