هیبنا گزارش می دهد

ضرورت هدایت بازار مسکن در شرایط جدید

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۷/۰۳/۱۲
کارشناسان و فعالان بازار ملک شرط عبور از بحران قیمتی در بازار مسکن را اتخاذ سیاست های موثر بانکی برای حمایت از تقاضای مصرفی اعلام می کنند.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، در شرایطی که فضای کارشناسی بازار مسکن رشد محسوس و قابل توجه قیمت ها در بازار معاملات آپارتمان های مسکونی در نیمه اول سال 97 را پیش بینی نمی کرد، افزایش غیرقابل انتظار سطح قیمت ها در این بازار از نظر کارشناسان ضرورت هدایت بازار در قالب حمایت از سمت تقاضای مصرفی در شرایط فعلی را به یکی از گزینه های مهم بازار مسکن تبدیل کرده است.
در حالی که کارشناسان و فعالان بازار مسکن همواره معتقد به اثربخشی پرداخت تسهیلات موثر و کارآمد به متقاضیان خرید و ساخت واحدهای مسکونی مورد تقاضا در بازار ملک برای پاسخ به نیازهای سکونتی آحاد جامعه هستند هم اکنون اعتقاد فضای کارشناسی بازار ملک بر این است که اعمال هر گونه سیاست حمایتی در بازار مسکن از جمله پرداخت تسهیلات خرید به خانه اولی ها و سایر گروه های هدف حمایت در بازار مسکن باید با نوعی ملاحظات انجام شود.
به اعتقاد کارشناسان و فعالان بازار مسکن،قطعا سیاست های حمایتی همچون پرداخت تسهیلات بانکی برای خرید مسکن در فضای فعلی کمک کننده است اما باید هزینه فرصت پرداخت تسهیلات از سوی سیاست گذاران و تصمیم گیران اقتصادی بررسی شود. چرا که تشخیص و یا حتی تفکیک گروه های مصرفی که نیازمند سیاست حمایتی باشند در شرایط فعلی دشوار است. به این معنا که افزایش شکاف بین قدرت خرید گروه های متقاضی خرید آپارتمان که برای پاسخ به نیازهای سکونتی خود وارد بازار مسکن شده و اقدام به جست و جو برای یافتن آپارتمان موردنظرشان می کنند با سطح فعلی قیمت ها، موجب عقب نشینی گروه هایی از این متقاضیان از بازار و جست و جوی مجدد آن ها در بازار اجاره می شود؛ همین موضوع موجب می شود به صورت خودکار بخش هایی از گروه های هدف حمایت نظام بانکی برای پرداخت تسهیلات از چرخه تقاضای دریافت تسهیلات خارج شده و بنابراین این احتمال وجود دارد که گروه های غیرمصرفی که به قصد سرمایه گذاری به بازار مسکن ورود می کنند جایگزین آنان شوند.
در چنین شرایطی فعالان و کارشناسان بازار مسکن معتقدند این احتمال دور از ذهن نخواهد بود که بخشی از بازار به دست سوداگران و یا سفته بازان ملکی .
به این ترتیب، اتخاذ سیاست های جدید برای حمایت موثرتر از سمت تقاضای مسکن (متقاضیان مصرفی) ضرورت پیدا می کند؛ کارشناسان معتقدند در کنار کارآمد سازی سیاست های حمایتی از متقاضیان مصرفی بازار مسکن همچون افزایش سقف تسهیلات فعلی خرید مسکن برای خانه اولی ها و سایر گروه های مصرفی باید ساز و کارهای جدید نیز اتخاذ شود که تسهیلات دقیقا صرف تامین مسکن گروه های هدف پرداخت شود؛ به این معنا که تمام مسیرهای استفاده احتمالی تقاضای سرمایه ای از تسهیلات بانکی محدود شده و تسهیلات با سقف موثر با اولویت متقاضیان مصرفی پرداخت شود.
کارشناسان بازار مسکن در عین حال و در تحلیل شرایط فعلی بازار مسکن با بیان اینکه پیش بینی های قبلی به هیچ وجه افزایش قابل توجه قیمت مسکن در سال 97 را برآورد نمی کرد، نوسانات بازارهای موازی مسکن به خصوص ارز و سکه را مهمترین عامل افزایش غیرقابل انتظار سطح قیمت ها در بازار ملک عنوان می کنند.
کارشناسان معتقدند طی ماه های اخیر به دلیل نقد شوندگی بالای ارز و طلا که بازارهای موازی مسکن هستند، قیمت ها در این دو بازار به صورت روزانه و حتی ساعتی تغییر کرد. در چنین شرایطی و از آنجا که نقد شوندگی مسکن پایین است اکثر مالکین پیش بینی های خود از میزان رشد قیمت ارز و طلا را از همان ابتدای سال به قیمت های پیشنهادی در بازار ملک افزودند و به همین خاطر شاهد رشد شدید قیمت در بازار مسکن به خصوص طی چهار ماه اخیر بودیم. این در حالی است که هم اکنون حجم تقاضای قطعی برای خرید مسکن در بازار ملک کمرنگ تر از ماه های اخیر شده است و کارشناسان علت آن را افزایش شکاف بین قدرت خرید متقاضیان مصرفی و قیمت واحدهای مسکونی اعلام می کنند. کارشناسان و فعالان بازار مسکن همچنین در شرایط فعلی نسبت به خطر ایجاد رکود تورمی در بازار ملک نیز هشدار می دهند و برای مقابله با چنین وضعیتی اعمال ملاحظات جدید در پرداخت تسهیلات مسکن را ضروری می دانند.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000