روش‌های خانه دار شدن که کمتر کسی از آنها خبر دارد

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۷/۰۳/۱۲
آنچه مهم ترین عامل برای ایجاد رونق نسبی مجدد برای بازار مسکن محسوب می شود، تسهیلات خرید مسکن است که می تواند به افزایش قدرت خرید خانوارهای متوسط و افزایش معاملات واحدهای میان متراژ کمک کند.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن - هیبنا، در مسیر دریافت انواع تسهیلات مسکن، متقاضیان با پرسش هایی روبه رو هستند که برخی از آنها جزء بیشترین سؤالات بوده که به چند نمونه از آنها اشاره می شود.
یک سوال کلیدی این است که آیا در صورت داشتن سابقه دریافت تسهیلات مسکن، باز هم می توانیم تسهیلات جدید بگیریم؟
در حال حاضر امکان دریافت همزمان چندین فقره تسهیلات مسکن با استفاده از اوراق تسهیلات مسکن برای واحدهای مسکونی متعدد وجود دارد. چون تسهیلات مسکن به واحد مسکونی تعلق می گیرد و از آنجایی که برای دریافت این تسهیلات، واحد مسکونی خریداری شده در رهن بانک به عنوان وثیقه ملکی قرار می گیرد، کسی که بیش از یک واحد مسکونی با استفاده اوراق خریداری کرده، باید به ازای هر واحد مسکونی، یک وام مستقل با دفترچه اقساط مستقل دریافت کند.
اما یک روش نیز برای آنکه حجم، مبلغ و تعداد اقساط تسهیلات مسکن مختصرتر شود وجود دارد و آن این است که متقاضی مثلا سه سال قبل تسهیلات مسکن ۲۰ میلیون تومانی با استفاده از اوراق در یکی از شهرها دریافت کرده است که آن ملک به رهن بانک رفته است.
هم اکنون این فرد به تهران نقل مکان کرده و قصد دارد تسهیلات مسکن زوجین به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان از محل اوراق تسهیلات مسکن دریافت کند.
متقاضی می تواند با انتقال باقی مانده تسهیلات مسکن سابق خود که در حال حاضر پس از گذشت سه سال، به رقم حدود ۱۵ میلیون تومان رسیده است به ملک جدیدی که در تهران خریداری کرده، مابه التفاوت تسهیلات مسکن زوجین را دریافت کند که در این مورد مثلا ۸۵ میلیون تومان می شود.
بنابراین می تواند در حالی که تنها اقساط یک تسهیلات مسکن را پرداخت می کند، رقم اقساط را به حداقل برساند. بدیهی است که در این شرایط، سود تسهیلات جدید و قبلی به صورت جداگانه محاسبه شده و رقم نهایی هر قسط پرداختی، مجموع اقساط هر دو تسهیلات مسکن خواهد بود.
گفتنی است برای مورد مذکور، در شرایط جدید نیز امکان دریافت تسهیلات جعاله مسکن ۲۰ میلیون تومانی از محل خرید اوراق تسهیلات مسکن و تسهیلات بدون سپرده ۲۰ میلیون تومانی (ویژه روجین) وجود دارد که سود هر یک از این تسهیلات نیز به صورت جداگانه محاسبه و در رقم اقساط بازپرداختی لحاظ می شود.
پرسش دیگر این است که چگونه زوجین جوان می توانند ۲۱۰ میلیون تومان تسهیلات برای خرید مسکن دریافت کنند؟
بانک مرکزی اعلام کرده تسهیلات ۱۵ میلیون تومانی ازدواج برای هر یک از زوجین (مجموعا ۳۰ میلیون تومان) به شبکه بانکی کشور ابلاغ شده است.
از آنجایی که این تسهیلات قرض الحسنه (با سود تسهیلات ۴ درصد) بوده و همچنین بانک عامل بخش مسکن نیز این نوع تسهیلات را پرداخت می کند و همچنین از آنجایی که این تسهیلات تا یک سال از تاریخ ازدواج اعتبار دارد، بنابراین در صورتی که زوجین در زمان عقد، بلافاصله در صندوق پس انداز مسکن یکم افتتاح حساب کرده باشند، می توانند در سررسید تسهیلات مسکن زوجین از محل این صندوق (به مبلغ ۱۶۰ میلیون تومان) همزمان تسهیلات ۳۰ میلیون تومانی ازدواج را نیز به صورت قرض الحسنه و با سود ۴ درصد دریافت کنند.
در این صورت دو طرف می توانند در یک فاصله زمانی کوتاه (حداکثر یک ماه از زمان تشکیل پرونده تسهیلات مسکن) ۱۹۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند.
از سوی دیگر با توجه به اینکه برای زوجین متقاضی تسهیلات مسکن از محل صندوق یکم، همزمان امکان استفاده از تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی جعاله مسکن از محل اوراق تسهیلات مسکن نیز وجود دارد، عملا زوجین جوان ۲۱۰ میلیون تومان تسهیلات از شبکه بانکی اخذ خواهند کرد که می تواند گزینه مناسبی برای خانه دار شدن باشد. به خصوص که در این حالت ۸۰ میلیون تومانی که زوج جوان در صندوق یکم سپرده گذاری کرده اند نیز موقع دریافت تسهیلات به این خانواده بازگردانده شده و عملا رقمی در حدود ۳۰۰ میلیون تومان برای خرید واحد مسکونی در اختیار خواهند داشت.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000